Et barns kamp for overlevelse

Når man ser den britiske film "The Kid", må man prise sig lykkelig for at være vokset op under trygge kår

FEM UD AF SEKS STJERNER

Puha!

Når man ser den britiske film "The Kid", må man prise sig lykkelig for at være vokset op under trygge kår. For den barn- og ungdom, hovedpersonen Kevin udsættes for, er så gennemført frygtelig, at det kan være svært at forstå, at han overhovedet kom igennem det. Og så er filmen tilmed baseret på forfatteren Kevin Lewis' selvbiografiske roman fra 2003 om en opvækst i den sydlige London-forstad Croydon i 1970'rne og 1980'rne. For at give den mere autenticitet end den, der består i blot at hævde, at den er bygget på virkelige hændelser, optræder Lewis selv i filmens slutning i et klip fra et tv-interview om romanen.

Filmen starter, da Kevin som ung mand har sit livs allerstørste krise. Han har planlagt at begå selvmord, og mens han fylder sig med piller og sprut på det værelse fra barndommen, der rummer så mange gruopvækkende minder, fortæller filmen om det liv, der førte frem til selvmordsforsøget. Og om, hvad der siden hændte.

Kevin bliver banket gul og blå af sin umenneskeligt aggressive mor. Hans sløve, alkoholiserede far forsøger at dæmpe gemytterne, men han er for veg til at gøre noget – og også han kan miste besindelsen. Kevin bliver stort set holdt indespærret på sit usle hummer og kommer kun ud, når han skal i skole, hvor han bliver mobbet af de andre drenge. De eneste lyspunkter i barndommen kommer i de perioder, hvor han er anbragt på et drengehjem med en forstående forstander, og da han som teenager kommer i familiepleje, møder en lærer, der forsøger at hjælpe ham og en kvinde, han forelsker sig i.

Skildringen af den sociale og menneskelige nød i familien er en rystende oplevelse, og selvom der i to bisætninger mod slutningen kommer en slags forklaring på, hvorfor forældrene opførte sig helt utilstedeligt, giver filmen sig ikke af med undskyldninger. Størstedelen af den har Kevin og hans kamp for overlevelse lige i fokus. Det er til at forstå, at der i en ellers gennemført deprimerende film skal være noget håb, men alligevel, og det er den eneste anke over filmen: Midt i al elendigheden kommer Kevins hjælpere lidt uforståeligt til at virke som middelklasse-julemænd, der uselvisk kaster deres hjælpsomme kærlighed på den menneskesky proletardreng.

The Kid. England, 2010. Instruktion: Nick Moran. 107 minutter. Vises i Gloria (København).