Ferien fortæller, hvem du vil være

Der er status forbundet med at holde familieferien i udlandet, siger eksperter. Men et paradigmeskifte kan være på vej, så det er oplevelser snarere end destinationen, der tæller, når vi rejser på ferie

Sommerhusferien er ideel, mener familieforsker, fordi der er tid til samvær og fordybelse. Men når børn og voksne bagefter skal fortælle vennerne, hvorhen ferien gik, er der mere prestige i at have været udenlands.
Sommerhusferien er ideel, mener familieforsker, fordi der er tid til samvær og fordybelse. Men når børn og voksne bagefter skal fortælle vennerne, hvorhen ferien gik, er der mere prestige i at have været udenlands. . Foto: Scanpix.

Når klokken på fredag ringer ud til skolesommerferie, vil tusindvis af landets børnefamilier drage på ferie i enten ind- eller udland. En undersøgelse foretaget af Dansk Erhverv i efteråret 2013 viste, at 36 procent af danskerne på det tidspunkt forventede at tilbringe sommerferien 2014 i udlandet, 44 procent forventede at blive under hjemlige himmelstrøg, mens de sidste 20 procent endnu ikke havde besluttet sig.

Om man vælger at holde ferie i Danmark eller i udlandet, kan naturligvis være et spørgsmål om økonomi, men det handler også om præferencer. Hvor det for bare 50 år siden primært var de bedre-stillede, der kunne rejse til udlandet, er det i dag ikke længere kun forbeholdt de rigeste.

Det var efter Anden Verdenskrig, at det for alvor begyndte at blive populært at rejse på ferie i udlandet, da charterrejserne gjorde deres indtog på det danske marked. De viste sig at blive en stor succes, og frem til 1980'erne sås en stigning i antallet af solgte rejser med kulminationen i 1988, hvor der blev solgt 1,5 millioner charterrejser i Danmark. I dag er det tal faldet med nogle hundrede tusinde, men det er stadig en populær ferieform blandt børnefamilier. Det fortæller Stig Elling, salgsdirektør i charterselskabet Star Tour og formand for Rejsearrangører i Danmark, RID.

”Små 40 procent af vores rejser sælger vi til børnefamilier. Når børnefamilierne vælger ferie, er kodeordet tryghed, og det lever charterbranchen af. Vi har deciderede børnehoteller, du ikke kan finde på hjemmesider som hotels.com, med børneklubber, børnemenuer og 'all inclusive'. Der er børneklubber og legekammerater til børnene, og når børnene har det godt, så har forældrene det også godt,” siger Stig Elling.

Familievejleder gennem 30 år Lola Jensen mener, at familieferie primært handler om nærhed. Derfor undrer hun sig også over de forældre, der glad og gerne afleverer deres børn i flere timer ad gangen til 20-årige guider uden pædagogisk uddannelse i de såkaldte børneklubber på ferieresorterne. Ikke fordi charterferie er uforeneligt med familieferie, men målet bør ikke være at få parkeret børnene til pasning, mens forældrene selv tilbringer det meste af dagen på en solseng ved poolen.

”Ferien skal først og fremmest give rum og tid til nærhed og langsommelighed. Det er i ferierne, man har tiden til og chancen for at få de rigtig gode og lange samtaler med sine børn. De opstår gerne på lange køre- eller gåture, hvor der ikke er stress på. Men man risikerer at gå glip af nærheden, hvis ferien bliver af den slags, hvor far og mor er mest optagede af at vedligeholde formen og bruger lang tid på at udmåle ruter på Endomondo (løbeprogram til computer og telefon, red.), så de kan tillade sig at spise igennem til 'all inclusive-måltiderne',” siger Lola Jensen.

Og faktisk er det slet ikke nødvendigt at køre tusindvis af kilometer eller snuppe flyveren sydpå for at få en god ferie, mener familievejlederen. For det første, fordi der ligger en kulturel opdragelse i at komme rundt i sit eget land og lære det at kende, og for det andet, fordi der kan ligge lige så mange gode fælles oplevelser i et sommerhus ved Henne Strand som på et ferieresort på Mallorca.

”Forældre er så bange for at skuffe deres børn. De må endelig ikke være de eneste, der kommer tilbage til skolen og ikke har været i udlandet. Det er, som om det kun er godt, hvis der er en swimmingpool og 28 grader udenfor. Man vil for Guds skyld ikke risikere at sidde i et sommerhus og ligne en depression, fordi det regner udenfor. Men for børn tæller det, at de er sammen med deres forældre, og for dem er der ikke noget bedre end varm sommerregn, som de kan løbe ud og lege i, eller et stort og buldrende tordenvejr, som de kan ligge og kigge på sammen med mor og far,” siger Lola Jensen.

International projektchef i VisitDenmark Maria Barslund mener også, at Danmark har masser at byde på for børnefamilier. Mange turistattraktioner er tilrettelagt, så både børn og voksne kan få noget ud af dem, og alene i den danske natur er der mange muligheder for at udfolde sig.

”Ferie er ikke kun at sætte sig i et fly og rejse langt væk. Ferie er også at sejle med en færge eller køre i fire timer og passere broer, når man kommer til en ny landsdel. Forældre gør en god gerning, når de viser deres børn, hvad de kommer fra og introducerer dem for forskellige sider af den kultur, de vokser op i så går det hele heller ikke op i solsenge og softice i lange baner,” siger hun.

Jens Friis Jensen, der forsker i ferie og turisme på Roskilde Universitet, mener, at man slet ikke kategorisk kan inddele familier i dem, der altid vælger at tage på charterferie, og dem, der hver sommer lejer et sommerhus ved Ves-terhavet. For i dag tilhører vi som enkeltindivider ikke blot et enkelt segment, men flere. Det betyder blandt andet, at ferieformen kan skifte fra år til år eller samme år, men også, at far, mor og børn ikke altid rejser sammen.

”Børn har rigtig meget at skulle have sagt i beslutningsprocessen, når det handler om sommerferien. Man taler om at have kvalitetstid med sine børn, og derfor vælger man koncepter, hvor de passer ind. Kvinderne har også en del at skulle have sagt, mens mændene retter sig ind og i stedet rejser på en mandetur på et andet tidspunkt af året. Kvinderne gør det samme, og på den måde får alle opfyldt deres individuelle behov. Vi indeholder hver især flere segmenter, og derfor rejser vi også i forskellige segmenter,” siger Jens Friis Jensen.

Siden danskerne fik økonomisk mulighed for at rejse til udlandet, har det været forbundet med status, selvom man kan argumentere for, at noget af statussen ryger, i det øjeblik alle vælger at rejse de samme steder hen. Men når man får spørgsmålet: ”Hvor har du været henne på ferie i år?”, er det altid forbundet med en vis stolthed, når man kan meddele, at man har leget turister i et andet land. Sådan er det for både voksne og børn, mener Jens Friis Jensen.

”Børn har det jo fantastisk, når de er på ferie, uanset hvor de er henne. Men når de så skal dele det med nogen, for eksempel i skolen, så er det ikke længere indholdet af ferien, der giver status, men snarere selve destinationen. Og her tæller det åbenbart mere at have været i udlandet end hjemme i Danmark en opfattelse, som ikke sådan lige er til at lave om på. Både i skolen og for voksnes vedkommende til middagsselskaberne er der noget trofæfortælling over det, når man kan fortælle, hvilke fjerne egne man har besøgt i ferien. Men det at have været i sommerhus ved Vestkysten, holdt en kort ferie på et badehotel eller en uges camping bliver mere og mere en del af fortællingen. Vi holder ganske enkelt mere ferie i Danmark, end vi gjorde tidligere,” siger han.

Derfor er trenden måske ved at vende, så det bliver in at prale af sine ferier i Danmark. Dels fordi der nu engang er dejligt i Danmark, og dels fordi vi herhjemme har rigtig mange ferier at tage af i løbet af året, og hvis sommerferien er holdt på nordlige breddegrader, kan det være, at man sætter kursen mod syd eller andre kontinenter senere.

”Der er en tendens til, at destinationen betyder mindre, og at det er interessen, der driver. For eksempel gastronomi, kultur og samvær med børnene. Her er Danmark fantastisk, så når du siger gastronomi først eller fortæller, at I skal have en børnevenlig ferie sammen, så kobler man destinationen til noget, der giver status, og det smitter af på billedet af destinationen,” siger Jens Friis Jensen.

Fremtidsforsker Anne-Marie Dahl medgiver, at ferie i dag ikke blot er ferie. Vi vil ikke nøjes med at rejse, mener hun. Vi vil have oplevelsesrejser, som er skræddersyet, så de passer lige netop til os, og så vi skiller os ud fra mængden.

”Det er ikke længere nok med en bamseklub til børnene, nej, nu skal vi på cowboy-ranch og leve som i gamle dage. IPad'en skal dog stadig med, for vi skal jo kunne uploade alt det, vi oplever, på de sociale medier. Børn er vores meningsgivende produkt, og derfor skal de naturligvis have noget med turbo på. Og skilsmissebørn skal selvfølgelig af sted med både mor og far, så de slæber et langt spor af underholdning efter sig,” siger hun.

Når vi rejser, som vi gør i dag, er det blandt andet et resultat af, at vi har fået flere penge mellem hænderne, mener Anne-Marie Dahl. Krisen er noget, de taler om i tv, og for de fleste ikke noget, som føles tæt på, og så er der i dag store penge i oplevel-sesøkonomi. Samtidig er verden blevet mindre, danskerne mere globale, og med internettet er den næste rejse aldrig længere væk end et enkelt klik med museknappen.

Derudover ligger der noget identitetsskabende i det at tilrettelægge en ferie, mener fremtidsforskeren.

”Vi vil gerne lave historier om os selv, og det er ikke interessant, hvis det er den samme som sidste år. Det er ikke nok at blive passivt underholdt i en Disneypark livet er blevet en stor identitetsskabende opgave,” siger hun og sammenligner med tidligere tider.

”Førhen sagde vi, at vi gerne ville derhen, hvor de andre også var eller havde været. Sådan er det ikke i dag. Når vi har fundet et sted, som vi tror er vores, og de andre så viser sig at følge efter, så er det ikke interessant for os længere. Vi vil gerne være unikke også i vores valg af ferie,” siger Anne-Marie Dahl.