Prøv avisen

29.000 kunder forlader Danske Bank i krise

Fungerende administrerende direktør i Danske Bank Jesper Nielsen præsenterede årsregnskab med faldende overskud på et pressemøde i København fredag. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Tusindvis af kunder sagde farvel til Danske Bank i 2018, der var præget af alvorlig hvidvasksag. Overskuddet faldt, og banken er fortsat på jagt efter topchef.

I Danske Bank vil man uden tvivl se tilbage på 2018 som et kriseår.

En spektakulær sag om hvidvask for milliarder gennem bankens estiske afdeling kulminerede med massiv kritik og topchefens afgang.

Og fredag viste bankens årsregnskab så, at overskuddet for 2018 faldt med seks milliarder kroner sammenlignet med 2017. Og at 29.000 kunder - heraf 11.000, der havde Danske Bank som deres primære bank - sagde farvel.

Også kundetilfredsheden er påvirket af hvidvasksagen, konkluderede banken.

- Dette er mest udtalt blandt privatkunderne i Danmark, hvor kundetilfredsheden ligger langt under vores mål. Der har også været en negativ effekt blandt erhvervskunderne i Danmark og i mindre udstrækning i Sverige, lyder det i regnskabet.

11.000 af kunderne er såkaldte Nemkonto-kunder. Det svarer til 0,8 procent af bankens danske Nemkonto-kunder.

Til gengæld er antallet af virksomhedskunder uændret.

Ifølge Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS, er det forholdsvis billigt sluppet.

Når flere kunder trods alt ikke har sagt farvel, skyldes det ifølge Torben Hansen formentlig, at hvidvasksagen nok handler om etik og moral, men at den ikke har ramt kunderne direkte på pengepungen.

- Danske Bank har indtil videre undladt at vælte nogle af omkostningerne over på kunderne for eksempel i form af højere gebyrer. Banken har også meldt klart ud, at det ikke kommer til at ske.

- Hvis det alligevel sker, så kan vi altså godt se de her 11.000 kunder blive ganget med ti, siger han.

I 2013 lancerede Danske Bank et nyt kundeprogram, som betød, at almindelige bankkunder skulle betale for at have en almindelig lønkonto i banken. Da året var omme, havde banken mistet i alt 110.000 kunder.

Det kan også have lagt en dæmper på kundeafgangen i 2018, at sagen relaterer sig til Estland.

- Det er ikke rigtig kommet tæt på de enkelte kunder, siger Torben Hansen.

Bankens midlertidige topchef, Jesper Nielsen, præsenterede fredag regnskabet for 2018, der bød på et overskud på 15 milliarder kroner. Det er seks milliarder kroner mindre end i 2017.

Det skyldes dog ikke færre kunder, men i høj grad udfordringer på finansmarkederne og et engangsbeløb på 1,5 milliarder kroner, som banken i forbindelse med sin bodsgang har sat af til at bekæmpe hvidvask.

- Når man ser på Danske Banks størrelse, så er det begrænset, hvad sagen har haft af konsekvenser for selve kerneforretningen. Det er mere på de bløde linjer som tillid og troværdighed siger Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker i Sydbank.

Siden den tidligere topchef Thomas Borgens afgang i september sidste år i kølvandet på hvidvasksagen har Danske Bank været på udkig efter en ny administrerende direktør.

Jesper Nielsen understregede fredag, at han fortsat ikke er kandidat.

- Jeg har hverken snakket med min kone eller min bestyrelsesformand om det, sagde han på pressemødet ifølge Ritzau Finans.

Ifølge investeringsøkonom Per Hansen fra Nordnet befinder Danske Bank sig i et ledelsesvakuum.

- Det svarer til, at man har en bil, der kører i tomgang. Motoren kører, men man accelererer ikke, siger han.

/ritzau/