Tobaksproducent: Det er rigtig godt, at cigaretsalget falder – men vi kan gøre mere

Det er rigtig godt, at cigaretsalget falder, men vi kan og vi bør gøre mere, skriver kommunikationschef for tobaksproducenten Philip Morris

Danskernes forbrug af cigaretter er historisk lavt, viser nye tal fra Danmarks Statistik.
Danskernes forbrug af cigaretter er historisk lavt, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Foto: Liselotte Sabroe / Ritzau Scanpix.

IFØLGE NYE TAL fra Danmarks Statistik har der i 2018 været det laveste antal solgte cigaretter siden 1961. Det er tæt ved seks årtier, og danskernes forbrug af cigaretter er dermed historisk lavt. Det er vi enormt glade for. Hos Philip Morris støtter vi en røgfri fremtid, da vi ikke mener, cigaretter skal være en del af fremtiden, og vi mener, at der skal flere tiltag på en række områder for at opnå netop det. Vi rammer en milepæl i dag, og vi er i høj grad på rette vej. Men vi kan gøre endnu mere, og de historisk lave tal må og skal bakkes op af konkrete initiativer, der beviseligt virker – herunder skadereduktion.

Salget af cigaretter er ifølge Danmarks Statistik faldet med hele 16,2 procent fra 2017 til 2018 – et fald fra 6133 millioner solgte cigaretter til 5138 millioner solgte cigaretter. Tilsvarende blev der i 1961 solgt 5105 millioner cigaretter.

Lad mig slå fast, at det bedste, man kan gøre for sit helbred, er ikke at begynde at ryge. Ryger man, er det bedste, man kan gøre, at stoppe. Vil man ikke stoppe, så skift til et bedre alternativ. Så det er rigtig godt, at cigaretsalget falder, men vi kan og vi bør gøre mere.

Derfor tror jeg på en tobaksforebyggelsesstrategi, der inddrager skadesreduktion – som vi blandt andet har set virke i England. For der er stadig 400.000 danske rygere, som ifølge Sundhedsstyrelsen ikke ønsker at stoppe med at ryge. En gruppe, som vi trods det historisk lave cigaretsalg fortsat skal forholde os til.

Det har mange gjort – og i høj grad under den seneste valgkamp – ved at diskutere øgede afgifter. Og det er korrekt, at øgede afgifter på cigaretter er en af de vigtige faktorer for et markant fald af rygere i for eksempel Norge. Men det er en misforståelse, at øgede afgifter kan stå alene.

AFGIFTER LØSER DET IKKE for de 400.000 danske rygere, som ikke ønsker at stoppe. Her bør fællesskabet træde til og sikre, at rygerne, der ønsker at fortsætte med at ryge, informeres om alternativer til cigaretter. Det er blandt andet e-cigaretter, snus, tyggetobak eller opvarmet tobak som for eksempel IQOS. Desværre er snus ikke en mulighed i Danmark.

Erfaringer fra England viser, at røgfrie produkter i samarbejde med den traditionelle rygepolitik kan reducere antallet af rygere markant. De engelske sundhedsmyndigheder Public Health England peger eksempelvis på, at brugen af e-cigaretter i et rygestopforsøg øger sandsynligheden med cirka 50 procent for at lægge cigaretterne på hylden sammenlignet med brugen af nikotintyggegummi.

Jeg mener, at det er tid til konkrete initiativer, der skal reducere antallet af rygere. Derfor støtter vi i Philip Morris et udstillingsforbud mod cigaretter og efterlyser effektiv håndhævelse af eksisterende regler. Vi støtter øgede afgifter på cigaretter, der ikke skaber øget illegal handel. Vi støtter helhjertet det vedtagne licenssystem, hvor butikker kan fratages retten til at sælge tobak, hvis de overtræder loven og sælger cigaretter til mindreårige.

Men restriktioner og cigaretafgifter kan ikke stå alene. Så vil alt for mange danskere fortsætte med at ryge cigaretter. Som Sundhedsstyrelsen peger på, så har vi cirka 400.000 danskere, der efterspørger andre løsninger end et rygestop, da de ikke ønsker at stoppe.

Hvis vi for alvor skal gøre noget ved denne gruppes rygevaner, kræver det, at vi tillader meningsfuld information til rygerne om de bedre alternativer til cigaretter, som er tilgængelige for dem.

Der er ingen tvivl om, at et rygestop er det bedste valg. Og der er heller ingen tvivl om, at vi er godt på vej i den rigtige retning med de nye tal fra Danmarks Statistik.

Men jeg er samtidig overbevist om, at vi kan få langt færre rygere i Danmark, hvis vi i stedet for udelukkende at fokusere på rygestop også inddrager skadesreduktion i dansk tobaksforebyggelsesstrategi, som de for eksempel har gjort i England.

Charlie Stjerneklar er kommunikationschef for tobaksproducenten Philip Morris Danmark.