Bono: Davids salmer er blues og Jesus er punk-rock

For pop-ikonet Bono spiller troen og forholdet til Gud en afgørende rolle for vejen, vi vælger i livet

Bono (billedet) er forsanger i pop-rock-gruppen U2. Og så er han talsmand for og medstifter af non-profit-organisationen 'ONE Campaign,' der sætter fokus på verdens fattigste. For nyligt mødtes han med præsidenten for organisationen 'Focus on the Family,' Jim Daly, til en snak om religion, gudsforhold og personlig inspiration i Jesus.
Bono (billedet) er forsanger i pop-rock-gruppen U2. Og så er han talsmand for og medstifter af non-profit-organisationen 'ONE Campaign,' der sætter fokus på verdens fattigste. For nyligt mødtes han med præsidenten for organisationen 'Focus on the Family,' Jim Daly, til en snak om religion, gudsforhold og personlig inspiration i Jesus. Foto: Kay Nietfeld Denmark.

Når du tilpasser dig Guds formål, som det er beskrevet i Skrifterne, sker der noget særligt med dit liv. Du er i balance.

Sådan lyder det fra U2-frontmanden Bono i et radiointerview for nyligt.

Det skriver det religiøse nyhedssite, Religion News Service (RNS).

Interviewet var en samtale mellem Bono og præsidenten for den evangelikale non-profit organisation 'Focus on the Family', Jim Daly, om bibelcitater, musik, familie og den evangelikale kristendoms rolle i kampen mod AIDS.

Bono, hvis borgerlige navn er Paul David Hewson, er til dagligt forsanger i den irske popgruppe U2, der siden 70'erne - med en kavalkade af hits - har været med til at skabe og definere pop-rockens popularitet.

Bono, som er født i 1960, voksede op i nærheden af Dublin med en mor, der tilhørte den engelske, anglikanske kirke og en far, der var katolik.

Troen har altid spillet en væsentlig rolle i musikerens liv, og for at understrege trosforholdet henviser Bono til den engelske Narnia-forfatter C.S. Lewis' definition af Jesus som enten lunatic, liar or Lord (vanvittig, løgner eller Herre).

Når folk siger 'en god lærer,' 'profet,' 'venlig fyr,' er det ikke den måde, Jesus så sig selv på. Så du efterlades med udfordringen, om Jesus var den, han sagde, han var, eller om han var en komplet tosse, udtaler han.

I interviewet tager Bono i øvrigt flere gange udgangspunkt i bibelcitater og lignelser. Vi kan lære meget af skriftstederne som en personlig udfordring, mener han.

Han fortæller blandt andet, hvordan han finder stor inspiration i Davids salmer (Salmernes Bog, red.) en inspiration, der kan overføres direkte til musikken:

For det første er David musiker, så jeg kan lide ham som udgangspunkt. Det, der er så stærkt ved salmerne, er at de ud over at være evangelium og lovprisninger også er 'the Blues.' Det er vigtigt for kristne at være ærlige over for Gud, som ofte er meget mere interesseret i, hvem du er, end hvem, du gerne vil være, forklarer han.

LÆS OGSÅ:
Salmernes bog sætter ord på fortvivlelsen

Musikbilledet kan også bruges på Jesu personlighed. Han henviser til Lukasevangeliet 9, 57-62, hvor Jesus beder en mand undlade at begrave sin fader og i stedet gå ud og forkynde Guds rige.

Her er det dog ikke bluesmusik, men en anden stilart, der associeres til, mener Bono:

Det minder for mig at se om punk-rock. Han kunne se lige ind i den fyrs hjerte Vi bliver nødt til at være mere til kanten, nødt til ikke at se efter tegnene på retfærdighed, men på handlingerne.

Bono er ved siden af musikken kendt for sit engagerede arbejde i kampen mod blandt andet HIV/AIDS, malaria og fattigdom.

Blandt andet er han medstifter af og talsmand for den såkaldte, 'ONE Campaign', som er en international non-profit-organisation. Organisationen fokuserer på fattigdoms- og sygdomsbekæmpelse, særligt i afrikanske lande.

Bono fremhæver det altruistiske eller allestednærværende grundlag i ONE og sammenligner kampagnen med Bibelens fortællinger om spedalskhed:

Folk forstår ikke, at i teksten var [den barmhjertige samaritaner] i uoverensstemmelse med personen, han stoppede på vejen for. Det er derfor, vi kalder det 'ONE Campaign' ('enheds-kampagnen', red.). Du og jeg kan være uenige på mange filosofiske, teologiske områder. Men dette, ved vi, vi kan enes om.

Bono pointerer i interviewet, at det er vigtigt at hylde den indsats, der særligt støttet fra USA har reddet over 9 millioner mennesker fra HIV/AIDS:

Jeg er her for at takke det amerikanske folk for det. Og jeg vil også gerne takke de evangelikale for det, fordi det ikke ville være sket uden deres lederskab, fordi de selv - ligesom jeg har presset George Bush (tidligere amerikansk præsident, red.) og administrationen, som faktisk også fortjener en hyldest for at igangsætte det her, forklarer han.

Jim Daly forklarer til RNS, at han hylder Bonos stærke familiære bånd, som blandt andet har bragt et 30-årigt ægteskab med hustruen Ali Hewson og fire børn med sig.

Samtidig er Daly helt klar over, at mange af radiostationens normale lyttere måske finder Bonos stil en anelse uortodoks. I sidste ende er det dog ikke det, det kommer an på, mener han:

Anvender han et grimt ord i ny og næ? Ja, sikkert. Drikker han en Guinness indimellem? Ja, sikkert. Når du stiller det foran Vorherres trone, tror jeg, Gud vil sige, 'du reddede så mange børn,' fortæller han.

Bono er også opmærksom på, at han ikke altid taler lige ind i alles hjerter.

Du skal være påpasselig med, at ånd og høflighed ikke smelter sammen i en opførslens banalitet, hvor vi bare er venlige Høfligheden er en vidunderlig ting. Manerer er faktisk en meget vigtig ting. Men husk, Jesus havde, som vi ved, heller ikke mange manerer, argumenterer han.