At leve som livet var en guitarsolo

SE TRAILER Bidende god dansk film om "Peter Pan-generationens" mænd, der ikke vil være voksne

Filmen fortæller historien om Mads (Thure Lindhardt), der forlader sin kæreste og møder 19-årige Julie (Rosalinde Mynster). --
Filmen fortæller historien om Mads (Thure Lindhardt), der forlader sin kæreste og møder 19-årige Julie (Rosalinde Mynster). --. Foto: Nordisk Film.

FIRE UD AF SEKS STJERNER

"Sandheden om mænd" hedder Nikolaj Arcels nye film, og det er en bidende, men også kærlig skildring af den mandegeneration, som er i 30'erne.

Selv kalder instruktøren det for en skildring af "Peter Pan-generationen" opkaldt efter den figur, vi kender fra tegnefilmen. Han er drengen, der ikke vil være voksen. "Peter Pan-syndromet" kalder man den angst hos unge mænd for at blive voksne og tage ansvar for eget liv.

Nikolaj Arcel, selv 38 år, analyserer sin egen generation med stort overskud, humor og rammende bemærkninger. "At leve som var livet en guitarsolo," siger en af personerne i filmen, "det er det, jeg vil".

Det er historien om Mads (Thure Lindhardt), der er kæreste med Marie (Tuva Novotny). Det har de været i otte år og er nu flyttet i hus sammen – og hun vil gerne have børn.

Mads arbejder som manuskriptforfatter, og det er han god til. Han havde tidligt i sit arbejdsliv en kæmpesucces med tegnefilmen "Rejsen til Zakaya" om at rejse ud efter sine drømme. Nu er han i 30?erne og mærker, at nu kører livet med ham – og ikke omvendt. Da en kollega pludselig falder om ramt af en hjerneblødning og kommer til ligge i koma, spørger han sig selv, om det er det her liv, han vil. Han er ikke kommet til Zakaya. Rejsen er gået i stå.

Han bryder med Marie og kaster sig ud på "kødmarkedet", og den får ikke for lidt. Hele Peter Pan-livet leves, lige indtil han møder den sortklædte Julie (Rosalinde Mynster), der blot er 19 år gammel. Et hektisk forhold bliver det, men langsomt melder ønsket i Mads sig om mere fasthed. Peter Pan vil gerne lande, men Julie – det unge kvindelige modstykke til Peter Pan – vil ikke stækkes. Hvad gør Mads så? Han opsøger Marie, men livet står ikke stille. Marie er et andet sted, som det hedder på moderne dansk.

Mads lever af at skrive manuskripter, men sit eget livs manuskript kan han ikke få til at hænge sammen. Kosteligt er et lille klip fra en film, som Mads har skrevet, hvor manden siger til kvinden: "Hvis dit liv var en film, gad du så se den?"

Hvad gider vi med vort liv? En lang ungdomsfest med sjov, fest og sex? Er lykken i det uforpligtende, som Mads tror? Er det der, Zakaya er? Nej, "jeg kan egentlig godt lide struktur," siger han på et tidspunkt. Problemet er bare at få den struktur til at passe med andres. Filmen ender bittersødt med Mads og Marie, der mødes år efter. "Hvordan går det? Åh, sådan op og ned." Var det drømmen? Bliver Peter Pan voksen?

Filmen er besat med en række virkelige gode skuespillere, der giver rollerne troværdighed og karakter. Thure Lindhardt er bare et fund som Mads, og Tuva Novotny er helt skøn og smuk som Marie. Af nye navne skal Rosalinde Mynster som den kvindelige Peter Pan have en stor buket roser. Filmen burde især ses af alle i 30-årsalderen, men vi andre bliver nu også klogere.

Sandheden om mænd. Instruktion: Nikolaj Arcel. Danmark, 2010. 105 minutter.Premiere over hele landet.

Læs interview med instruktøren Nikolaj Arcel i Liv&Sjæl-sektionen i morgen