Prøv avisen
Debat

TDC: Vi kan bidrage med vigtig viden i skolen, når vi stiller undervisnings-materialer til rådighed

WiFive er en investering, som vi naturligvis gerne vil drage fordel af. Det er en målrettet investering i, at digitaliseringen af vores samfund skal ske på en ansvarlig og ordentlig måde, hvor vi får alle med – og hvor flest muligt vil opleve de digitale og sociale medier som positive og konstruktive, skriver CSR-chef i TDC. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Emilie Wedell-Wedellsborg

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Det ville være synd og skam, hvis undervisning ikke måtte tage afsæt i viden fra erhvervslivet af skræk for kommercielle interesser, skriver Emilie Wedell-Wedellsborg, der er CSR-chef i TDC

HER I AVISEN er der de seneste dage sat spørgsmålstegn ved private virksomheders bevæggrunde, når vi stiller læringsmaterialer til rådighed for landets folkeskoler. I TDC kan vi godt forstå bekymringen, og vi kan kun tilslutte os en klar varedeklaration. Når det er sagt, vil vi meget gerne fortælle åbent og ærligt om vores engagement i blandt andet at sikre digital dannelse blandt børn og unge.

Sammen med dygtige samarbejdspartnere i Danske Skoleelever har vi udarbejdet læringsmaterialet WiFive henvendt til landets 4.-6. klasser, som gennem øvelser og dialog skal få børn til at reflektere over deres adfærd på sociale og digitale medier – og lad os slå fast med det samme: WiFive er en investering, som vi naturligvis gerne vil drage fordel af. Det er en målrettet investering i, at digitaliseringen af vores samfund skal ske på en ansvarlig og ordentlig måde, hvor vi får alle med – og hvor flest muligt vil opleve de digitale og sociale medier som positive og konstruktive.

Det er åbenlyst i TDC’s interesse, da vi lever af at sætte strøm til nye digitale løsninger. Men det er i den grad også i samfundets og i vores børns interesse.

DIGITALISERINGEN ER KOMMET for at blive. På godt og ondt. Og den sker med en enorm hast, som kan være svær at følge med i, og som kræver stor indsigt udi it. Ikke desto mindre bliver digitaliseringen relevant for alle og især vores børn.

I TDC er vi hverken lærere, undervisere eller pædagoger. Derfor har vi heller ikke udviklet WiFive alene, men i et stærkt partnerskab med Danske Skoleelever og et videnstungt advisory board i ryggen – og ikke mindst i tæt samarbejde med 10 skoleklasser fra hele landet og deres undervisere hen over de seneste to år, hvor de har givet feedback og kommet med input løbende.

Til gengæld ved vi i TDC noget om, hvad det er for en virkelighed og et arbejdsmarked, vores børn kommer ud i. Vi ved noget om, hvordan digitale løsninger vil påvirke samtlige sektorer, brancher og virksomheder, og vi ved, hvor vigtigt det bliver, at vores børn kan håndtere it og begå sig digitalt.

DEN VIDEN VIL VI gerne dele med omverdenen, fordi vi tror på, at det skaber værdi for os alle. Og vi tror på, at landets lærere og undervisere er dygtige nok til ikke kun at forholde sig kritisk til indhold, men også til afsender.

I samme åndedrag vil vi også klart opfordre andre virksomheder med ny viden til at dele – og dermed gøre os alle klogere.

Det ville være synd og skam, hvis undervisning ikke måtte tage afsæt i viden fra erhvervslivet af skræk for kommercielle interesser – det ville for alvor være et videnstab.

Emilie Wedell-Wedellsborg er CSR-chef i TDC.