Prøv avisen

Tidligere censorformand: Stop klynkeriet, på med vanten, og red vores gode læreruddannelse

Det store fokus på kompetencemål på læreruddannelsen har ikke forbedret undervisningen. Tværtimod, skriver Hans Krab Koed. – Foto: Mikkel Østergaard/BAM/Ritzau Scanpix.

Hans Krab Koed

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Lad os få diversitet i den fælles stærke læreruddannelse i Danmark. Drop idéen om, at Esbjerg og Haderslev skal være ens. Split læreruddannelsen i København op igen i to til tre selvstændige uddannelser

Kamp skal der til. Tak for politikere, der ikke er enige. Vi er først for alvor i klemme, den dag politikerne på Christiansborg ikke diskuterer læreruddannelse.

Men vigtigst af alt: Et land, et samfund, Danmark, skal have en stærk fælles læreruddannelse og folkeskole.

Men som radikal og grundtvigianer er jeg selvfølgelig glad for gode friskoler og en fri læreruddannelse ved siden af den fælles store.

Derfor finder jeg det også glædeligt, at der er liv og initiativ til friskoler, nye såvel som gamle, og det samme må og kan selvfølgelig også gælde for læreruddannelsen. Der kan sagtens være to alternative læreruddannelser i Danmark. Det behøver ikke være en kamp for eller imod. En ny alternativ læreruddannelse kan være en berigelse og til stor gensidig inspiration.

Det er klart, at en ny fri læreruddannelse pr. definition må profilere sig lidt i opposition til den store fælles læreruddannelse. Sådan er det, når noget nyt starter op.

Storebror behøver ikke bekymre sig så meget. Storebror kan blot gøre sit bedste og sørge for selv at være yderst attraktiv. Storebror har faktisk lige fået hjælp fra den nye lillebror med at gøre det klart, også for rektor for Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann, at læreruddannelsen er hæmmet af et stalinorgel af styring, for ikke at sige tyranniseret. En god erkendelse, som det tog nogen tid at komme frem til, på trods af mange kritiske røster om lærings- og kompetencemålstyring.

Bedre sent end aldrig. Selv var jeg med som censorformand bag den nuværende læreruddannelse. Jeg troede simpelthen ikke på tankerne og folkene bag Herning-initiativet. Jeg var dengang overbevist om, at ansvar for egen læring var det nye sort. Jeg havde ikke set og forstået, at det skulle komme til at betyde, at pensum måtte kastes over bord.

Jeg var opsat på, at kompetencemål betød, at der også skulle kompetencer til og vel at mærke faglige kompetencer. Det syntes jeg nemlig, læreruddannelsen trængte så gevaldigt til dengang i 2012-2013. Der var alt for lidt fokus på det faglige.

Desværre blev det ikke bedre. Tværtimod. En opsplitning i moduler og fokus på læring og organisering tog magten fra sammenhæng og fordybelse i fag.

Noget, censorerne påpegede allerede i 2017, men vi blev afvist med: ”Censorernes kritik bygger på et alt for spinkelt grundlag til at slå alarm over de lærerstuderendes fagfaglige niveau, lyder det fra formand for Professionshøjskolernes uddannelsespolitiske udvalg, rektor Camilla Wang.”

Selv var jeg dog stadig ikke helt klar over, at sygen især skyldtes tænkningen omkring kompetencemål og læring. Det er jeg til gengæld nu, og det fornemmer jeg også, at de danske professionshøjskoler er klar over.

Så hvorfor bruge krudt på at bekæmpe og kritisere Herning-intiativet og forklejne den frie læreruddannelse med udsagn om, at de ikke ved noget om læreruddannelse, at der er en valgmenighedspræst i spidsen, eller der er mange arbejdsløse fra Den Frie Læreruddannelse?

Nej, se nu at stoppe klynkeriet, kom i arbejdstøjet, og red vores fælles super gode læreruddannelse. Jeg har været stolt af at tjene og arbejde der i så mange år, og jeg tror bestemt, der er potentiale til helt nye og frie tanker og måder at organisere på. Jeg har nemlig så mange gode kolleger rundt omkring i læreruddannelsen. Vi kan godt! Hvis vi må, og især hvis vi tør. Især hvis vi også tør sige tillykke til Herning-initiativet.

Måske skulle vi netop opgive kontrollen, harmoniseringen og monopoliseringen. Det behøver ikke være så ens. For eksempel kan jeg som censorformand i religion på universiteterne sagtens håndtere, at religion beskrives og forvaltes meget forskelligt i Odense, København og Aarhus. Ja, det er faktisk en berigelse.

Så lad os også få diversitet i den fælles stærke læreruddannelse i Danmark. Drop idéen om, at Esbjerg og Haderslev skal være ens. Split læreruddannelsen i København op igen i to til tre selvstændige uddannelser.

Hans Krab Koed er forhenværende censorformand.