Overblik: Her findes Kristeligt Dagblad på de sociale medier

Bruger du Facebook, Instagram, Twitter, YouTube eller LinkedIn? Så følg Kristeligt Dagblad og kom endnu tættere på avisen om livets store spørgsmål. Læs her hvor og hvordan

Kristeligt Dagblad har profiler på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og LinkedIn - samt en nyhedsrobot på Facebooks samtaletjeneste, Messenger. Grafik: Anne-Sofie Christensen
Kristeligt Dagblad har profiler på Facebook, Twitter, Instagram, YouTube og LinkedIn - samt en nyhedsrobot på Facebooks samtaletjeneste, Messenger. Grafik: Anne-Sofie Christensen.

Kristeligt Dagblad udkommer ikke kun på avispapir. Avisen er til stede på de platforme, hvor læserne allerede befinder sig - blandt andet på de sociale medier.

Her er et overblik over, hvor og hvordan avisen om livets store spørgsmål kan findes og følges netop via sociale medier.

Facebook: På Facebook deler Kristeligt Dagblad hver dag et udpluk af avisens artikler. Fra tidligt om morgenen til sen aften får avisens følgere de bedste nyhedshistorier, debatindlæg og eksistensartikler direkte i deres newsfeed. Internettet sover aldrig, så ved politiske forhandlinger, terrorangreb eller andre sager, der udvikler sig hurtigt og uden for almindelig kontortid, kommer historierne på Facebook endnu inden, at de har været i avisen. På det sociale medie er der også rig mulighed for at debattere tro, etik og eksistens med Kristeligt Dagblads over 75.000 følgere. Følg Kristeligt Dagblad på Facebook her.

Nyhedsrobot: Facebooks samtaletjeneste Messenger er det sociale medie, som danskerne får næstflest nyheder fra. Så hvis man allerede bruger Facebook, er det oplagt også at tilmelde sig Kristeligt Dagblads nyhedsrobot. Den sender alle hverdage skræddersyede nyhedsbreve til indbakken i Messenger for dem, der er tilmeldt. Brugerne bestemmer selv, hvor meget og hvornår de vil modtage. Derudover fungerer nyhedsrobotten som en ekstra adgang til Kristeligt Dagblads redaktion og kundeservice. Man kan tilmelde sig ved at følge vejledningen til højre.

Instagram: Instagram er for dem, der sætter pris at få historier fortalt gennem billeder. Her samler Kristeligt Dagblads digitale redaktion de bedste fotografier fra avisens univers – også dem, der ikke altid er plads til på tryk. Udover at vægte æstetikken højt, giver Instagram også et unikt indblik i hverdagen på redaktionen. Et par gange om måneden overtager en medarbejder nemlig kontoen og viser, hvordan en arbejdsdag ser ud for en korrespondent, en redaktør eller en fotograf på Kristeligt Dagblad. Følg avisen på Instagram ved at klikke her.

Twitter: Hvis man vil have de seneste nyheder først og diskutere Kristeligt Dagblads artikler med de kilder, der optræder i dem - eller journalisten bag - så er Twitter det rette sted. Her bliver Kristeligt Dagblads artikler debatteret af politikere, meningsdannere og journalister, og der er rig mulighed for at blande sig i debatten. Kristeligt Dagblads profil på Twitter kan følges her. Brugere med mod på endnu mere kan også følge denne liste, der samler tweets fra alle avisens journalister og redaktører.

YouTube: Hvorfor fejrer jøderne Yom Kippur? Hvad er opskriften på et godt ægteskab ifølge politiker Margrete Auken og professor Erik A. Nielsen, der selv har kunnet fejre guldbryllup? Og hvordan lyder det, når der en gang om året prædikes på ”synnejysk” i Hertug Hans Kirke i Haderslev? Alt det og meget mere kan man finde svar på på Kristeligt Dagblads YouTube-kanal. Her bringes avisens artikler til live gennem video og lyd. Abonner på Kristeligt Dagblads kanal på YouTube her.

Gudstjeneste "på synnejysk": Gujs frej weæ mæ jer! 3592847

LinkedIn: Hvis man beskæftiger sig professionelt med medie-, folkekirke- eller religionsspørgsmål, kan det være en god idé at følge Kristeligt Dagblad på LinkedIn. På det professionelle sociale medie deles der nyheder om virksomheden Kristeligt Dagblad. Det er også her, der søges egnede kandidater til ledige stillinger. Følg avisen på LinkedIn her.

Sociale medier kan bruges på mange måder, gode såvel som mindre gode. For at sikre den bedst mulige og mest tillidsfulde anvendelse har Kristeligt Dagblad formuleret et sæt debatregler, der skal værne om den gode tone på de profiler og kanaler, som avisen har ansvaret for. Ved at deltage i debatten på avisens sider på de sociale medier, indvilliger brugerne i at følge disse retningslinjer. Hvis ikke retningslinjerne bliver overholdt, forbeholder avisen sig retten til at fjerne kommentarer.

Reglerne kan læses her – det handler grundlæggende om at tale pænt og respektere andre og deres holdninger.

Avisens digitale redaktion følger debatten på de sociale medier tæt for at sikre, at retningslinjerne bliver overholdt. Men det er i praksis ikke muligt at overvåge alle debatter på én gang. Derfor har avisen brug for din hjælp som bruger: Ser du noget, du synes overskrider overstående regler, så tøv ikke med at skrive til redaktionen på net@k.dk eller direkte til redaktøren for de sociale medier på amalie.pil@k.dk.

Rigtig god fornøjelse med at følge Kristeligt Dagblad på de sociale medier.