Tillid befrier

”Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. Den er jo bevidnet om de gamle.”

Brevet til Hebræerne 11, 1-2

Den, som siger nej til kristentro, tror ikke på ingenting, men tror tværtimod på hvad som helst! Eller skal ”banke under bordet” for at sikre sig mod hvad som helst.

Kristentro gør Jesus til vores Herre. Han er vort livsgrundlag. Og det befrier os fra at være underlagt alle mulige andre troskrav.

Hvorfor er kristentro så befriende? Jo, for tro er tillid til, at Herren Jesus er på færde overalt i vores verden og vil os det sande og gode. Sådan har troen altid forbundet mennesker med Guds verden, lige fra de første trosfædre, Abel og Abraham, og fremefter.

For os, som lever efter, at det blev jul på jord, går troens himmelforbindelse igennem Jesus. Han leder os på Guds gode og sande veje. Midt i en verden fyldt med trosforvirring, trosfornægtelse eller umenneskelige troskrav. Dette at tro på Jesus som Herre vil i al sin enkelthed befri os fra at frygte alt muligt andet.

Troen vil lukke op for os ind til en verden, hvor vi må bede og sukke og kæmpe og forlade os på, hvad Jesus formår. Tro i Jesu forstand bærer os ind til Gud, og vi får lov at bæres af Gud. Vi bæres af Guds almagt og løfter.

Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. Når vi lever vendt mod Gud, sammen med troens folk til alle tider, så omsluttes vi af vores Himmelske Far hver dag, og han fører os altid i retning af vores evige frelse.

Ligesom Abraham, troens far, der troede ”med håb imod håb” (Rom. 4, 18), blev båret og fik livsretning. Tvivl og skepsis kendte Abraham såmænd også til i mange situationer. For han var jo ikke dum. Men han så op til Himlen og holdt sig til Herrens ord og blev velsignet.

Troens verden er en forunderlig verden. Tro på Gud åbner nye horisonter for os. Og oveni får vi ofte langt mere givet, end vi lægger mærke til!

Lad os derfor først og sidst gå ad troens vej. For tror vi på Gud, så slipper vi for at tro på hvad som helst og frygte for alt og ingenting. Jesus vil samle det hele for os.

Thomas Kristensen er pastor emeritus.