Blandt guder og naturvæsener

Den japanske tegnefilm "Prinsesse Mononoke" er sprængfyldt med underskønne naturscenarier og fortæller en fascinerende fabel

"Prinsesse Mononoke" handler om de største begreber: liv og død, godt og ondt -- og tegnefilmen er tilmed den største kommercielle filmsucces i Japan nogensinde. --
"Prinsesse Mononoke" handler om de største begreber: liv og død, godt og ondt -- og tegnefilmen er tilmed den største kommercielle filmsucces i Japan nogensinde. -- Foto: Camera Film.

5/6 stjerner

Man kan godt gå hen og glemme, at der er en filmverden uden for Hollywood. Ser man på, hvor få ikke-amerikanske film der får premiere i Danmark, er forglemmelsen ikke så svær at forklare. Sidste år havde 216 film biografpremiere i Danmark. Halvdelen var amerikanske, 1/8 danske, og knap 1/3 kom fra andre europæiske lande. Resten kom fra den øvrige store verden.

Så selvom det ofte er gode film, der kommer ,bliver de typisk kun vist i små cafébiografer for et fåtalligt publikum: De udgjorde fem procent af premierefilmene, men solgte kun en procent af billetterne. Markedet tilhører de amerikanske blockbusters og de danske børne- og familiefilm.

Derfor er det al hæder og ære værd, at tre mindre biografer nu sætter en japansk tegnefilm på repertoiret. Og det er ikke en hvilken som helst film. Det er den største kommercielle filmsucces i Japan nogensinde, skabt af tegnefilmsmesteren Hayao Miyazaki. Her til lands er "Chihiro og heksene" indtil videre nok den mest kendte af hans film, men "Prinsesse Mononoke" bør kunne åbne manges øjne for, at Japan er andet end højteknologi, Kurozawa, "Lost in Translation" og manga-tegneserier.

Historien foregår blandt nuværende – og tidligere – guder, naturvæsener og mennesker i et middelalderligt Japan. Tematisk set er den helt oppe på de allerhøjeste nagler og sætter liv og død, godt og ondt, natur og kultur i spil over for hinanden i en mægtig myte om nødvendigheden af, at menneskene forstår at leve med og ikke mod naturen. For gør vi os til enevældige herrer over naturen, går det grusomt galt, siger filmen.

Det rent ud fantastiske ved filmen er dens billeder, formede som de er af Miyazakis streg: "Prinsesse Mononoke" er sprængfyldt med så underskønne naturscenarier og fortæller en så fascinerende fabel, at filmen selv nærmest løfter sig op i den overnaturlige sfære, mange af dens karakterer hører hjemme i.

Man snyder sig selv for en oplevelse af stor visuel kraft, hvis man snyder sig selv for "Prinsesse Mononoke".

kultur@k.dk

Prinsesse Mononoke. Japan 1997. Instruktion: Hayao Miyazaki. 134 min. Premiere i 3 biografer.