"Så far da ud i Jesu Kristi navn!"

SE TRAILER. Lidt for dramatisk amerikansk gyserfilm om eksorcisme rejser spørgsmålet om psykiatri og religion

ANTHONY HOPKINS as Father Lucas in New Line CinemaâEUR(TM)s psychological thriller âEURoeTHE RITE,âEUR a Warner Bros. Pictures release.
ANTHONY HOPKINS as Father Lucas in New Line CinemaâEUR(TM)s psychological thriller âEURoeTHE RITE,âEUR a Warner Bros. Pictures release. Foto: Sandrew Metronome.

Eksorcisme – djævleuddrivelse – er emnet for filmen "Ritualet". Kort fortalt handler filmen om en ung amerikansk katolsk præstestuderende Michael Kovak, der efter fire års præsteseminarium alligevel ikke vil være præst, men han overtales til at tage et kursus i Rom om djævleuddrivelse.

Med al sin tvivl kommer han til Rom og følger kurset, der er arrangeret af Vatikanet. I Rom møder han den gamle præst fader Lucas (Anthony Hopkins). Fader Lucas praktiserer djævleuddrivelse med alle de overvejelser, en katolsk præst må gøre sig. De mennesker, der påstås at være besat af dæmoner, er de psykiatriske patienter? Og bør de behandles som sådanne?

En af lærerne på kurset i eksorcisme fortæller, at der skal have været foretaget psykiatriske vurderinger, inden en eksorcisme må foretages. Michael Kovak er meget skeptisk over for fader Lucas. Da fader Lucas har foretaget djævleuddrivelse på en ung 16-årig gravid pige, mener Michael, at hun burde have haft psykologhjælp i stedet. Hertil siger den ældre præst, at tegnene på hendes besættelse er ud over psykologien. Hun kan tale med andre tungemål og sige ting, som hun ikke burde kunne vide noget om. Michael Kovak tror ikke på Djævelen som fysisk tilstedeværende, men det gør fader Lucas, og han tager ret håndfast på tingene. Han lærer den tvivlende Michael ritualet for djævleuddrivelse.

Filmen rejser spørgsmålet, om det onde, der rammer mennesker i sindet, er fra Satan eller noget sygdomsmæssigt, der skal overlades til psykiatere? Er det Freud eller Gud, der skal ind? Er det onde noget, der kan personificeres som dæmoner, eller er det psykiske tilstande? Det er nok ikke sådanne overvejelser, der gøres i ret mange folkekirkelige præstekredse. Der har tilbage i historien været foretaget eksorcisme i Danmark, og denne praksis foretages endnu i visse kirkelige kredse.

Filmen bygger på virkelige hændelser. En journalist, Matt Baglio, der boede i Rom, læste i 2007, at Vatikanet ville oprette et kursus i eksorcisme. Her mødte han en ung amerikansk præst, Gary Thomas, der var ved at blive uddannet i eksorcisme. Han er i dag ansat i et stift i Chicago med netop det speciale. Han er filmens Michael Kovak. Fader Lucas er også en nulevende person, der i dag virker i Firenze. I filmen sættes både fader Lucas og Michael Kovak på prøve, da den unge gravide pige dør på et sygehus. Michael tvinges derefter til at gøre op med enten troen eller tvivlen.

For en lidt kølig protestantisk tilskuer kommer der lidt rigeligt med effekter, musik og drama i den sidste halvdel af filmen, men eksorcisme kan være voldsom. Det så jeg en gang i Afrika. Egentlig bryder jeg mig ikke om, at det er enten psykiatri eller religion. For mig er det et både og – og jeg vil foretrække bøn og omfavnelse i stedet for det voldsomme ritual, der praktiseres i filmen, men "Ritualet" har sine øjeblikke, hvor det gyser i en.

Ritualet: Instruktør: Mikael Håfström. USA, 2011. 114 minutter. Premiere i biografer landet over.