Sådan ser Jomfru Maria ud i koreansk udgave

De sydkoreanske kirker viser, hvordan protestantismen spredes i nye former

Den koreanske kunstner Kim Ki-Changs ”Forkyndelsen” viser en koreansk Maria, der får budskab om Jesu fødsel.
Den koreanske kunstner Kim Ki-Changs ”Forkyndelsen” viser en koreansk Maria, der får budskab om Jesu fødsel. . Foto: Seoul Museum.

Den koreanske kunstner Kim Ki-Chang malede i begyndelsen af 1950’erne en billedcyklus bestående af 30 farverige illustrationer, som alle indeholdt scener fra Det Nye Testamente. Det første af hans billeder forestiller Mariæ bebudelsesdag:

Maria knæler på jorden i koreanske klæder, og hun har asiatiske ansigtstræk. Europæernes klassiske opfattelse af ærkeenglen Gabriel er skiftet ud med en skikkelse, der nærmest kan beskrives som en østlig fe, og dette væsen bærer ligeledes en asiatisk dragt.

Billedet kan ses på Martin-Gropius-Bau-museet i Berlin og er en del af udstillingen ”Luther-effekten. 500 års protestantisme i verden”.

”De 30 illustrationer er blot et eksempel på, hvordan koreanerne har taget Bibelen til sig og gjort den til en del af deres kultur. Mens mange protestantiske kirker i Europa de seneste årtier har oplevet et medlemsfald, har kirkerne i Sydkorea haft et boom. I dag er omkring 30 procent af sydkoreanerne kristne, og heraf er 66 procent medlemmer af en protestantisk kirke. Udbredelsen af protestantismen er derfor lidt af en succeshistorie i Korea,” siger Anne-Katrin Ziesak, der er udstillingens kurator.

Da missionærerne kom til Korea i slutningen af det 19. århundrede, blev de værdsat som skriftkloge, og af samme grund blev Bibelen meget hurtigt populær i landet.

”Koreanerne nærede i forvejen stor beundring for Vesten, og de betragtede kristendommen som en lære, der kunne forny konfucianismen,” skriver den sydkoreanske kirkehistoriker Ryu Dae Young i det katalog, der er udgivet i anledning af udstillingen om Luther-effekten.

Men på trods af Bibelens popularitet tog det lang tid, før koreanerne meldte sig ind i kirkerne. I 1950 var kun tre procent af befolkningen medlemmer af en kirke, men blandt andet Koreakrigen, der fandt sted fra 1950 til 1953, styrkede kirkernes popularitet i den sydlige del af det delte Korea, hvor kristendommen nærmest fik status som et etisk bolværk imod kommunismens ideologi.

”I 1960’erne og 1970’erne besøgte amerikanske prædikanter landet, og sydkoreanerne kunne lide deres budskab om, at økonomisk vækst og personlig rigdom var et tegn på Guds velsignelse. Denne livsindstilling har spirituelt været med til at give den økonomiske vækst vinger, som landet har oplevet siden Anden Verdenskrig,” mener Rye Dae Young.

I dag går 84 procent af de kristne koreanere ifølge statistikkerne regelmæssigt i kirke, og fem af verdens største kirkebygninger befinder sig i landet.