Lad os få et kulturens analyseinstitut. Så kulturen ikke bliver glemt igen

Kultur er ikke noget, vi er født med, det er noget, vi er født ind i. Det er det, der sker imellem os mennesker – i vores fortællinger, vores associationer, vores erfaringer. Derfor er vidensopsamlingen af denne kultur afgørende.

Når Danmark genåbner, og kunsten og kulturen igen kan ånde, er der brug for vidensopsamling, så vi kan blive klogere, mener skribenterne. Her ses koncert med D-A-D i Herning Kongrescenter den 29. oktober 2020. – Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/ Ritzau Scanpix.
Når Danmark genåbner, og kunsten og kulturen igen kan ånde, er der brug for vidensopsamling, så vi kan blive klogere, mener skribenterne. Her ses koncert med D-A-D i Herning Kongrescenter den 29. oktober 2020. – Foto: Mikkel Berg Pedersen/Freelance/ Ritzau Scanpix.

Når vi forhåbentlig snart kommer til at genåbne Danmark, og kunsten og kulturen igen kan ånde, så er der en vigtig ting, vi skal blive meget, meget bedre til. Det vender vi tilbage til om lidt.

Lad os i stedet begynde med en sag, mange har talt om: Uden sammenligning i øvrigt har politikerne på Christiansborg sikret minkerhvervet en klækkelig kompensation frem til 2030. Uden at have en holdning til, om det var for få eller for mange penge, der blev afsat, må vi konstatere, at erhvervet var grundigt belyst, når det handlede om, hvor mange/få midler, hvor mange ansatte, og hvilke økonomiske vilkår hvervet havde. Det var med andre ord noget, man kunne forholde sig til i et regneark. Noget, man kunne begribe ud fra kvantitative termer.

Indholdet i kunsten og kulturen er alt andet end kvantitative termer, regneark og økonomiske strukturer. Kunsten skal være den, der får os til at se kritisk på samfundet og udvikle os selv og vores syn på det. Det er igennem kunsten og kulturen, at vi får vores individuelle identitet. Kunsten udtrykker det, vi ikke ellers kan sætte ord på.

Det meste kunst i dag er omkranset af strukturer. Den bliver udgivet, fremvist eller på anden måde brugt. Vi mangler at få overblik og sat tal på alle de sammenfletninger, der findes. Mellem kunst, samfund og erhverv og mellem alle kunstens aktører. Hvad er det for nogle ringe i vandet, som skaber hvad og hvordan, hvad er kunstens betydning og bidrag til samfundsøkonomien?

Hvordan kan alle de, der investerer i kulturområdet, vide, hvad de skal investere i, hvis ikke de har indsigten i, hvilken udvikling der er i gang, hvor ting rykker, og hvor de ikke gør?

Men meget af det er i dag mørklagt. Tallene og den eksakte viden findes ikke. Det er ukendt land, der ikke lader sig analysere og dissekere. Det er et kæmpe videnstab. Masser af andre erhverv har i årevis været i stand til at sætte værdi på deres betydning og dermed skabe grundlag for dialog på tværs af aktører, virksomheder, embedsværk og politikere. Det mener vi også, kulturen fortjener, og det vil samtidig være til gavn for samfundet.

Et eksempel på dette er idrætten, der med Brian Mikkelsens hjælp i 2004 fik sit eget analyseinstitut til at skabe overblik over aktuel samfundsorienteret forskning og skabe debat inden for idrættens område. Vi vil ligesom idrætten gerne lave langsigtede planer, der ikke kun hjælper i nuet, men også i fremtiden. Vi skal sigte højt og have vores eget analyseinstitut på linje med det, som idrætten har. Også selvom det ikke er gratis. Sverige og England har i øvrigt også analyseinstitutter for kulturen, så inspiration og erfaring er der masser af.

Signalet vil alene være nok til at gøre opmærksom på, at kulturbranchen ikke er ren underholdning, men en reel spiller i forhold til både økonomisk og samfundsmæssig værdiskabelse. På den måde kan vi direkte påvise, at kulturstøtte i lige så høj grad bør hedde ”kulturel investering”.

Men et analyseinstitut skal ikke kun følge pengestrømmene. Vi skal som kunstnere også kunne holde til at blive kigget efter i sømmene. Formår vi at rumme alle borgere i samfundet – aldersspredning, køn, geografi, seksualitet eller etnicitet?

Vi er overbevist om, at det ikke er tilfældet i dag. Men hvor er udfordringerne? Hvor skal vi gøre en ekstra indsats for, at vi i kunstens verden kan favne bredere end det, vi gør i dag? Hvor skal vi sætte ind i uddannelserne? Der er meget at vinde her!

Vi ser med glæde, at der blæser nye vinde på Christiansborg, hvor flere partier har luftet de samme tanker om oprettelsen af et analyseinstitut. Måske er vi ikke så langt væk, som man skulle tro? Om instituttet så bliver lagt under for eksempel Danmarks Statistik, Dansk Erhverv, hos en tredje eller helt for sig selv, det må vi se på. Beslutningen om oprettelsen er lige nu det afgørende.

Vi skal gøre, som minkbranchen har gjort på linje med en lang række andre erhverv. Vi skal belyse, samle viden og erfaringer, spørge kulturbrugere, kunstnere, lyttere, seere, arrangører, publikum – alle i og omkring kunsten. Vi skal kigge på økonomien, på potentialer, på rammerne. Alt det skal samles i et analyseinstitut.

Kultur er ikke noget, vi er født med, det er noget, vi er født ind i. Det er det, der sker imellem os mennesker – i vores fortællinger, vores associationer, vores erfaringer.

Derfor er vidensopsamlingen af denne kultur afgørende. I et landskab, hvor der bliver talt i statistiker og tal, må kulturen gøre, hvad den kan for at kunne oversættes ind i det sprog, så vi alle kan blive klogere. På os selv, på hinanden og ikke mindst på kunsten og kulturen.

Anna Lidell er forkvinde for DJBFA-sangskrivere og komponister. Victor Dybbroe er antropolog og bestyrelsesmedlem i DJBFA. Andreas Hemmeth er chef for DJBFA. Alle tre er komponister og sangskrivere.