Prøv avisen
Debat

Forældre og lærere skal være bedre til at fortælle, at seksualitet kan være mangfoldig

"Når børn og unge bliver præsenteret for mere end én måde at være og elske på, er det med til at aftabuisere og samtidig oplyse om, at vi mennesker er forskellige og lever på mange måder," skriver Mio Lambers, bestyrelsesmedlem i LGBT+ Ungdom. Billede fra Copenhagen Pride i august 2019. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Mio Lambers

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Samtalen om køn og seksualitet er ofte alt for ensidig, skriver bestyrelsesmedlem i LGBT+ Ungdom

SAMTALEN OM køn og seksualitet står sjældent først på listen over samtaleemner rundt om middagsbordet. Alligevel er det en samtale, de fleste forældre på et eller andet tidspunkt har med deres børn, og dette ofte til stort ubehag for både barnet og forældrene.

I et samfund, hvor majoriteten af befolkningen er ciskønnede og heteroseksuelle, bliver fortællingen om blomsten og bien hurtigt den eneste fortælling, der bliver videregivet. Men hvad med fortællingen om blomsten og blomsten, om blomsten, der hellere ville være en bi, eller om dem, som hverken identificerer sig som blomst eller bi?

SAMTALEN OM KØN OG SEKSUALITET er desværre ofte alt for ensidig, og det betyder, at børn og unge, der bryder med normerne for køn og/eller seksualitet, slet ikke bliver præsenteret for deres fortælling.

Som forældre kan det føles som en svær og næsten uoverskuelig snak, hvis man ikke føler sig klædt ordentligt på til den. For nogle kan det derfor være fristende at overlade denne opgave til seksualundervisningen i grundskolen, men som med alt andet, vores børn lærer i skolen, kræver dette emne også en god og tryg snak derhjemme.

Ansvaret for en dannende og mangfoldig seksualundervisning ligger ikke kun hos skolen, men også hos forældrene. Konsekvensen af en ensidig og mangelfuld fortælling om køn og seksualitet er, at alt det, der falder uden for denne, opfattes som unaturligt og forkert.

Skolen har rigtigt nok også et ansvar for at give børn og unge en god og oplysende seksualundervisning, men ligesom med forældrene hjemme om middagsbordet er det langt fra alle lærere, der er udrustet til at undervise i faget. Faktisk føler kun 26 procent af lærerne sig ordentligt klædt på til at varetage seksualundervisningen.

DET BETYDER, at eleverne må se langt efter en undervisning, der rummer mere end blomsten og bien. Dette giver eleverne i folkeskolen også udtryk for, hvor kun 36 procent af eleverne i 7. klasse svarer, at de har lært om forskellige former for seksualitet i skolen.

Det er langtfra godt nok. Seksualundervisningen skal give børn og unge en bred forståelse af køn, krop, seksualitet og sunde relationer. Men den skal også styrke de demokratiske værdier, der skal sikre lige rettigheder for alle, uanset køn og seksuel orientering.

Seksualundervisningen i grundskolen skal derfor styrkes, men den kan ikke stå alene.

Som samfundsborgere skal vi være med til at støtte op om dette. Når børn og unge bliver præsenteret for mere end én måde at være og elske på, er det med til at aftabuisere og samtidig oplyse om, at vi mennesker er forskellige og lever på mange måder.

Dette gælder, uanset om børn og unge selv bryder med normerne for køn og/eller seksualitet eller ej. Derfor gavner den mangfoldige fortælling både fællesskabet og individet, da det at falde uden for normen i mindre grad vil medføre mistrivsel og mobning.

Så husk at åbne verden for vores børn, og fortæl dem om mere end blot blomsten og bien.

Mio Lambers, bestyrelsesmedlem i LGBT+ Ungdom