Stor sociolog satte fokus på Danmark

Den tysk-britiske sociolog Norbert Elias opdagede, at staters udvikling og individets psyke gik hånd i hånd, og her fandt han, at Danmark var et strålende eksempel, fortæller lektor, der har forberedt et kursus om forskeren

Norbert Elias var glødende internationalist og ville næppe have bifaldet den retning, det europæiske samarbejde tager nu, vurderer sociologiprofessor Lars Bo Kaspersen.
Norbert Elias var glødende internationalist og ville næppe have bifaldet den retning, det europæiske samarbejde tager nu, vurderer sociologiprofessor Lars Bo Kaspersen. . Foto: akg-images/ Ritzau Scanpix.

Stormagtsdrømmene var endegyldigt slut, efter Danmark mistede Norge i 1815 og da landet senere blev efterladt lemlæstet og blødende efter krigen i 1864.

”Hvordan kom det danske folk overens med disse chok?”, spurgte den tysk-britiske sociolog Norbert Elias sig selv. Sociologen undrede sig, for man skulle tro, at danskerne ville have mistet troen på sig selv efter disse nederlag, og at staten ville gå i grus.

Men på ganske få år genblomstrede det danske kulturliv og en ny, stærk dansk identitet voksede frem på tværs af interne forskelle. Folkehøjskolerne og foreningerne piblede frem, og tanker om demokrati og ligestilling spirede.

”Danskerne indså tilsyneladende, at det både var en social såvel som national nødvendighed at hæve levestandarden og uddannelsen af folket for på den måde at udviske klasseskel og samtidig forme en fornemmelse af en fælles national identitet,” konkluderede Norbert Elias. Og netop Norbert Elias skulle professor i sociologi ved CBS i København Lars Bo Kaspersen i år have undervist i, før coronapandemien udsatte hans foredrag.

”Det er jo også en fantastisk historie. Danmarks traumatiske nederlag blev vendt til en positiv udvikling for hele samfundet og det enkelte individ – en udvikling, vi kan spore helt op til dagens Danmark. Og den historie fascinerede altså én af sociologiens største tænkere,” siger Lars Bo Kaspersen, der har beskæftiget sig med sociologen Norbert Elias, som døde i 1990.

Den tysk-britiske sociolog Norbert Elias brugte det danske fænomen som et eksempel på, at staters udvikling og individets psyke gik hånd i hånd, men også på, at både stat og individ altid bliver påvirket udefra:

”Elias fandt ganske enkelt rødderne til den danske velfærdsstat i 1800-tallets spændinger mellem Danmark og Preussen. De stigende spændinger kulminerede i krigen i 1864, hvorefter danskerne rettede blikket indad og udviklede et tætknyttet samfund med forbedrede leveforhold og uddannelse for alle. Danskerne måtte leve videre med truslen fra en aggressiv nabo i syd, men man indså, at det stærkeste forsvar var en homogen befolkning og en stabil stat. Danmarks positive udvikling ville ifølge Norbert Elias altså slet ikke havde fundet sted uden striden med tyskerne,” siger Lars Bo Kaspersen.

Norbert Elias var én af sociologiens helt store tænkere. Han blev født i 1897 i Breslau i Det Tyske Kejserrige som enebarn af en rig forretningsmand. Elias viste sig at være en usædvanlig begavet ung mand, men hans akademiske karriere blev afbrudt af nazisternes magtovertagelse i Tyskland.

”Som homoseksuel og østeuropæisk jøde var han et oplagt offer for den nazistiske forfølgelse, så han flygtede til Frankrig i 1933 og kom to år efter til Storbritannien. Og det var her, han skrev sit mest kendte værk ’The Civilizing Process’ eller på dansk civilisationsprocessen,” siger Lars Bo Kaspersen.

I bogen fulgte han Europas historiske udvikling og viste blandt andet, hvordan staternes udvikling også afspejlede sig i den enkelte europæers psykologi og opførsel:

”Elias fandt ud af, at udviklingen af europæernes selvkontrol, sådan noget som etikette, toilethygiejne og seksualmoral, var et direkte resultat af mere og mere kontrollerede stater. Udviklingen af individ og stat går altså hånd i hånd,” siger Lars Bo Kaspersen.

Elias understregede også, at hverken individer eller hele samfund kan ses som isolerede aktører. Ligesom menneskers indre og ydre liv er skabt gennem relationer til andre mennesker, så bliver nationer også skabt i forholdet til andre nationer:

”Elias var som mange andre optaget af at forstå nazismen. Han konkluderede, at det naziske regime til dels var opstået på grund af forholdet mellem Tyskland og andre europæiske stater, og dens racisme var opstået mellem tyskere og europæiske jøder. Nazismen var altså ikke alene et tysk fænomen, men et europæisk fænomen. Og det var en relativt ny og radikal idé på det her tidspunkt,” siger Lars Bo Kaspersen.

Norbert Elias blev først sent i livet anerkendt som en af 1900-tallets største sociologer. Han døde den 1. august 1990 i Amsterdam, 93 år.

I sin seneste forskning har Lars Bo Kaspersen videreført Norbert Elias’ teorier for at vise, hvordan forholdet til de tyske stater har formet Danmark og danskerne gennem hele Danmarks historie, fra jernalderens Dannevirke til nutidens EU-skepsis:

”Hele Danmarks historie er afspejlet i forholdet til andre nationer, og danskernes mentalitet er blevet formet i deres forhold til ’de andre’, om det så er naboerne, alliancepartnerne eller fjenderne. Og intet har formet Danmark og danskerne mere end forholdet til Tyskland,” siger Lars Bo Kaspersen.

Selve dannelsen af Danmark som rige er blevet set som resultatet af konfrontationer med fjenden i syd, hvilket passer med opførelsen af forsvarsværket Dannevirke i 700-tallet. Men på trods af denne fysiske grænse til de tyske områder, var både de kulturelle og sproglige grænser uklare i flere hundrede år.

”Danske og tyske familier giftede sig med hinanden, og de tyske sprog har lydt landet over, i militæret, kirkerne, handelspladserne og i statsapparatet,” siger Lars Bo Kaspersen.

Men fra 1800-tallet stiger spændingerne mellem Danmark og de tyske stater med Preussen i spidsen. Staterne forsøger at definere deres grænser tydeligere, hvilket ledte til den skæbnesvangre krig i 1864.

”Danskernes nederlag resulterede ikke bare i et homogent samfund og en stabil stat. Danskerne fik også udviklet en utroligt stærk ’vi-følelse’, defineret i modsætning til tyskerne. Det var en følelse, der var plantet af kultureliten og som hastigt forgrenede sig i alle dele af samfundet, hvilket styrkede nationens homogenitet og stabilitet,” siger Lars Bo Kaspersen.

Norbert Elias blev fascineret af historien om danskerne, der rejste sig fra støvet fra krigen i 1864. Men hvad sociologen ville have tænkt om Danmarks fremtid, er Lars Bo Kaspersen usikker på.

”Danskerne har et svært forhold til EU og immigration. Det ser ud til, at i en stadig mere og mere globaliseret verden er danskernes stærke ’vi-følelse’ blevet en hæmsko. Hvem er ’vi’ i EU? Hvem er ’vi’, når vi lukker fremmede ind? Den stigende nationale selvforståelse er ikke et spontant fænomen, men noget indgroet i samfundet, som nu bliver udfordret. I disse forhold er ånden fra 1864 blevet en klods om benet for Danmarks plads i det globale,” siger Lars Bo Kaspersen.

Elias Norbert var selv en glødende internationalist. Han mente, at jo mere uafhængige stater og mennesker er af hinanden, jo mindre sandsynlighed er der for voldelige konflikter, som Elias selv var vidne til under Anden Verdenskrig, forklarer Lars Bo Kaspersen:

”Han ville have set sådan noget som Brexit som en tragedie. Selvom han var en benhård realist, var han også en humanist og utopiker. Han håbede på en stigende internationalisering, forbundethed og fred.”8