Google-selskabs overskud falder - tjente 409 milliarder

Alphabet, selskabet bag Google, tjente sidste år 409 milliarder kroner, 109 milliarder mindre end i 2021.

Alphabet, selskabet bag Google, omsatte i 2022 for 1929 milliarder kroner. (Arkivfoto).
Alphabet, selskabet bag Google, omsatte i 2022 for 1929 milliarder kroner. (Arkivfoto). Foto: Mike Blake/Reuters.

Alphabet, selskabet bag Google, tjener fortsat rigtig mange penge.

Men overskuddet i 2022 var noget mindre end i 2021. Det viser selskabets årsregnskab, som udkom sent torsdag aften dansk tid.

Heri fremgår det, at Alphabet kom ud af 2022 med et overskud på 59,972 milliarder dollar, hvilket svarer til 409 milliarder kroner.

Det er 109 milliarder kroner mindre end i 2021, hvor overskuddet var på 518 milliarder kroner.

Faldet i overskuddet sker, selv om Alphabets omsætning er steget med 172 milliarder kroner fra 2021 til 2022. Den samlede omsætning i 2022 lød på 1929 milliarder kroner.

Kigger man på tallene for fjerde kvartal af 2022, ramte Alphabet på en række punkter ikke de forventninger, amerikanske analytikere havde til regnskabet. Det var dog tæt på, både hvad angår omsætning og overskud.

- Der er fantastisk momentum inden for cloud-tjenester, YouTube-medlemskaber og vores Pixel-enheder, siger Alphabet- og Google-direktør Sundar Pichai torsdag i forbindelse med regnskabet.

- Vi er på en vigtig rejse mod at omstrukturere vores udgiftsstruktur på en holdbar måde og bygge økonomisk bæredygtige, levende, voksende forretninger på tværs af Alphabet.

Alphabet har ligesom flere andre store tech-virksomheder fyret tusindvis af medarbejdere på det seneste.

Forrige fredag lød det fra selskabet, at man ville nedlægge næsten 12.000 stillinger. En manøvre, som Alphabet regner med vil koste selskabet mellem 13 og 16 milliarder kroner i fratrædelsesgodtgørelser.

Alphabet havde i september 2022 cirka 187.000 ansatte på verdensplan. De varslede nedskæringer svarer dermed til cirka seks procent.

De store tech-virksomheder som Alphabet, Amazon og selskabet bag Facebook, Meta, har længe været ramt af faldende indtægter fra annoncører som følge af den stigende inflation.

/ritzau/