Drømmen om fællesskab

SE TRAILER Det såkaldt sociale netværk Facebook har med over 500 millioner brugere været en kolossal økonomisk succes for dets bagmand, men hvad med vennerne?

Facebook helps maintain connections with far-flung friends and relatives, preserving the weak ties social networking without creating obligations. (Cathy Hull/The New York Times) -- MAGS OUT/NO SALES; FOR EDITORIAL USE ONLY WITH STORY SLUGGED FACEBOOK DISTANCE ADV10 BY DAMON DARLIN. ALL OTHER USE PROHIBITED. -- PHOTOS MOVED IN ADVANCE AND NOT FOR USE - ONLINE OR IN PRINT - BEFORE OCTOBER 10, 2010.
Facebook helps maintain connections with far-flung friends and relatives, preserving the weak ties social networking without creating obligations. (Cathy Hull/The New York Times) -- MAGS OUT/NO SALES; FOR EDITORIAL USE ONLY WITH STORY SLUGGED FACEBOOK DISTANCE ADV10 BY DAMON DARLIN. ALL OTHER USE PROHIBITED. -- PHOTOS MOVED IN ADVANCE AND NOT FOR USE - ONLINE OR IN PRINT - BEFORE OCTOBER 10, 2010. . Foto: .

Fire ud af seks stjerner.

Der er mange former for fællesskab. I kirken taler vi meget om det og kalder det i trosbekendelsen for de helliges samfund.

I det folkelige Danmark tales der om lokalt fællesskab omkring skole eller idrætsforening. I vores store byer tales der meget om at etablere fællesskaber mellem og på tværs af befolkningsgrupper. På moderne "anglo-dansk" hedder fællesskab netværk. Vi lever i sociale netværk, og som noget nyt også i digitale netværk via computerskærmen. Det sidste er ikke bare et fænomen for unge. Det kunne man læse om i tirsdags her i avisen, der skrev i en forsideartikel, at "ældre stormer frem på nettet".

Filmen "The Social Network" handler om det mest udbredte sociale netværk, vi kender i øjeblikket, og jeg skal love for, at det er et stort netværk. Her kan mange af de øvrige netværk godt begynde at se grønne ud af misundelse: Facebook, mine damer og herrer. Over 500 millioner mennesker er på Facebook og dermed bundet sammen. Af dem er over 1 million danskere. Hver dag sidder der millioner af mennesker og netværker.

"The Social Network" er filmen om opfindelsen af Facebook i 2004. Det er den 19-årige velbegavede Harvard-studerende Mark Zuckerberg, computerfreak og social nørd, der sammen med nogle venner lægger grunden til et digitalt netværk på en række universiteter.

Mark Zuckerberg er hjernen bag, men har han hugget ideen og videreudviklet den?, spørger filmen, der er elementært spændende. Nogle af vennerne lægger allerede et år efter starten sag an mod ham, og den sag følger vi sammen med tilbageblik på Harvard-tiden. Det er ikke noget flatterende portræt, der tegnes i David Finchers film, af Facebooks opfinder. Han er knusende dygtig rent it-mæssigt, men på det menneskelige plan realiseres drømmene om fællesskab ikke. "Jeg vil ikke fortælle nogen, at du er en computernørd," siger hans kæreste i begyndelsen af filmen, da hun slår op med ham, "jeg vil bare sige, at du er en nar!". Denne karakteristik gentages i slutningen af filmen, da retssagen er forbi – og mens rulleteksterne løber hen over de sidste billeder, bliver en gammel Beatles-sang spillet, "Baby, you?re a rich man". Mark Zuckerberg sidder alene tilbage med sin rigdom. Teksten nedenunder siger, at Mark Zuckerberg er den yngste milliardær i verden. Jeg kom til at tænke på et Møllehave-citat: "Vi har alt, men det er også alt, vi har!". Filmen handler ikke bare om Facebook og juridiske tvister, men om drømmen om venskab og fællesskab. Mark Zuckerbergs drøm realiseres digitalt, men tabes i virkelighedens verden. Historien er blændende fortalt med en høj intensitet, så selv it-verdenens forunderlige sprog bliver interessant. Den musikalske side af filmen pumper blodet godt rundt i én. Man er godt underholdt i to timer - og har fået noget at tænke over på vejen hjem.

The Social Network. Instruktion: David Fincher. USA 2010. Premiere over hele landet.