Erik Bjerager: Godt nytår til læserne

Det forgangne år har været godt for Kristeligt Dagblad, som på næsten alle områder oplever fremgang

Erik Bjerager er ansvarshavende chefredaktør på Kristeligt Dagblad
Erik Bjerager er ansvarshavende chefredaktør på Kristeligt Dagblad. Foto: Leif Tuxen.

Det år, som vi nu lægger bag os, har været godt for Kristeligt Dagblad. På næsten alle områder har avisen oplevet fremgang. Oplaget har op mod årsskiftet rundet de 29.000, hvilket er historisk højt. Der er flere mennesker om hver avis, og dagligt læses papiravisen af omkring 100.000 mennesker, mens den digitale udgave på internettet her i december nåede op over 70.000 læsere om dagen. Så mange har aldrig læst avisen digitalt før.

Vi oplever en stor interesse for Kristeligt Dagblads kernestof; for kristendom og tro; for alle etiske emner og for de spørgsmål, der angår den fælles eksistens. I det hele taget er der en voksende interesse hos både læsere og digitale brugere for en seriøs, pålidelig og ikke-populistisk nyhedsformidling. Det er en meget glædelig udvikling.

Måske er den en gryende reaktion på revolutionen af medieverdenen, der finder sted i disse år. En reaktion på, at mange mennesker dagligt lader sig fodre på de sociale medier med pop og plat, ligegyldig information, misinformation eller egentlige falske nyheder. Det ligger som en undertone, at vi som samfund måske er ved at miste noget vigtigt på kort tid, nemlig en velinformeret befolkning.

De store amerikanske teknologi-giganter Google og Facebook har fjernet en meget væsentlig del af forretningsgrundlaget for også danske medier ved at opsuge en stor del af annonceringen. Det er ikke bare et problem for medieforretningerne, men også for demokratiet. Medierne har brugt indtægterne fra annoncer til at betale for en del af journalisternes lønninger. Google og Facebook bruger ingen penge på at fremstille indhold, som kan berige og kvalificere den demokratiske debat. Ydermere betaler de stort set ikke skat i Danmark.

Den helt store udfordring i 2018, hvor den statslige mediestøtte til blandt andet dagbladene endnu engang skal drøftes, bliver at sikre et fremtidigt økonomisk grundlag for landets seriøse medier. I de seneste par år er grundlaget blevet voldsomt forringet for en avis som Kristeligt Dagblad. I 2018 skal avisen betale op mod 15 millioner kroner mere om året for at blive bragt ud til sine abonnenter. Det skyldes, at politikerne og staten har opgivet at drive et postvæsen, der kan bringe post ud dagligt til en rimelig pris.

Herfra beder vi ikke om mere mediestøtte, men håber, at vi kan fastholde den støtte, som vi modtager nu. Den – mener vi – er godt givet ud og understøtter Kristeligt Dagblads eksistens og dermed mangfoldigheden i mediebilledet.

Det er vores ambition, at Kristeligt Dagblad også i 2018 kan leve op til læsernes forventning om at være en avis, der bygger på seriøsitet, pålidelighed og troværdighed.

Godt nytår.