Prøv avisen

SAS politianmeldes for manglende refundering til kunder

SAS er blevet politianmeldt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. (Arkivfoto) Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

SAS er tirsdag blevet politianmeldt i en sag om tilbagebetaling af ubrugte flybilletter.

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS er tirsdag blevet politianmeldt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Anmeldelsen sker som følge af manglende overholdelse af styrelsens påbud om at tilbagebetale ubrugte flybilletter.

Det oplyser Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i en pressemeddelelse.

Sagen udspringer af de mange ubrugte flybilletter, der er blevet til på grund af coronakrisen. Udbruddet af coronavirus har nemlig ført til, at mange har valgt at droppe flyrejsen og derfor søgt om at få refunderet de penge, de har betalt for billetten.

Nogle passagerer har imidlertid oplevet problemer med at få deres penge igen.

Derfor udstedte Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen 13. oktober et påbud mod 12 flyselskaber, hvor selskaberne blev pålagt at sikre, at kunder fik refunderes deres ubrugte flybilletter som følge af coronaudbruddet.

Siden blev ti selskaber i december politianmeldt af styrelsen for manglende overholdelse af styrelsens påbud. SAS og tyske Lufthansa var ikke blandt de selskaber.

Styrelsen ville først tage stilling til en politianmeldelse af de to selskaber, når SAS og Lufthansa havde afrapporteret til styrelsen 10. januar.

- På baggrund af denne afrapportering har styrelsen politianmeldt SAS for manglende overholdelse af styrelsens påbud, mens styrelsen har vurderet, at der ikke er grundlag for at politianmelde Lufthansa.

- Styrelsen har i den forbindelse lagt vægt på, om det er lykkedes at tilbagebetale ubrugte flybilletter i henhold til de frister, som er meddelt i styrelsens påbud, står der i pressemeddelelsen.

Hos SAS er man overrasket over beslutningen, men respekterer den selvfølgelig. Det oplyser selskabet i en mail.

Ifølge flyselskabet har det betalt pengene tilbage i 99,8 procent af alle sager i Danmark.

- SAS er i lighed med andre flyselskaber havnet i en situation, som ingen kunne forudse.

- Vi har anstrengt os hårdt for at indhente alle sagerne og har prioriteret arbejdet, så kunder, der er ramt af aflyste fly, får deres penge tilbage så hurtigt som muligt, skriver SAS.

Anklagemyndigheden skal nu vurdere styrelsens indstilling om at rejse tiltale mod SAS.

For alle flyselskaber, som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen modtager klager over, gælder det, at styrelsen løbende vurderer, hvorvidt der skal udstedes påbud, eller om et flyselskab skal politianmeldes.

Såfremt man som passager stadig mangler at få udbetalt refusion fra et flyselskab, anbefaler styrelsen, at man sender en klage til styrelsen.

/ritzau/

Link til pressemeddelelse