Her er abort for de få – og får man en, gør man bedst i at tie


Facebook
Twitter




På Færøerne taler alle med respekt om det ufødte barn – men kvinder, som har fået en abort, føler, at den sociale kontrol er kvælende

”Men der var nu hans kusine Barbara, der havde været gift med to præster. Hun havde holdt bryllup med mange flere mænd, han vidste det, han var et lyst hoved, intet gik ham forbi. Det var en skam for familien og en forargelse i det hele taget.”

Fra romanen ”Barbara” af Jørgen-Frantz Jacobsen

 


På Færøerne er aborten ikke fri, og alligevel har kvinden ved cafébordet i hovedstaden Tórshavn fået to. Første gang var hun 18 år og gik på hf. Han var kun en flirt, og hun var ambitiøs. Hun ville have en ungdom, en uddannelse og under ingen omstændigheder et barn, og derfor gik hun til sin praktiserende læge, som hun vidste var venligt stemt over for kvinder, der ønsker en provokeret abort, og fik uden problemer en henvisning til en udskrabning på hospitalet.

Anden gang var for få år siden. Da var hun 35 år, havde to børn i forvejen og et ægteskab, som hverken hun eller manden mente ville overleve endnu et barn.

”Det var helt uoverskueligt. Vi var voksne, havde gode jobs, et hus – alle de her privilegier, der kan give et barn et godt liv. Men vi følte begge to, at det ville teste ægteskabet over grænsen. I dag har jeg virkelig god samvittighed over for vores to børn, fordi vi valgte at satse på at redde familien,” siger hun.

Tórshavn har cirka 20.000 indbyggere, og på Færøerne bor der omkring 50.000 mennesker i alt. Fjeldene rejser sig over bygder og byer, og landet er bart og græsklædt. Her gennemborer blikket alt. Det gælder også som metafor.

 
 
 


Da kvinden på caféen var 16 år, havde hun en læge, som også var hendes fars gamle skolekammerat. Lægen ville tale med hendes far, da hun bad om en recept på p-piller, og hun fik ham først fra det, da hun mindede ham om hans tavshedspligt. Da hun fik sin anden abort, var narkosesygeplejersken på hospitalet hendes grandkusine.

”Færøerne er et lillebitte samfund. Man må bare stole på, at de ikke snakker,” siger hun.

Hun trækker nylonhætten på vinterjakken dybt ned i panden og går med fotografen ud i Tórshavns historiske gader for at lade sig fotografere til avisen på en måde, hvor ingen kan se, hvem hun er.

For sådan er det her: Der er ikke fri abort, men der er muligheder for dem, der kender dem. Og får man en provokeret abort, må man bære konsekvenserne i form af et helt samfunds holdning til ens valg og ikke kun sin egen.

 
 

”Færøerne er et lillebitte samfund. Man må bare stole på, at de ikke snakker.”

Kvinde, der har fået to aborter

 



Da Danmark fik fri abort i 1973, beholdt Færøerne den danske lov fra 1956. Ifølge den kan en kvinde få afbrudt svangerskabet, hvis der er alvorlig fare for hendes liv og helbred, hvis hun har været udsat for en sædelighedsforbrydelse, hvis der er nærliggende fare for, at fosteret lider af alvorlig og uhelbredelig mental eller fysisk sygdom, eller hvis kvinden skønnes uegnet til at tage vare på sit barn.

Det er disse kriterier, der i en vis udstrækning kan fortolkes, så kvinden på caféen fik sine aborter på hospitalet og med henvisning fra en læge.

Mellem 2010 og 2014 blev der foretaget 50 aborter pr. 1000 levendefødte børn på Færøerne. Det er et lavt tal sammenlignet med Danmark, hvor der i 2014 var 265 aborter pr. 1000 levendefødte ifølge den seneste såkaldte sundhedsberetning fra Landslægen på Færøerne.

Til sommer overtager Færøerne det retsområde, som abortlovgivningen hører under, person-, familie- og arveretten. Knap halvdelen af befolkningen mener, at loven i den forbindelse bør opdateres ifølge en holdningsundersøgelse udført sidste sommer på initiativ af folketingsmedlem Sjúrdur Skaale fra Færøernes socialdemokratiske parti Javnadarflokkurin.

Men kun 29 procent går ind for fri abort, hvis loven laves om. 56 procent ønsker en nogenlunde stram lov, hvor kriterierne for abort meget ligner dem, der allerede gælder. Syv procent ønsker et forbud, og otte procent ”ved ikke”.

Færøerne er altså det sidste sted i Norden, hvor aborten er reelt begrænset, og hvor flertallet i befolkningen vil have det sådan. Men hvorfor?

 
 



”Nærmere, Gud, til dig”, lyder det i Henry Ussings oversættelse af Sarah Adams salme fra 1841. Og Gud er nær på Færøerne. Kristelige foreninger, folkekirken og frikirkerne formelig vælter over hinanden i Tórshavn – dér ligger frikirken Ebenezer, her er en kristelig radiostation, KFUM, Meinigheitshúsid, City Church og Frelsens Hær.

Mens bilen suser mod nord, putter bønhúsid, Missionhus Libanon og huse med navne som Gloria, Betesda og Zion sig under vældige fjelde. Bjergene er næsten som en katedral, her er mennesket lille, og himlen uendelig stor.

På en hylde under sofabordet i Sylvia Thomsens stue ligger Bibelen, en bog om jødiske forhold og et religiøst blad. Hun er 39 år og bor i Ánirnar lige nord for Færøernes andenstørste by, fiskeribyen Klaksvík. 40 procent af den færøske befolkning går i kirke mindst en gang om måneden, lyder tal fra færøsk Gallup, og religionen har ord for at være særlig stærkt praktiseret her på nord­øerne.



Bøger
Sylvia Thomsen, abortmodstander.


Sylvia Thomsen tilhører frikirken Brødrene. Hun er sygeplejerske på en demensafdeling og har fire børn fra to ægteskaber.

”Jeg hører nok til dem, der er mest ekstremt imod abort. Abort skal kun være i særtilfælde, hvis en mor risikerer at dø af graviditeten. Og jeg mener, det skal skrives ind i loven, hvornår faren for kvinden er tilstrækkeligt overhængende, for ellers ved vi jo, at regler bøjes,” siger hun.

”Liv fra starten,” konstaterer hun som princip, og det er religiøst: Fra undfangelsen begynder det liv, som Gud har givet, og derfor har et foster samme gyldighed som et menneske, der allerede er født.

”Skal vi dræbe en mand, som ligger i koma og først kan vækkes engang i fremtiden? Hvis et foster kan beskrives som en celleklump, blot fordi det endnu ikke kan klare sig uden hjælp, kan den mand også. Vi ved, at fosteret bliver til et menneske, et unikt menneske. Det er ikke den samme celleklump, næste gang en kvinde bliver gravid.”

Argumentet er absolut og som sådan uigendriveligt: hverken voldtægt, incest, handicap eller den vordende mors personlige situation kan trumfe retten til liv.

”Jeg må ikke dræbe mine to piger, som leger derinde, uanset om jeg føler, at jeg kan tage vare på dem eller ej,” siger Sylvia Thomsen og peger ned mod børneværelset.

”Argumentet for abort er et argument baseret på tid, og det er mærkeligt stillet op, synes jeg: at kriteriet for fosterdrab er, om barnet er fem centimeter inden for eller uden for maveskindet.”

 

”Jeg hører nok til dem, der er mest ekstremt imod abort. Abort skal kun være i særtilfælde, hvis en mor risikerer at dø af graviditeten.”

Sylvia Thomsen

 



Hun ved godt, at konkret virkelighed kan underløbe selv de mest stålsatte principper. Hun har prøvet det selv, da hun gik fra sin første mand, da hun var i begyndelsen af 20’erne og havde et barn på halvandet år og endnu et i maven. Hendes tro tolererer heller ikke skilsmisse.

Men lovgivningen gav hende jo mulighed for at træffe det valg, hun mente var nødvendigt, kan man indvende. Bør andre kvinder ikke have en tilsvarende mulighed for at træffe beslutninger om deres liv, når det gælder en uønsket graviditet?

”Jeg ved ikke, om min egen skilsmisse var nødvendig. Sådan følte jeg på det tidspunkt, og jeg havde loven på min side. Men i dag er jeg ikke sikker. Gad vide, hvad der var sket, hvis jeg var blevet, selvom jeg ikke vil undvære min nuværende mand og vores børn. Jeg kan godt tænke, at der stolede jeg i hvert fald ikke på Gud,” svarer hun.

På væggen hænger fire plakatstore fotografier af Sylvia Thomsens børn. Hun fik sin ældste datter, da hun var 21 år, og ”det er ikke spor tidligt”, forsikrer hun.

 
 



I 2016 var gennemsnitsalderen for førstegangsfødende 27 år, i Danmark var den 29. Det år blev 16 børn født af teenagemødre på Færøerne, et tal, der forholdsmæssigt er cirka fem gange højere end i Danmark. Færøerne har Nordens højeste fødselsrate med 2,6 børn pr. kvinde mod 1,8 i Danmark i 2016.


 
 



BEGRÆNSET ABORT PÅ FÆRØERNE


    Færøernes abortlov er fra 1956. Ifølge den kan en kvinde få afbrudt svangerskabet, hvis:

  • der er alvorlig fare for hendes liv og helbred.
  • hun har været udsat for en sædelighedsforbrydelse.

  • der er nærliggende fare for, at fosteret lider af alvorlig og uhelbredelig mental eller fysisk sygdom.
  • kvinden skønnes uegnet til at tage vare på sit barn.



BEGRÆNSET ABORT PÅ FÆRØERNE


    Færøernes abortlov er fra 1956. Ifølge den kan en kvinde få afbrudt svangerskabet, hvis:

  • der er alvorlig fare for hendes liv og helbred.
  • hun har været udsat for en sædelighedsforbrydelse.

  • der er nærliggende fare for, at fosteret lider af alvorlig og uhelbredelig mental eller fysisk sygdom.
  • kvinden skønnes uegnet til at tage vare på sit barn.
 
 



Den slags tal siger noget om kønnets rolle, mener en anden kvinde et andet sted i landet. Ligesom kvinden på caféen i Tórshavn fik hun engang en abort, og den åbnede hendes øjne for det kvindesyn, der hersker på Færøerne ifølge hende.

Hun var 16 år og gik alene til lægen for at bede om at få fjernet det uønskede foster. Lægen sendte hende videre til psykiater, da psykisk sygdom ifølge loven er legal årsag til abort. Hun formoder i dag, at det blev den formelle grund til hendes abort, mens den reelle var hendes alder, men hun ved det ikke.

De to konsultationer lå et par kilometer fra hinanden, og det regnede, da hun gik turen mellem dem.

”Jeg kan huske, at jeg tænkte, at det var meget belejligt, for så kunne ingen se mine tårer. Lægesekretæren gik i strikkeklub med min mor, og jeg følte, at hun gav mig ’fy, skam dig’-blikke. Da jeg kom ud til psykiateren, sagde han: ’Du er jo næsten 17 år, når du skal føde, det er da meget normalt på Færøerne.’ Der var det pres hele tiden: at du er kvinde og møgbeskidt og skal tage, hvad der kommer, i strakt arm.”

Fordi hun var under 18 år, skulle hendes mor give samtykke til abort.

”Det ville jeg have troet om din søster, ikke dig,” sagde moderen, da hun fik nyheden, og på hospitalet hørte den unge pige, at moderen højt bad om en enestue:

”Hun er blevet voldtaget!”, løj hun over for personalet.

 

”Da jeg virkelig havde brug for støtte og kvindesolidaritet, fik jeg det absolut ikke og slet ikke fra min mor. Et helt år efter turde jeg ikke se andre mennesker i øjnene, mine veninder bemærkede det.”

Anonym kvinde, der fik en abort som 16-årig

 



Pigen blev dog lagt på gangen, hvor to gynækologer højlydt belærte hende om prævention, mens afdelingens andre patienter hørte på – de var især synligt gravide kvinder.

Aborten blev et brændemærke, der aldrig er blegnet.

”Da jeg virkelig havde brug for støtte og kvindesolidaritet, fik jeg det absolut ikke og slet ikke fra min mor. Et helt år efter turde jeg ikke se andre mennesker i øjnene, mine veninder bemærkede det. Alle vegne, også senere, da jeg begyndte at åbne mig om det til dem, mødte jeg en larmende tavshed, som egentlig også er en hård dom over kvinden. Hele luder og Madonna-komplekset hænger her, det er grundtanken,” siger hun.

Siden er hun blevet mor til tre. ”Urmoder,” forklarer hun, hjemmegående og langtidsammende, for de børn valgte hun selv.

”Jeg ville ikke være blevet et helt menneske, hvis jeg havde fået det barn som 16-årig. Med det mener jeg, at hele, frie mennesker får lov at leve i tråd med egne værdier, at de respekteres for de følelser og overbevisninger, de har, og at de har krav på medmenneskelighed for, hvem de er. Men hvis du bliver uønsket gravid her på Færøerne, så er indstillingen, at du må bære din byrde – og det er kun kvindens byrde. Det er signalet, også fra Lagtinget, at kvinden ikke skal bestemme selv. Så er vi ligesom i middelalderen igen,” siger hun. 

 
 



I Lagtinget, Færøernes parlament, er det siden 1956 kun to kristendemokratiske partier, der har sat abortspørgsmålet på dagsordenen. Det har hver gang været med forslag til stramninger af lov og praksis eller andre måder at nedbringe aborttallet yderligere på.

For tiden har Færøerne en socialdemokratisk ledet regering i koalition med det republikanske parti og det liberale Fremskridt. For første gang nogensinde er kvinderne i regeringen i overtal, de er ni mod otte mænd. I 2016 fik koalitionen gennemført, at homoseksuelle nu kan vies borgerligt på Færøerne.

Måske vil den tid komme, hvor man også begynder at tale om kvinders vilkår på Færøerne, håber Hervør Pálsdóttir, som avisens udsendte møder i kulturhuset Nordens Hus i Tórshavn.

Hun er 22 år, læser statskundskab på universitetet i Tórshavn, er aktiv i det republikanske ungdomsparti og blandt stifterne af Frítt Val, som er den første bevægelse for fri abort i Færøernes historie, så vidt gruppen selv er orienteret.

”Jeg mener, vi kan være med til at flytte fokus, så debatten også handler om den kvinde, der er uønsket gravid. For det gør den aldrig, den handler kun om retten til liv,” siger hun.

 

”Jeg mener, vi kan være med til at flytte fokus, så debatten også handler om den kvinde, der er uønsket gravid. For det gør den aldrig, den handler kun om retten til liv.”

Hervør Pálsdóttir, medstifter af Frítt Val

 



Hvad taler man om på Færøerne, lyder spørgsmålet fra både hende og andre. En hel del om fisk, olie og Gud, men sjældent om kvinders vilkår i livet og samfundet. Første skridt må være, at deres livsverden overhovedet bliver en del af debatten.

”Kun 10 ud af 33 medlemmer i Lagtinget er kvinder. Det politiske system på Færøerne er mandsdomineret, de har magten, og deres interesser fylder i samfundet. Vi har brugt lang tid i vores bevægelse på at tale med lgbt-bevægelsen (homo, bi- og transseksuelle, red.) om, hvordan vi får befolkningen med, for vi kan ikke ændre politikken, før vi har rykket ved holdningerne. De fortalte, at de havde talt meget med homoseksuelle og deres familier, inden loven om homo-vielser blev vedtaget. De ville vise, at de her mennesker er her, og at deres liv også skal kunne rummes i vores samfund. Vi vil gøre det samme med abort,” siger hun. 

 
 



Bevægelsen blev stiftet i sommer og har omkring 40 aktive medlemmer. Den har indtil nu samlet 700 underskrifter for fri abort (hvor underskriverne altså står ved holdning med navn, pointerer Hervør Pálsdóttir om det brud på tabu, indsamlingen repræsenterer), og de har blandt andet holdt en radiobiograf, hvor tre kvinder fortalte (uden navn) om deres oplevelser med abort.

Den unge aktivist mener ikke, at spørgsmålet om abort er let. Men Færøerne er det sidste sted i Norden, hvor det etiske dilemma ved provokeret abort optræder stort set som i sin urform – og Hervør Pálsdóttir har valgt side.

”Det afgørende argument mod abort er, at fosteret bliver til et liv, et gudsgivet barn, og det forstår jeg. Men jeg har valgt at tage stilling til kvinden og hendes krop. Vi må vælge kvinden, der lever, som er på jorden, og som allerede er en borger i vores samfund, frem for det foster, der vokser i hendes krop.”





 





Tre færingers holdning til provokeret abort (tryk på billederne).



 




KREDITERING