Kampen om Dannebrog

SF har udviklet sig til det lidt forsvundne parti i valgkampen. Efter at partiformand Villy Søvndal for et par år siden toppede formkurven og lagde alle sine modstandere ned, har han i den senere tid optrådt en smule stille.

Kampen om Dannebrog

Men det er næppe partiets valgvideo, som blev vist på DR 1 i aftes, han har brugt sin energi på, for han er næsten ikke med i den.

SF lægger på traditionel vis ud med at beskrive Danmark, hvilket sker i sort-hvide billeder. Naturen, byen, de ældre, børnene, vindmøller, søde grimme ællinger og slentreture med familien i skoven. Under ledsagelse af mildt, nærmest romantisk klaver og strygermusik understreges det, at SF ser sig selv som landets grønne, blide og humanistiske parti. Mens man, hvis nogen stadig skulle være i tvivl, opfordrer vælgerne til at satse på vækst frem for nedskæringer.

Det handler om velfærd, arbejdspladser, akut sygehusbehandling og ambitiøs klimaindsats, og hvis man spørger om fortællestilen med de korte budskaber og renskurede, danske øjebliksbilleder er fantasiløs, så er svaret bestemt ja. Det er set før. Det er valgvideo, som vore bedsteforældre lavede det, peppet op med unge, dynamiske mennesker, der i favnen holder et skilt med skriften på væggen: Stem SF.

DER ER TALE OM den meget direkte meddelelse og en klar satsning på det sikre dog med en enkelt interessant undtagelse. Videoen indledes nemlig med et splitsekund Danneborg. Hvis man er hurtigt, registrerer man det.

Det danske flag får lov til ganske kort at vaje i sort og hvidt, og man ser for sig, hvordan tilrettelæggerne længe har diskuteret for og imod. Om det mon går an. Hvorefter de har besluttet at gøre dette forsigtige forsøg på at vriste flaget ud af favnen på Dansk Folkeparti, hvilket er en god idé.

Dannebrog tilhører som bekendt os alle sammen, og ofte, når man har lyttet til visse politikeres beklagelser over, at Dansk Folkeparti har taget patent på flaget, har man tænkt: Så gør dog noget for at tage det tilbage. Det forsøger SF her, og det er fint.

En anden grundigt udtænkt detalje er, at det sorte og hvide pludselig erstattes af farver. Dette skal utvivlsomt læses som et symbol på, at vi med en valgsejr til SF og partnere går varmere og mere farverige tider i møde efter 10 dystre år i de mere grå nuancer.

Og pludselig ser man i et glimt formanden selv klædt i ternet skjorte springe ungdommeligt ud af sin kampagnebil, hvorefter dette lille klip helt efter lærebogen i fortælleteknik følges op af flere små bidder Søvndal. Og til sidst står han der omsider i fuld figur frontalt vendt mod seerne i jakke og selvsagt uden slips. Hvorpå han som afslutning siger de få afgørende ord: Det kan lade sig gøre hvis vi vil.

Enkelt og betonagtigt og måske en lille smule inspireret af den amerikanske præsident, Barack Obama, der vandt magten med ordene Yes, we can. På samme måde kommunikerer SF, så det er til at forstå, og om teknikken også virker på dansk, får vi meget snart svaret på.

Sørine Gotfredsen er sognepræst, journalist og forfatter

Kristeligt Dagblad anmelder partiernes valg-videoer, efterhånden som de har været vist på DR 1

mere valgdebat side 12