En julekalender skal kunne samle alle generationer

En stærk karakter, følelsesmæssig gennemslagskraft og en handling til både børn, voksne og bedsteforældre er vigtige ingredienser i en julekalender, hvis den skal samle en hel familie, fortæller forfatteren bag DR's julekalender

I ”Tidsrejsen” optræder hovedkarakteren Sofie, hendes forældre er blevet skilt, og hun kan ikke forlige sig med og forstå, hvorfor de er gået fra hinanden. Derfor forsøger hun på forskellige måder at bringe dem sammen igen ud fra en videnskabelig antagelse.
I ”Tidsrejsen” optræder hovedkarakteren Sofie, hendes forældre er blevet skilt, og hun kan ikke forlige sig med og forstå, hvorfor de er gået fra hinanden. Derfor forsøger hun på forskellige måder at bringe dem sammen igen ud fra en videnskabelig antagelse.

For to år siden - i efteråret 2012 - kradsede manuskriptforfatter Poul Berg de første ord ned til ”Tidsrejsen”, der i december måned er tonet frem på DR 1 som stationens tv-julekalender.

DR havde spurgt ham, om han havde lyst til at lave en julekalender på baggrund af to elementer: en tidsrejse og et skilsmissebarn.

Sådan en opgave siger man ikke nej til, som Poul Berg udtrykker det. Efterfølgende gik han i gang med at færdigudvikle idéen og opbygge det helt rigtige persongalleri.

”Jeg havde lyst til at lave en hovedkarakter bestående af en nørdet videnskabspige, der sætter alting videnskabeligt op, forstår verden på formler og logik og ikke rigtig har en forståelse for relationer, kærlighed og kaos. Vi arbejdede os frem til en præmis i historien, der tager sit udgangspunkt i, at der findes to måder at leve livet på: Den ene er, som om ingenting er et mirakel. Den anden er, som om alting er et mirakel. Det er Albert Einstein, der har sagt det,” siger Poul Berg.

I ”Tidsrejsen” optræder hovedkarakteren Sofie, som har en meget nær relation til sin farfar, der er videnskabsmand. Sammen har de et værksted, hvor de opfinder alle mulige ting. Sofies forældre er blevet skilt, og hun kan ikke forlige sig med og forstå, hvorfor de er gået fra hinanden. Derfor forsøger hun på forskellige måder at bringe dem sammen igen ud fra en videnskabelig antagelse. Sofie får en speciel opfindelse af sin farfar, han har arbejdet på hele sit liv, og som Sofie skal gøre færdig. Hun bliver opsøgt af en mærkelig dreng, Dixie, der ved en masse om hende, og lige pludselig begynder eventyret at tage fart.

”På et tidspunkt siger farfaderen til hende: 'Man kan ikke gå og lave andre folks liv om, man må starte med sit eget'. På den måde er der en tanke bag 'Tidsrejsen', for det er interessant at diskutere: Hvis du fik muligheden for at ændre på dine forældre, ville du så gøre det?”, siger Poul Berg, der tager hovedkarakteren og publikum meget seriøst, når en julekalender skal forfattes. Især kan sidstnævnte være en udfordring, fordi en julekalender skal samle hele familien.

”Vi vil gerne lave en julekalender til flere forskellige generationer. Der skal være noget til børnene og de unge teenagere. Men vi kigger selvfølgelig også på forældre- og bedsteforældregenerationen i persongalleriet. Vi prøver at lave noget, så forældrene føler, at de ikke kun ser det, fordi de skal se det med børnene, men fordi julekalenderen også har noget, de selv kan bruge,” siger Poul Berg.

I ”Tidsrejsen” har Poul Berg forsøgt at imødekomme alle aldre ved at ramme ned i et emne, der er samfundsaktuelt og relevant for både børn og voksne: skilsmisser. Hovedkarakteren Sofie skal nemlig forholde sig til sine forældre, der lige er blevet skilt.

”Der er rigtig mange børn og familier, der kommer ud for at stå i en skilsmissesituation. Jeg har forsøgt at lave en ny vinkel på den fortælling. I julekalenderen er det vores hovedkarakter, der har et problem med skilsmissen, og ikke som sådan forældrene. Det bliver fortalt i en eventyrlig ramme, som ikke er en socialrealistisk skildring,”siger Poul Berg.

Derved har manuskriptforfatteren skabt en hovedkarakter, der på én gang skal forlige sig med, at forældrene er gået fra hinanden, samtidig med at hun selv møder kærlighedens kaotiske væsen og finder ud af, at det er en svær størrelse at kontrollere. En god julekalender forsøger nemlig også at sætte tilværelsens vanskelige emner i handling, mener Poul Berg.

”Selvom det er et eventyr, og der er masser af action, er det vigtigt, at julekalenderen 'står på noget' og har en bundklang, der har en følelsesmæssig gennemslagskraft og forholder sig til den virkelige verden. Det handler om at få de to størrelser til at mødes,” siger Poul Berg.

Selv mener han, at ”Jullerup Færgeby” (1974) og ”Jesus & Josefine” (2003) er eksempler på nogle meget vellykkede julekalendere, der har været i stand til at samle familien aften efter aften.

”Jeg ser selv julekalender med min familie. Det er for mange familier blevet en tradition, der går generationer tilbage. De fleste børn glæder sig til, at der kommer en julekalender, men de glæder sig mindst lige så meget til de omstændigheder, der er forbundet med at se julekalender: at være sammen med sin familie hver aften på et bestemt tidspunkt i en hel måned. Jeg vil gerne lave en julekalender, som børn, voksne og bedsteforældre efterfølgende kan diskutere og forholde sig ligeværdigt til.”

Med ”Tidsrejsen” åbner Poul Berg for et eksistentielt aspekt og giver plads til alt det, der ikke kan lade sig gøre i den virkelige verden.

”Man kan påvirke tiden både baglæns og forlæns. Indtil videre leves tilværelsen lineært, men derfor kan man jo godt som menneske have det spørgsmål, at hvad nu, hvis jeg havde gjort det, og hvad nu, hvis der var sket det. I den fortælleform, som julekalenderen er lavet i, kan man få svar på det og undersøge det.”