Danserinden bragte kongen til fald

Ikke bare vor tid er umætteligt optaget af de kongeliges kærlighedsliv. En række arrangementer og artikler om en bayersk konges affærer viser, at fænomenet har en lang historie

Kong Ludvig af Bayern oprettede et ”skønhedernes galleri”, hvori han samlede 38 portrætter af de kvinder, han fandt særligt smukke. En af dem var Lola Montez, der blev malet af kunstneren Joseph Karl Stieler i 1847. Portræt-samlingen af damerne kan ses på slottet Nymphenburg i byen München. –
Kong Ludvig af Bayern oprettede et ”skønhedernes galleri”, hvori han samlede 38 portrætter af de kvinder, han fandt særligt smukke. En af dem var Lola Montez, der blev malet af kunstneren Joseph Karl Stieler i 1847. Portræt-samlingen af damerne kan ses på slottet Nymphenburg i byen München. – . Foto: Schönheiten-galerie Schloss Nymphenburg, München/public domain.

I årene 1847-1848 var der uro i München. Folk gik ofte på gaderne og skreg:

”Horen skal væk! Horen skal væk!”.

Bayern, der i dag udgør Tysklands største delstat, var dengang et selvstændigt kongerige, og landet blev regeret af kong Ludvig I.

Den person, borgerne ville have udvist af landet, var Lola Montez, kongens berygtede elskerinde.

Kongens trone begyndte at vakle, da han i 1846 mødte Lola Montez. Hun var på daværende tidspunkt 25 år, mens kong Ludvig var 60 år, og det blev et møde, der i sidste ende betød, at kongen ikke alene tabte sit hjerte, men også sin krone.

”Lola Montez udelod virkelig intet for at gøre sig selv til persona non grata. På trods af sit forhold til kongen havde hun også intime forbindelser til flere studenter i München, og når hun gik på gaden, brugte hun en ridepisk til at slå løs på de mænd, der efter hendes mening ikke hilste med den fornødne respekt,” siger Frank Maria Wiedenmann.

Han ejer den historisk fredede bygning Lola Montez Haus, der ligger i udkanten af München.

Huset skal efter sigende have fungeret som elskovsrede for kongen og Lola, og i dag fungerer det både som museum og festlokale.

”Forholdet mellem Ludvig I og Lola Montez var en af det 19. århundredes store skandaler, men for kongen var der også tale om hans livs store kærlighed,” siger Frank Maria Wiedenmann.

I det forgange år det blevet markeret med en række arrangementer, at det var 170 år siden, at kong Ludvig I abdicerede, og 150 år siden, at han døde. Blandt andet har der været udstillinger og tv-udsendelser, og aviserne har bragt flere artikler både om kongens liv og ikke mindst om ”affæren Lola Montez”.

”I løbet af den korte tid, forholdet mellem kongen og Lola varede, fyrede Ludvig I tre indenrigsministre på grund af sin elskerinde. I det hele taget skete det ret ofte, at folk måtte træde tilbage fra deres stillinger, fordi Lola Montez ikke brød sig om dem. Hun fik også kongen til at ændre lovgivningen. For eksempel røg hun åbenlyst på gaderne, selvom det dengang var forbudt for kvinder at ryge offentligt. Cigarerne bragte hende i konflikt med politiet, men det betød bare, at kongen forflyttede Münchens politipræsident til en anden del af landet, og at rygeforbuddet blev ophævet. Kongen, der ellers havde været ikke-ryger, begyndte endda selv at ryge, hvilket skabte stor irritation i den kongelige familie,” siger Frank Maria Wiedenmann.

Da kongen ophøjede Lola Montez til grevinde, var det for mange borgere dråben, der fik bægeret til at flyde over. Befolkningen gik på gaderne, og den samlede bayerske regering trådte tilbage i protest.

Efter en del uroligheder og politisk tovtrækkeri blev Ludvig I tvunget til at abdicere i foråret 1848.

I mellemtiden var Lola Montez flygtet til udlandet.

Kongelige elskerinder har igennem tiderne ofte været upopulære i Europa, men alligevel er det lykkedes for nogle af dem – for eksempel Madame de Pompadour, der var den franske konge Ludvig XV’s elskerinde – ikke alene at konsolidere og udvide deres magt, men også at blive ved hoffet i årevis. Lola Montez’ karriere som kongelig ”maitresse” var derimod kort og fuld af konflikter.

”En stor forskel på Lola Montez og for eksempel Madame de Pompadour er, at Pompadour altid opførte sig diskret og aldrig ønskede at ærgre det bedre borgerskab. Lola Montez var derimod danserinde og søgte hele tiden en scene, hvor hun kunne optræde, og hun provokerede også gerne folk. Lige siden de dage, hvor Cleopatra blev Cæsars elskerinde, er det som regel gået de elskerinder bedst, der forstod at opføre sig diskret,” siger Frank Maria Wiedenmann.

Ludvig I’s søn Maximilian II overtog tronen, og ekskongen levede efterfølgende som privatmenneske både i München og i udlandet.

Lige siden Lola Montez blev skyld i kongens fald, har hun været en kilde til inspiration for mange kunstnere. For eksempel er en af det danske rockband Volbeats største succeser sangen om den smukke Lola Montez, der fordrejer hovedet på alle de mænd, hun møder.