Prøv avisen
Min skoletid

Bente Scavenius: Først på studenterkursus blev jeg ambitiøs og målrettet

Bente Scavenius begyndte sin skoletid på Møn i en lille skole, hvor der var tre klasser i det samme lokale. Foto: Privatfoto

Kunstkritiker og forfatter Bente Scavenius legede sig gennem nogle ukomplicerede folkeskoleår. Senere kom problemerne, der lærte hende arbejdsomhed

Hvordan var din første skoledag og -tid?

"Jeg havde en blåternet kjole på – den samme som min datter og nu også mit barnebarn skal bære på sin første skoledag. Min far ville køre mig i skole, men jeg ville ikke skille mig ud som godsejerens datter i landsbyskolen. Så jeg blev kørt til det nærmeste hjørne, og så gik jeg selv det sidste stykke."

Hvad var det bedste ved din skoletid?

"Det var, at jeg var glad og ubekymret. Vi var tre klasser i ét klasselokale de første tre år, og dernæst fulgte årene i mellemskolen på en anden lille realskole. Jeg lærte ikke nok til at få et ordentligt fagligt fundament, men jeg læste mine lektier og fik gode karakterer. Der var selvfølgelig en social forskel, da klassen bestod af et bredt udsnit af den lokale landbobefolkning. Men jeg følte mig godt tilpas og levede en beskyttet tilværelse på landet. Først senere kom problemerne."

Hvad står klarest i din erindring, når du tænker tilbage på din skoletid?

"Det gør tiden, da jeg begyndte i gymnasiet. Jeg havde så gode karakterer fra skolen, at jeg kom direkte ind uden en realeksamen. Jeg var samtidig flyttet til København og oplevede pludselig, at jeg slet ingen ballast havde. Jeg kunne overhovedet ikke klare mig. Efter to måneder skønnede skolen, at jeg skulle tage en realeksamen først. Det var mit første nederlag."

"Jeg begyndte på Zahles Skole, men engagerede mig ikke og pjækkede i stedet. Der var ingen struktur i mit liv, og det gjorde mig deprimeret. I dag kan jeg se, at det var udmærket for mig at få det nederlag, for så lærte jeg at bestille noget."

Hvordan kom din skoletid til at præge dig?

"Jeg begyndte på Statens Studenterkursus som 20-årig. Jeg havde job om formiddagen, læste lektier om eftermiddagen og gik i skole om aftenen. Der blev jeg pludselig tilpas ambitiøs og målrettet, for der mødte jeg folk, der virkelig brændte for at få en studentereksamen og for at bestille noget. Samtidig var min dansklærer så inspirerende og min græsklærer helt legendarisk. Det gav mig et fagligt fundament og modnede mig akademisk. Det tog lang tid at modne mig, men det er måske derfor, jeg holder endnu."

Hvorfor er skoleårene for dig at se vigtige?

"I min tid i Undervisningsministeriets musiske udvalg og i Kulturministeriets Kulturrådet for børn var vi meget fokuserede på at få kunst og kultur ind i folkeskolen. Jeg mener stadig, at de musiske fag bør være obligatoriske. Det manglede helt, da jeg gik i skole. Skoleårene er for mig at se vigtige, fordi det er i den periode, du dannes. Samtidig kan folkeskolen integrere de børn, der ikke har en privilegeret baggrund, i en social sammenhæng."

Da Bente Scavenius gik i skole i 1950’erne, var der ingen musiske fag. Hun mener, at kunst og kultur bør være en vigtig del af skolen i dag. Foto: Leif Tuxen