Verden uden for hyggelige Danmark

SE TRAILER Børnefilmen "Kidnappet" hæver sig op over de sædvanlige folkekomedier, der ellers præger efterårsferiens film

B.T. er med til indspilningen af 'Kidnappet'. En ny dansk børnefilm med Connie Nielsen i hovedrollen. Hun var desværre ikke tilstede under indspilningen af denne scene. På skuepsillerlisten er også Lars Mikkelsen og Felix Smith. Foto: Kristoffer Juel Poulsen
B.T. er med til indspilningen af 'Kidnappet'. En ny dansk børnefilm med Connie Nielsen i hovedrollen. Hun var desværre ikke tilstede under indspilningen af denne scene. På skuepsillerlisten er også Lars Mikkelsen og Felix Smith. Foto: Kristoffer Juel Poulsen. Foto: Kristoffer Juel Poulsen.

FIRE UD AF SEKS STJERNER

De danske børne- og familiefilm, der har premiere op til ferieperioder, hører ofte til i afdelingen for folkekomedie med pudsige børneroller. Sådan er det heldigvis ikke i efterårsferie-premieren "Kidnappet", der er en actionfilm for børn. Den 12-årige Simon bor i Danmark, men han er født i Kenya. Han elsker fodbold på en egensindig måde og vil faktisk hellere forsøge at drible alene gennem modstandernes forsvar end at tage på safariferie i sit oprindelige hjemland sammen med sin mor.

Af sted kommer de dog – Simon med en fodbold under armen, han har fået af sin far. En særlig bold med Michael Laudrups autograf. Bolden bliver Simons skæbne. Den ryger over hegnet fra det trygge turisthotel til floden ved Nairobis endeløse slum. En gruppe jævnaldrende drenge fra slummen får fat i den, men Simon sætter efter dem og forsvinder i slummens fattigdom, sygdom, kriminalitet og korruption.

Han bliver venner med drengen Amos, men Amos er ikke kun en ven. Han lever på gaden, skylder penge til nogle skruppelløse småpushere og forsøger at betale sin gæld af ved at stjæle fra Simon. Da Simons mor efterlyser ham i et lokalt talkshow og bliver presset til at udlove dusør, bliver livet i slummen kun værre for Simon. Nu er han jaget vildt, for i det fattige samfund vil alle have fat i de mange penge, han er værd: børn og voksne, kriminelle og korrupte betjente.

Filmen er optaget på location i Kenya. De fleste af skuespillerne, såvel børn som voksne, er kenyanere. Ud over debutanten Simon Lougue Larsen, der er god i hovedrollen, er der dog også et par kendte ansigter. Connie Nielsen, der er mest kendt for sin amerikanske karriere, har i denne sin kun anden danske spillefilm, rollen som Simons mor. Hun gennemspiller moderens store følelsesregister med stort nærvær.

"Kidnappet" er en moderne børnefilm, der i et nutidigt filmsprog med afsæt i actiongenren viser os, at der er en verden uden for de hyggelige universer, dansk børnefilm ellers opererer i. Den er vedkommende – og ikke mindst spændende.

Kidnappet. Instruktion: Vibeke Muasya. Danmark, 2010. 97 minutter. Premiere i 57 biografer.