Tiden må igen være moden til Martin A. Hansen


Siden Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis, i 1965 modtog Martin A. Hansens novellesamling ”Høstgildet” har forfatterskabet fulgt ham. Foto: Leif Tuxen



Facebook Twitter Del artiklen 

Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis, har netop modtaget Martin A. Hansen Prisen. Forfatterskabet har fulgt ham hele livet – også i de senere år, hvor tidens alvor og religiøse åbning også har givet Martin A. Hansen fornyet relevans

Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis, har netop modtaget Martin A. Hansen Prisen. Forfatterskabet har fulgt ham hele livet – også i de senere år, hvor tidens alvor og religiøse åbning også har givet Martin A. Hansen fornyet relevans

Johannes Riis har mindst én ting tilfælles med Martin A. Hansen, der også tilbragte sin barndom i et bondemiljø, mens han drømte sig ind i bogens verden.

”På dét punkt kan jeg sagtens spejle mig i Martin A. Hansen,” siger Johannes Riis og smiler i overskægget, da han tager imod på sit traditionsrige direktørkontor i Klareboderne midt i København.

”Vi fik begge to en god solid bondeopdragelse, der lærte os, at man er sat i verden for at bestille noget, gøre sig umage, opføre sig ordentligt og være over for andre, som man også gerne vil behandles. Sådan en opdragelse ligger dybt i en. Men jeg har også gennemgået nogle af de samme stadier som Martin A. Hansen, som også tidligt vidste, at han gerne ville væk fra landbruget.”



FAKTA

Martin A. Hansen Prisen


  • Prisen bliver uddelt af Landsforeningen Martin A. Hansen hvert andet år til personer, som har været med til at udbrede kendskabet til forfatteren Martin A. Hansen (1909-1955). Tidligere er prisen givet til David Bugge, Anders Thyrring Andersen og Ida Jessen.



FAKTA

Johannes Riis


  • Født 1950. Litterær direktør for Gyldendal siden 1994. Han er uddannet litterat fra Aarhus Universitet og har været tilknyttet Gyldendal som redaktør siden 1979. I søndags modtog han Martin A. Hansen Prisen.



Martin A. Hansen Prisen


  • Prisen bliver uddelt af Landsforeningen Martin A. Hansen hvert andet år til personer, som har været med til at udbrede kendskabet til forfatteren Martin A. Hansen (1909-1955). Tidligere er prisen givet til David Bugge, Anders Thyrring Andersen og Ida Jessen.


Johannes Riis


  • Født 1950. Litterær direktør for Gyldendal siden 1994. Han er uddannet litterat fra Aarhus Universitet og har været tilknyttet Gyldendal som redaktør siden 1979. I søndags modtog han Martin A. Hansen Prisen.



Som den ældste af seks sønner vidste Johannes Riis godt, at det lå i kortene, at han en dag skulle overtage sin fars gård på Mors, men den førstefødte havde andre planer.

”Det var jo ikke, fordi jeg havde en ulykkelig barndom på landet, men jeg drømte om noget andet. Jeg passede mit arbejde på gården i det omfang, det ikke kunne undgås, men jeg glædede mig hele tiden til at komme ind at læse igen. Og sådan tror jeg også, at Martin A. Hansen havde det i sin barndom; jeg kan i hvert fald nikke genkendende til den blanding af fortabelse og eufori, drengen Mattis i novellen ’Bogen’ oplever, da han får en ny bog i hænderne.”






Selv blev Gyldendals litterære direktør Johannes Riis dog først født i 1950, hvor ”Løgneren” i øvrigt udkom – med en anden Johannes i fortællerrollen, mens Martin A. Hansen samtidig fik afgørende betydning for Gyldendals skæbne. For den store forfatter var med til at bekræfte stormæcenen Knud W. Jensen i hans beslutning om at overtage det dengang kriseramte forlag.

Hansens Heretica-ven Ole Wivel blev indsat som ny dynamisk direktør for Gyldendal i 1954, mens Martin A. Hansen var med til at sørge for læsere til forlaget, da hans bøger dengang udkom i svimlende store oplag.

Johannes Riis har blandt andet arvet Martin A. Hansens Mindeudgave i 10 bind fra 1961. ”Sjette oplag. Nu trykt i 35.000 eksemplarer”, står der i kolofonen. Men det var ”Høstgildet”, en tranebog med nogle af hans bedste noveller, udvalgt af Ole Wivel, som blev Johannes Riis’ egentlige vej ind i Martin A. Hansens forfatterskab. Den novellesamling fik han som gave i 1965 af en kvinde, som den dengang store dreng havde lært af kende gennem et frimodigt brev året før.

”Dengang var jeg af en eller anden grund meget optaget af Gustav Wied. Det havde nu nok at gøre med, at han skrev så satirisk og – i hvert fald på overfladen – muntert om det hele. Men jeg læste alt af Wied, både hans romaner, hans noveller, hans satyrspil og hans skuespil. Det vidste min mors kusine Inge, der boede i København og cirka hver måned sendte mig udklip fra Politiken, og en dag var en artikel med om Gustav Wied.”

Det var et interview med modellen til Lille Ellen i Gustav Wieds enakter ”Skærmydsler”, som den flittige unge læser selvfølgelig havde læst og syntes vældig godt om, så Johannes Riis dristede sig til at skrive til kvinden, som hed Andrea Teglbjærg og nu var en ældre dame i Roskilde. Hun skrev tilbage og inviterede ham til at komme og besøge sig, når han skulle til København. Det gjorde han så med succes, og året efter blev den ældre dame til gengæld inviteret på genvisit på Mors.

”Det var den dag, Aksel Sandemose døde, kan jeg huske. Det var noget, man talte meget om på Mors i de dage. Men fru Teglbjærg havde en gave med til mig af en anden forfatter, og det var tranebogsudgaven af ’Høstgildet’. Og siden har Martin A. Hansens forfatterskab faktisk fulgt mig hele livet, selvom jeg aldrig er blevet nogen specialist i hans forfatterskab,” siger den ydmyge modtager af Martin A. Hansen Prisen.


Foto: Leif Tuxen



Johannes Riis har stadigvæk den gamle tranebog, og på titelbladet står der skrevet med fyldepen: ”Fået af Fru Teglbjærg. 6.8.1965. Johs. Riis”.

”Jeg blev straks meget glad for novellerne, som jeg stadig synes er den bedste del af Martin A. Hansens forfatterskab, som sine steder kan være lidt vel påtrængende og spekulativt. Men de bedste noveller er umiddelbare og mesterlige, og jeg mener, at der går en ret linje fra Blicher og Johannes V. Jensen til Martin A. Hansen.”

Året efter – i 1966 – købte han ”Paradisæblerne”, en samling noveller, som Martin A. Hansen selv udvalgte til det brede publikum på Fremads Folkebibliotek.

”Jeg synes, at det er interessant, at samlingen i så høj grad koncentrerer sig om de helt enkle historier, de mindst abstrakte og spekulative, lige præcis dem, jeg selv sætter størst pris på,” siger Johannes Riis, der dog også både har oplevet Martin A. Hansens op- og nedvurdering i samfundet. For da Johannes Riis blev student, begyndte Martin A. Hansens popularitet at falde drastisk.

”Da jeg læste litteraturhistorie på Aarhus Universitet i 1970’erne, var han helt til grin. Ingen tog ham alvorligt. Han var blevet prygelknabe for modernisterne. Det var ikke kun, fordi han var kristen, det var også på grund af hans alvor og tvivl og tunge anfægtelser, der stødte an i de kulturradikale kredse. Han var virkelig en rød klud og et skældsord for de kulturradikale dengang,” siger Johannes Riis og tilføjer, at han dog netop lærte modernismen at kende ved at læse ”Midsommerfesten” af Martin A. Hansen: