Digitalisering bærer Berlingske gennem dyrt 2022 med overskud

I et presset annoncemarked håber Berlingske Media, at øget digitalisering vil føre til overskud igen i 2023.

Berlingske Media opsætter nyt skilt på facaden
Berlingske Media opsætter nyt skilt på facaden. Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix.

2022 var ifølge Berlingske Media ikke et nemt år at være mediehus, og 2023 ser ikke ud til at blive meget nemmere.

Mediehuset, der står bag medierne Berlingske, B.T. og Weekendavisen, oplevede i 2022, at både omsætningen og overskuddet på driften skrumpede.

Til gengæld glæder koncernchef Anders Krab Johansen sig over, at mediehuset trods højere priser på papir og inflation har sænket sine udgifter, fordi det i stigende grad satser digitalt.

Selv om det ikke nåede at få en stor effekt på regnskabet i 2022, blev det måske mest tydeligt, da B.T. udkom for sidste gang som papiravis mod slutningen af året.

- Vi er kommet skånsomt igennem 2022, fordi vi primært er et digitalt mediehus, siger Anders Krab-Johansen i en meddelelse til regnskabet.

- Fordelen er, at det digitale marked for journalistik er vokset, hvilket giver nye indtægter, mens omkostningerne til papir, distribution og energi er faldet på trods af inflationen.

Faldet i omsætningen lyder på samlet 25 millioner kroner.

Fra 756 til 731 millioner kroner.

Men faldet er særligt forbundet med fald i omsætningen for Berlingske og B.T, hvor omsætningen er faldet med henholdsvis 7 og 17 millioner kroner.

Avisen Berlingske er stadig den største udgivelse målt på omsætning. Den giver også det største driftsoverskud.

Men et fald i overskuddet fra 46 millioner kroner i 2021 til 37 millioner kroner er med til at hive Berlingske Medias samlede overskud på driften ned fra 72 til 64 millioner kroner.

Weekendavisen fortsætter med at bidrage til overskuddet.

B.T. løber rundt med et overskud på driften på 1,5 millioner kroner.

Berlingske Medias samlede bundlinjen fik i 2022 dog en hjælpende hånd fra nogle engangsindtægter.

Det inkluderer blandt andet, at Danske Medier Arbejdsgiverforening har opløst til sin strejkekasse og udbetalt pengene til medierne.

Berlingske Media skriver i regnskabet, at de hårde økonomiske tider i 2022 har påvirket regnskabet.

Presset på særligt annonceindtægterne forsvinder desuden ikke i 2023.

- Vi forventer, at annoncemarkedet vil blive udfordrende i 2023 på grund af den makroøkonomiske situation med stigende energipriser, stigende renter og general inflation, hvilket formentlig vil have en påvirkning på forbruget, skriver mediehuset i regnskabet.

Under den samlede nedgang i annoncekroner gemmer sig dog en forskydning fra trykte annoncer til online-annoncer, hvor der ventes en stigning.

Derfor udtrykker Berlingske Media håb om, at en øget digitalisering igen i 2023 vil bære gennem de svære tider.

/ritzau/