Et liv uden retning

"Somewhere" er et smukt og tankevækkende komediedrama om stjernelivets overfladiske meningsløshed

Somewhere. USA 2010. Instruktion: Sofia Coppola. 98 min. Premiere i ni biografer.

4/6 stjerner

"Somewhere" er titlen på Sofia Coppolas nye film, der på smuk og gribende vis lader os komme helt tæt på en berømtheds eksistentielle krise. Det er langt fra første gang, vi hører om, hvordan knugende ensomhed og nedbrydende misbrug overskygger røde løbere og springende champagnepropper. Alligevel formår Sofia Coppola at skildre en umiddelbar kliché på en overbevisende måde, så skæbneberetningen kommer ind under huden.

I filmen følger vi Hollywood-skuespilleren Johnny Marco (spillet af Stephen Dorff), der vælter sig i damer, sprut og piller. Han bor på det legendariske hotel Chateau Marmond, hvorfra han flyder med strømmen af overfladiske filmagenter, der fortæller ham, hvor han skal stille op. Evindelige fester med mennesker, der i bund og grund ikke siger ham noget. Og et utal af kvinder, han knap kan huske fornavnet på. Han befinder sig i en bedøvet tilstand af komplet ligegyldighed, mens han kører hvileløst rundt i sin sorte Ferrari uden mål og med.

Men en dag dukker datteren Cleo (spillet af Elle Fanning) fra et mislykket ægteskab uventet op på hotelværelset. Og Johnny bliver tvunget til at stille druk og damer midlertidigt til side. Efter nogle dage sammen får datteren åbnet Johnnys øjne for, at der måske er mere i livet, og behovet for at vælge en retning for det presser sig på.

Forløbet i filmen lyder måske ikke overraskende og er det egentlig heller ikke. Johnny er et klassisk eksempel på en af celebritykulturens mange ensomme sjæle, der bliver dyrket af os andre, som var deres berømmelse i sig selv målet med livet. Men Stephen Dorff spiller hovedrollen med så stor overbevisning, at man kommer endnu tættere på end før. Måske fordi han som Hollywood-skuespiller selv kender til sindstilstanden. Måske fordi han er guidet af en instruktør og manuskriptforfatter, der selv er ud af en familie af store berømtheder. Og uden tvivl fordi han står over for en ganske ung skuespillerinde, hvis præstation bør bifaldes: Den kun 12-årige Elle Fanning leverer en autentisk og meget moden præstation.

Endelig formår Sofia Coppola, der blandt andet har filmsuccesen "Lost in Translation" bag sig, at fange og fastholde sit publikum med sin ekstremt simple og intime stil. I stedet for lange dialoger og voldsomme følelsesudbrud får blikke og ansigtsfolder lov at tale for sig selv. I stedet for hurtige klip og udpenslede pointer bliver scenerne spillet helt ud, så man – hvis man ellers har tålmodigheden til det - får tid til at drage egne konklusioner om det meningsfulde liv.

holtze@k.dk