Grønlænderne tror både på Gud og spøgelser

Stort set alle grønlændere ser sig selv som kristne. Samtidig tror mange grønlændere på spøgelser. Et levn fra fortidens shamanisme, mener forskere

Over 98 procent af grønlænderne siger, de er kristne. Her er Zionskirken i Ilulissat fyldt med konfirmationsgæster.
Over 98 procent af grønlænderne siger, de er kristne. Her er Zionskirken i Ilulissat fyldt med konfirmationsgæster. .

Det spøger i Grønland. Onde ånder besætter huse, og fjeldgængere bliver til ravne. I det nordatlantiske land tror mange på spøgelser, selv om næsten hele den grønlandske befolkning er medlem af folkekirken. Det skriverVidenskab.dk.

"Grønlænderne er på mange måder mere kristne end danskerne. De går mere i kirke, og de tager nadveren mere alvorligt end i Danmark," siger Minna Winsløv, der er ekstern lektor i teologi på Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik, og praktiserende præst i Nuuk til Videnskab.dk.

"Men langt de fleste grønlændere tror også på spøgelser. Mange har set spøgelser, eller de kender nogen, som har oplevet spøgeri. Det er meget udbredt," fortsætter hun.

Cirka 98,5 procent i den grønlandske befolkning betragter sig selv kristne, viste en undersøgelse lavet af forskere fra Grønlands Universitet, Ilisimatusarfik, i starten af 00’erne.

Samtidig tror næsten halvdelen på ånder og spøgelser, viste den samme undersøgelse.

Læs mere på Videnskab.dk:Hver femte dansker kan have oplevet et ’spøgelse'

Minna Winsløv oplever til dagligt, hvordan troen på spøgelser i Grønland lever side om side med troen på Jesus Kristus. Hun og hendes præstekollegaer i den grønlandske folkekirke bliver for eksempel indimellem spurgt, om de vil rense folks huse for ånder.

"Jeg siger nej, for åndemaneri og spøgelsestro er modsætninger til kristendommen. Jeg tror på genopstandelsen, ikke på, at der flagrer ånder rundt," siger Minna Winsløv og fortsætter:

"Kirken accepterer ikke spøgelsestro. Gennem forkyndelse og evangeliets trøst regner vi med, at den med tiden forsvinder."

Læs mere på Videnskab.dk:Hjerneforskning afslører: Derfor 'spøger' det, når du er alene

Selv om Minna Winsløv ikke mener, at spøgelsestro hører sammen med den kristne tro på genopstandelse, betyder det ikke, at grønlændere er "forkerte" kristne, understreger hun:

"Nogle blander lidt fra det ene og det andet, men man kan ikke af den grund sige, at de ikke tror på Jesus Kristus som deres frelser. Mange grønlændere bruger gamle traditioner, der engang havde en religiøs betydning, uden at de i dag tillægger det noget religiøst," siger Minna Winsløv.

Læs mere på Videnskab.dk:Tidlige mennesker dyrkede bjørnekult

"Man skal huske på, at kristendommen stadig er ny i Grønland, den sidste hedning blev først døbt i 1934. Det er så nyt, at man kan ikke bare kan forvente, at alt det gamle er helt væk. Det er naturligt, at de kommer til at mikse lidt," fortsætter hun og henviser til, at spøgelsestroen højst sandsynligt stammer fra den naturreligion, der var udbredt i Grønland, før kristendommen kom til landet.