Prøv avisen

ordet

Steen Skovsgaard

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Religion og terror

”På de to bud hviler hele loven og profeterne.”

Matthæusevangeliet 22, 40

DET ER I DAG OTTE ÅR SIDEN, at massakren på Utøya i Norge fandt sted. Den 22. juli 2011 om eftermiddagen skød og dræbte Anders Behring Breivik i en forfærdelig terrorhandling 69 deltagere fra den socialdemokratiske ungdomsorganisation Arbeidernes Ungdomsfylking, AUF, der holdt sommerlejr på Utøya. Kort forinden havde han sprængt en bombe i Oslo, hvor otte mennesker omkom.

Svaret på, hvorfor terror ikke under nogen form kan forsvares, finder man blandt andet i det dobbelte kærlighedsbud. Da Jesus bliver spurgt: ”Hvilket bud i loven er det største?”, svarer han: ”’Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.’ Det er det største og det første bud. Men der er et andet, som står lige med det: ’Du skal elske din næste som dig selv.’ På de to bud hviler hele loven og profeterne.” (Matt. 22, 37-40).

Det lille ”men” er afgørende. Det betyder nemlig, at jeg som kristen ikke har lov til at sætte Gud over min næste. Gud og næsten vejer lige meget. Som kristne lever vi i en spænding mellem kærligheden til Gud på den ene side og kærligheden til næsten på den anden. Derfor er det ikke tilladt at tilsidesætte, undertrykke endsige dræbe mennesker i Guds navn. For Gud er ikke større end min næste.

Jesus siger endda: ”Når du derfor bringer din gave til alteret og dér kommer i tanker om, at din broder har noget mod dig, så lad din gave blive ved alteret og gå først hen og forlig dig med din broder; så kan du komme og bringe din gave.” (Matt. 5, 23).

I den kristne tro finder vi da heller ikke et ord eller begreb som ”jihad” (der betyder anstrengelse/hellig krig). Vi behøver ikke og kan ikke ved nogen anstrengelse opfylde Guds vilje. Ligesom vi heller ikke behøver at anstrenge os for at opnå Guds kærlighed eller for at behage Gud. For Gud har allerede anstrengt sig for vores skyld. Han har givet os sin kærlighed. Og det eneste, vi skal gøre, er at modtage den. Som et spejl. Det eneste, vi skal gøre, er at spejle Guds kærlighed i vort daglige liv. Men det skal vi til gengæld også gøre. Og det er uendelig langt fra terror!

Steen Skovsgaard er tidligere biskop i Lolland-Falsters Stift.