En billet til verdenshistorien

Billetten tilhørende den sidste overlevende fra katastrofeskibet Titanic blev i weekenden solgt på auktion for en formue. Endnu et punktum blev dermed sat i historien om verdens mest kendte forlis

Sådan ser den ud, den sjældne færgebillet, der tilhørte en af de overlevende passagerer fra Titanics forlis. –
Sådan ser den ud, den sjældne færgebillet, der tilhørte en af de overlevende passagerer fra Titanics forlis. –. Foto: .

Gamle fotografier og postkort, et lommeur ude af drift og en brugt færgebillet. Værdi: mere end en million kroner.

Det blev resultatet af weekendens auktion over i alt 364 genstande tilhørende den svenske kvinde Lillian Asplund. Det var nemlig vidnesbyrd fra én af verdens mest kendte katastrofer, der var til salg. Vidnesbyrd, der aldrig før havde været fremme i offentlighedens lys.

På fotografierne var sjældne billeder af skibet RMS Titanic fra den aprildag i 1912, hvor det for første og sidste gang blev sat i vandet. Postkortene var købt på havnefronten samme dag. Lommeuret var gået i stå klokken 02.19 netop det tidspunkt, hvor skibet senere samme nat var i færd med at synke, og de sidste passagerer måtte kaste sig i det iskolde vand. Og så var der billetten tilhørende den sidste overlevende fra verdens nok mest berømte skibsforlis.

Lillian Asplund var dengang fem år. Sammen med sine forældre og fire søskende var hun på vej fra Sverige til USA for at begynde et nyt liv, men det liv skulle blive noget anderledes, end nogen havde regnet med. Hendes far og tre af hendes søskende druknede i bølgerne den nat, hvor ialt 1500 mennesker omkom. Resten af familien fortsatte rejsen og skabte sig et liv i staten Massachussetts.

I 2006 døde Lillian en naturlig død som 99-årig den sidste overlevende fra Titanic, der var gammel nok ved forliset til at kunne huske noget fra det.

Siden da har en stor undersøgelse i år konkluderet, at skibet ikke levede op til kvalitetskravene. Særligt var de brugte nagler af for dårlig kvalitet, og det forcerede byggetempo gjorde, at det var svært at finde nok specialuddannede og erfarne nittere til færdiggørelsen af skibet. Tilbage står dog fortsat, at det var mødet med et isbjerg, der var den udløsende årsag til katastrofen.

At forliset har fået så stor en plads i historien, skyldes ikke blot det store antal døde. Titanic var i 1912 det største og tungeste objekt, der nogensinde var bygget til at kunne sejle. Det var desuden synkefrit, hed det, og skibet kom derved til at symbolisere den enorme tro på fremskridtet, der herskede på den tid. Med udbruddet af Første Verdenskrig to år senere kom forliset desuden til at stå som det endelige opgør med den verdensorden, der sikrede overklassen en plads i Titanics alt for få redningsbåde. Efter krigen opstod der mangel på arbejdskraft og voldsomme stigninger i lønningerne, hvilket gjorde samfundsskellene mindre og reducerede antallet af tjenestefolk betragteligt.

På skibet den nat var også flere danskere på vej mod eventyr i landet mod vest. Én på 2. klasse og fem på 3. klasse kunne følge de dramatiske begivenheder på næreste hold. Kun en enkelt, Carla Christine Nielsine Andersen-Jensen, overlevede.

henriksen@kristeligt-dagblad.dk