Dansk imam: Her er fire kvindeforkæmpere i den arabiske verden

De seneste 100 år har mange kvinder viet og risikeret deres liv for at sikre bedre rettigheder for deres eget køn i den muslimske verden. Den danske imam Saliha Marie Fetteh nævner her fire kvinder, der er værd at kende

 Nawal El Saadawi (1931- ) er ikke til at komme udenom, når man taler feminisme i Mellemøsten. –
Nawal El Saadawi (1931- ) er ikke til at komme udenom, når man taler feminisme i Mellemøsten. – . Foto: Cato Lein/Writer Pictures/Scanpix.

Den arabiske verden bliver i dag ikke set som noget forbillede, når det gælder kvinders rettigheder.

Men gennem tiden har en række kvinder taget deres kampe for at sikre deres køn bedre muligheder, og i øjeblikket er islamisk feminisme blandt andet et varmt emne herhjemme, hvor en ny kvindemoské åbnede i år i København.

Hvor mange muslimske kvinder ser tilbage og finder deres rollemodeller blandt profeten Muhammeds hustruer eller de kvinder, der omgikkes ham for cirka 1400 år siden, er der også mange interessante kvinder at nævne, hvis man kigger på de seneste 100 år.

Det mener Saliha Marie Fetteh, tidligere ekstern lektor på Syddansk Universitet og den ene af Danmarks to kvindelige imamer. Her kommer nogle af hendes favoritter.

Huda Shaarawi, 1879-1947

”Hun er en kvinde, der virkelig satte sit præg på Egypten, hvad angår kvinderettigheder. Shaarawi voksede op i et overklasseharem og blev gift med sin fætter, da hun var 13 år. Som ældre blev hun den første til at organisere kvinderne i Egypten. Hun tilbød kvindernes undervisning og åbnede også en skole for piger.

Da hendes mand døde i 1922 stoppede Shaarawi med at gå med slør. Hun grundlagde Den Egyptiske Feminist- union i 1923 efter en international kvindekongres i Rom, som hun blev inviteret til at deltage i. Her fjernede hun for første gang sit slør fra ansigtet i den store offentlighed, hvilket først skabte chok, men derefter applaus.”

Zainab al-Ghazali, 1917-2005

”Hendes tekster var nok de første, jeg læste, da jeg i mine unge dage blev muslim. Hun var egyptisk aktivist og dannede flere islamiske organisationer, heriblandt den muslimske kvindeforening Jamaa’at al-Sayyidaat al-Muslimaat, som hun grundlagde som 18-årig.

Det særlige ved al-Ghazali er, at hun havde et religiøst perspektiv på kvinders rettigheder. Hun mente, at kvinderettigheder kunne opnås ved at nærstudere islams tekster. Kvindernes plads var ifølge hende stadig i hjemmet, men de havde ret til uddannelse og til at deltage i det politiske liv, hvis de ville.

al-Ghazali var også en meget åbenmundet kvinde, og det bragte flere gange hende i fare. Hun kom i fængsel i 1965, hvor hun blandt andet blev beskyldt for at hjælpe Det Muslimske Broderskab og for at ville angribe den daværende præsident Gamal Abdel Nasser.

I fængslet blev hun udsat for tortur. al-Ghazali blev løsladt i 1971 og fortsatte så med at undervise og skrive.”

Nawal El Saadawi, 1931-

”Hende kommer man nok ikke udenom, når man taler om feminisme i Mellemøsten. Hun er fra Egypten og det, man kan kalde en hardcore feminist.

El Saadawi læste først medicin og blev så psykolog, psykiater og sexolog. Hun har skrevet mange bøger om kvinder i islam, blandt andet med fokus på omskæring af kvinder i Egypten, og hvordan indgrebet påvirkede kvindernes seksualitet psykisk og fysisk.

Hendes tekster har fået hende fyret fra lederstillinger og også skabt større problemer for hende. El Saadawi er meget åbenmundet, og lige meget, hvem der har siddet på magten i Egypten, så har hun haft noget at sige.

Hun kom i 1981 i fængsel, da hun blev set som farlig for den egyptiske regering. Senere oplevede El Saadawi så alvorlige trusler, at hun måtte flygte fra Egypten til USA, hvor hun siden underviste på universiteter.

I 1996 flyttede hun tilbage til Egypten, hvor hun har fortsat sin aktivisme.”

Munira al-Qubaysi, 1933-

”Hun bliver set som en af de mest betydningsfulde kvinder i den muslimske verden.

al-Qubaysi er fra Syrien og sufimuslim, og hun har oprettet mange skoler i Syrien.

I begyndelsen af 1960’erne grundlagde hun Al-Qubaysiat, som er en sufi-kvindebevægelse i Syrien og den største islamiske bevægelse kun for kvinder i verden. Den tilbyder undervisning i islam kun for kvinder.

Dette lyder måske ikke som ligestilling, men det har aldrig været normen i islam, at man underviser en blandet gruppe. Der er kønsadskillelse i islam.

Organisationen forsøger i dag at holde lav profil for ikke at komme i strid med det syriske, sekulære styre, der ligesom andre arabiske regimer ikke er glad for, at folk begynder at tænke selv. Alligevel breder netværket sig i europæiske og amerikanske byer.

Al-Qubaysi bor i dag i Damaskus omgivet af muslimske lærde kvinder og kvindelige sheiker.”

 Huda Shaarawi (1879-1947) stoppede med at gå med slør, da hendes mand døde i 1922. –
Huda Shaarawi (1879-1947) stoppede med at gå med slør, da hendes mand døde i 1922. – Foto: AFP/Scanpix