Herrens veje

"Herrens veje" er DR's familiedrama om tro, kærlighed og livets store spørgsmål og problemer. Johannes Krogh er familiens overhoved og repræsentant for en præsteslægt, der går 250 år tilbage. Det er en serie, der tager udgangspunkt i en nutidig præstefamilie i den danske folkekirke, men med tro som omdrejningspunktet.  Dramaserien er skrevet af Adam Price, og hovedrollerne spilles blandt andre af skuespillerne Lars Mikkelsen og Ann Eleonora Jørgensen. 
Udover Lars Mikkelsen i rollen som Johannes Krog, medvirker også skuespillerne Morten Hee Andersen som August, Simon Sears som Christian og Ann Eleonora Jørgensen som Elisabeth i Herren veje. Bag dramaserien står hovedforfatter Adam Price. Tine Harden/DR
1. Herrens veje sæson 2

Herrens Veje II fører mod opstandelsen

"Herrens Vejes" hovedforfatter, Adam Price, forklarer, at man i den kommende sæson vil kunne forvente mere om temaer såsom kirkelukninger og sammenstød eller dialog mellem kristendom og islam

Refleksion

Herrens Veje, afsnit et: Sorgen er ikke et bjerg, du kan lægge for dine fødder

I anden sæson af Herrens Veje ser man en familie i sorg med forskellige måder at håndtere det på - og forsøg på at undvige smerten. Men sorgens fællesskab er vigtigt, for det vidner om kærlighed, skriver præst Iben Palle Hansen i en refleksion over første afsnit

Refleksion

Herrens Veje, afsnit to: I fællesskabet bliver sorg til liv og opstandelse

Når døden rammer, er der så et håb for de tilbageblevne, og hvad med den døde selv? I andet afsnit af Herrens Veje bliver sorgens fællesskab i kirken understreget, skriver sognepræst og kunsthistoriker Anne-Mette Gravgaard i en refleksion

2. Virkelighedens Herrens veje

Sådan adskiller ”Herrens Veje” sig fra virkeligheden

I ”Herrens Veje” bliver den unge præst August sendt af sted som feltpræst og kastes ind i situationer, hvor han adlyder gruppelederens kommando, velsigner krigsvåben og skyder en person fra sit skjul. Men hvor realistisk er det egentlig? Vi har spurgt tre feltpræster

Herrens Veje

Derfor kysser "Herrens Veje"-provsten Kristus-figuren

Den danske folkekirke bruger ikke det religiøse kys, men alligevel får Kristus et kys på kinden i DR1’s dramaserie ”Herrens veje”. Det handler om hybris, forklarer seriens hovedforfatter, Adam Price

Herrens veje

Indvandrerpræster: Vi skal først og fremmest hjælpe flygtninge, ikke politiet

Når præsten August Krogh i ”Herrens Veje” opsøges af et par efterlyste flygtninge, kan dramaserien være inspireret af episoder, flygtningepræst Niels Nymann Eriksen har stået i. Ligesom August Krogh afviste politiet, insisterer Niels Nymann Eriksen på sin tavshedspligt

3. Interviews med de medvirkende i Herrens Veje
Klassiker

Lars Mikkelsen: Jeg nærmer mig troen

Lars Mikkelsen er kommet tættere på at kunne tro, men det er troens pligt, at vi hele tiden stiller spørgsmål, mener han. Søndag kan han ses i hovedrollen som den dominerende og toneangivende præst Johannes, når anden sæson af DR's serie "Herrens Veje" har premiere. Læs eller genlæs

Interview

"Herrens Veje"-præst: Lige ved siden af tro ligger tvivl

Skuespiller Morten Hee Andersen er både aktuel som den moderne præst August i ”Herrens Veje” og hertug i Det Kongelige Teaters ”Othello”. Man kan godt være et moderne menneske og tro, mener han

Interview

Adam Price: Vi laver ikke en teologisk afhandling, men en dramaserie

Den nye tv-serie ”Herrens Veje” fra Danmarks Radio vil sikkert skabe debat, og dele af folkekirken vil føle sig dårligt behandlet. Men det er dramaets vilkår, siger hovedforfatter Adam Price op til premieren den 24. september

Portræt

Kærlighed for viderekommende

Ann Eleonora Jørgensen har været skuespiller i over 20 år, men sygdom var tæt på at stoppe både karrieren og livet.

Interview

Adam Price: Det gode fråseri kender til intet at have

Samtiden er fyldt med askese og selvpålagt kontrol, som er menneskelig, men også hæmmende, siger manuskriptforfatter og madmenneske Adam Price. Han er fortaler for det gode ved fråseri, som har været en af de syv dødssynder gennem 1700 år

Interview

Lars Mikkelsen: Det er i fællesskabet, at fremtiden og lykken findes

Børn bliver bedst til ordentlige mennesker, hvis man bekræfter dem i, at de er noget værd, siger Lars Mikkelsen, der mener, at børneopdragelse virker stærkere, når man opdrager gennem det kærlige eksempel. Læs eller genlæs interviewet her

Gastro-ferie

Adam Price: At rejse er at spise

For dramatiker og restauratør Adam Price er det unaturligt ikke at bruge sin ferie på at smage på verden. Det minder ham om barndommen, og igennem maden forstår han landenes kulturelle, politiske og religiøse dimension

4. Debat om Herrens Veje
Mediekommentar

Sognepræst: Google-buddhisme præger "Herrens Veje"

Hvor ville det være vildt, hvis vi engang så en engleblid, konservativ, mandlig præst, som fremstod mindst lige så klog og ligevægtig som buddhistiske munke og tænksomme muslimer, skriver sognepræst Jesper Bacher i dagens mediekommentar

Kronik

Journalist og teolog: ”Herrens Veje” er folkekirkens chance – grib den

DR’s dramasatsning ”Herrens Veje” giver danskerne et godt indblik i, hvordan præstelivet ser ud. Men spørgsmålet er, om folkekirkens præster formår at benytte lejligheden til at præsentere præstelivet og dermed kristenlivet for den lokale befolkning, skriver journalist og teolog

Det mener teologer om ”Herrens Veje”

I søndags tændte 928.000 danskere for fjernsynet og så første afsnit af DR’s nye dramasatsning ”Herrens Veje”. Tre teologer giver her deres mening til kende om afsnittet, og vurderingen spænder mellem overbevisende, karikeret og mangelfuld

Voxpop

”Herrens Veje”: Et flot drama, men hvad har det med tro at gøre?

Hvis du ikke har fået nok af DR’s store drama om præstefamilien Krogh, så frygt ikke. Optagelserne til en sæson to af ”Herrens Veje”, hvis første sæson slutter på søndag, er nemlig allerede i fuld gang. Kristeligt Dagblad har som afrunding på første sæson spurgt tre personer om deres oplevelse af fremstillingen af kirken, troen og dramaet i ”Herrens Veje”

5. Anmeldelser af Herrens veje sæson 1
Dramaserie

"Herrens Veje" afsnit 6: Som fader, så søn?

4 stjerner

De første afsnits generøse og højtravende udforskning af eksistensen og kirken ofres til fordel for den middelmådige mainstream i gårsdagens afsnit af ”Herrens Veje”. Et højdepunkt er klipningen fra far til sønner

Dramaserie

"Herrens Veje" afsnit 5: Troen må vige pladsen for dramaet

3 stjerner

Troen er næsten væk i ”Herrens Veje”, der er på vej fra eksistentielt til traditionelt drama, skriver Kristeligt Dagblads anmelder, der mener, at de fremragende skuespillere er den primære grund til, at serien ikke forfalder til gold underholdning

Dramaserie

”Herrens Veje” afsnit 2 trodser tidsånden

5 stjerner

”Herrens Veje” holder et spejl op, og det, vi ser, er større end os selv. Eksistentielle udfordringer har taget over for DR Dramas forsmåede parforhold og forskruede intriger

6. Herrens veje-quiz: Præster på TV
Quiz

Quiz: Kender du disse ti præster fra film og tv?

Lars Mikkelsen spiller i DR's nye søndagsdrama, "Herrens veje", præsten Johannes Krogh, som i seriens første afsnit mislykkes med at blive biskop. Vi har støvet filmrullerne af og fundet ti andre præster fra filmens og tv'ets verden. Hvor mange af dem kender du?

7. Seneste artikler

Herrens Veje, afsnit seks: Kan de døde ej opstå?

Der er masser af gengangeri og folketro i sjette afsnit af Herrens Veje. Det til trods for, at kristentroen lader de døde hvile i fred i deres grav, så bevidstheden om dem ikke skal blive som "kræft i ånden" for de levende, skriver sognepræst Nana Hauge

Interview

Arresthuspræst: Skriftemålet har fået en renæssance

Kirketjeneren Svend knælede i søndagens afsnit af ”Herrens Veje” og fik sine synders forladelse. Også i virkeligheden beder mennesker om en personlig tilgivelse for deres synder, fortæller arresthuspræsten Helge Morre Pedersen. Han ser en renæssance i brugen af ritualet

Herrens Veje

Hvordan møder præsten den ikke-troende i sorg?

Johannes Krogh rakte i gårsdagens afsnit af ”Herrens Veje” ud mod den sørgende og kristendomsforskrækkede Emilie. Hvordan hjælper folkekirken i virkeligheden ikke-kristne mennesker i sorg uden at svigte det evangeliske udgangspunkt? Det har Kristeligt Dagblad spurgt en ungdomspræst, en gadepræst og en hospicepræst om

Debat

Dramaets pris er høj i tredje afsnit af Herrens Veje

Fortællingens fortryllelse bliver ødelagt i tredje afsnit af den populære DR-serie, hvor en sult efter drama og plot dræber historiens stærke figurer, skriver sognepræst Rikke Juul i en refleksion

Refleksion

Herrens Veje, afsnit to: I fællesskabet bliver sorg til liv og opstandelse

Når døden rammer, er der så et håb for de tilbageblevne, og hvad med den døde selv? I andet afsnit af Herrens Veje bliver sorgens fællesskab i kirken understreget, skriver sognepræst og kunsthistoriker Anne-Mette Gravgaard i en refleksion

Refleksion

Herrens Veje, afsnit et: Sorgen er ikke et bjerg, du kan lægge for dine fødder

I anden sæson af Herrens Veje ser man en familie i sorg med forskellige måder at håndtere det på - og forsøg på at undvige smerten. Men sorgens fællesskab er vigtigt, for det vidner om kærlighed, skriver præst Iben Palle Hansen i en refleksion over første afsnit

Se flere