Kristendommens værnemidler

”Du som har bredt din pragt ud på himlen! Af børns og spædes mund har du grundlagt et værn mod dine modstandere for at standse fjender og hævngerrige.”

Salmernes Bog 8, 2-3

Vi behøver den rigtige kode for at blive accepteret i vores bank og for at færdes på internettet. Og vi ved, at det rigtige vandmærke på en pengeseddel er afgørende for, at sedlen er ægte!

Ægthedsmærket over alle andre er dog det ”vandmærke”, vi får i dåben. Vi ser ikke umiddelbart dette mærke på os selv eller på hinanden. Ligesom vi heller ikke ser vandmærket umiddelbart på en pengeseddel. Men afgørende er, at Gud i dåben sætter korsmærket på os! For ansigt og bryst til vidnesbyrd om at vi skal høre ham til med hele vores personlighed. Korstegningen, dåbens vandmærke, giver os det ægthedsmærke, som Gud ser.

De kommer til Jesus med deres små børn. Mødrene vil gerne have Jesus til at røre ved deres børn med sin velsignelse. Og det gør han. At børnene bæres til ham, er for Jesus nok til at give dem sin velsignelse og alt godt og sandt fra Gud. Sådan er tro i alle aldre at søge hen til Jesus.

Hvordan kan det forholde sig sådan? Jo, tro er dybest set ikke en forstandspræstation. Selvom vi bestemt ikke behøver at koble forstanden fra for at kunne tro. Sådan som nogle lidt hånligt mener. Og selvfølgelig: Tæller vi på armkræfter, så er det meningsløst at sige, at af børns og spædes mund har Gud grundlagt et værn mod sine modstandere. Men træder vi ind i troens og bønhørelsens verden, så bliver meget til ved, at mennesker søger Gud på barnevis!

Tag ikke fejl af, hvad sund åndelig vækst er! Det er at vokse dybere ind i barneforholdet til Gud, og ikke ud af det.

Vel kan vi ikke blive børn igen. Det forhindrer vores mange fødselsdage. Men vi kan tage imod Guds omsorg og kærlighed med tak, som det lille barn tager imod, hvad dets forældre giver det. At tage imod Guds rige som et lille barn er det omvendte af normal styrketænkning.

Men bibelordet i dag siger altså, at med denne omvendte magt vil Gud vinde verden.

Guds rige er for børn i alle aldre. Dåbens vandmærke giver os adgang til hele Guds fylde.

Thomas Kristensen er pastor emeritus.