Prøv avisen

Modige børn kommer ikke af sig selv

Som kunstundervisere møder vi tit børn som Bertram og Marie. Børn, der er udfordrede af, at der ikke er en klar opskrift på, hvordan de skal arbejde kreativt. De er vant til at få en helt klar instruktion i skolen, skriver undervisere. Foto: Iris/Ritzau Scanpix

Kirsten Trøllund Boye og Gitte Lægård

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi skal hjælpe børnene til at få Pippi Langstrømpes mod, når hun siger: ”Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt”

Marie på 12 år tør slet ikke sætte blyanten på papiret. Hun er bange for at tegne grimt, og at det, hun tegner, ikke ligner. Niårige Bertram har svært ved at finde på, hvilket slags fantasidyr han skal bygge ud af pap. Begge kigger nøje på, hvad de andre børn laver. De skaber ikke noget af frygt for ikke at leve op til egne og andres forventninger. Som kunstundervisere møder vi tit børn som Bertram og Marie.

Børn, der er udfordrede af, at der ikke er en klar opskrift på, hvordan de skal arbejde kreativt. De er vant til at få en helt klar instruktion i skolen. De er vant til at blive vurderet efter hvert projekt. Med de vaner kan vi godt forstå, at det er svært at turde give slip, lege med og lade idéerne flyde uhæmmet. Men det gør det ikke mindre vigtigt at arbejde med:

Et barn, der tør sige de vilde idéer højt og afprøve, om de virker i praksis, bliver mere modigt. Det mod kan barnet gøre brug af på andre områder i livet.

Et barn, der øver sig i at lade idéerne komme uden censur, bliver bedre til at tænke ud over det sædvanlige og dermed finde på løsninger på problemer.

Men hvordan skaber man, som forældre, rammer for kreative aktiviteter, der udvikler barnets mod og evne til at få idéer? Man sætter barnet i nye situationer, som det ikke har prøvet før. Det gør, at barnet må give slip på kontrollen og bevæge sig derud, hvor det ikke ved, hvordan det ender. På det dybe vand kan barnet eksperimentere ved at afprøve noget og derefter reflektere over, hvilken virkning handlingen havde. Så kan næste handling ske.

Gennem og efter den kreative proces kan du som forælder stille barnet spørgsmål, der styrker evnen til at reflektere over den kreative proces, valg og læringen heri. Spørgsmålene kan være: Hvorfor valgte du en rød farve? Hvad kan den i forhold til de andre farver? Hvordan fik du idéen til det? Hvad var det sjoveste ved denne opgave? Husk at holde spørgsmålene åbne. Det gør, at barnet kan fortælle det, som barnet selv synes er vigtigst. Vi skal hjælpe børnene til at få Pippi Langstrømpes mod, når hun siger: ”Det har jeg ikke prøvet før, så det kan jeg godt.”

Kirsten Trøllund Boye er kunstformidler og -underviser. Gitte Lægård er illustrator og underviser.