Prøv avisen
Interview

Sigurd Barretts børnebog bliver til teaterkoncert

Med et fire mand stort orkester, to skuespillere og fire dansere på scenen er der mere end rigeligt at holde styr på under forestillingen. Derfor har Sigurd Barrett overladt instruktørrollen til den erfarne Louise Schouw. – Foto: Kajfoto

Sigurd Barretts børnebog ”Sigurd fortæller Danmarkshistorie” bliver i den kommende sæson omdannet til en stort opsat teaterkoncert. Manden bag har trukket på erfarne kræfter for at gøre projektet til virkelighed

Sidste efterår drog Sigurd Barrett land og rige rundt med en koncert, der var baseret på hans bestsellerbøger om danmarkshistorien. På et stop på turen var der en, der spurgte ham:

”Hvorfor laver I ikke en rigtig teaterforestilling, når nu materialet er så godt?”.

Dermed var kimen sået, og til september har teaterkoncerten ”Sigurds Danmarkshistorie” premiere på Det Kongelige Teater. Med 10 medvirkende, 20 bøjlestænger med kostumer og 24 sange er der mange ting, der skal klappe under forestillingen. Derfor har Sigurd Barrett fra start involveret sig med mere erfarne teaterkræfter. Tidligt i processen fik han den erfarne instruktør Louise Schouw med om bord, og senere hen er også Det Kongelige Teater kommet med som medproducent og sparringspartner. Og det har været en kæmpe hjælp for multikunstneren at kunne trække på dem under processen.

”Jeg har skrevet et par musicals til Folketeatret før, men ikke på det her niveau. Så det er ikke nogen hemmelighed, at jeg er ret uerfaren. Derfor var det en fantastisk mulighed at samarbejde med de dygtige folk på Det Kongelige Teater, der har hjulpet os med at virkeliggøre det,” forklarer han.

En af de største udfordringer har været at omskrive materialet, der ud over de 42 sange fra koncerten består af to bøger på 500 sider, 40 små film, bræt- og iPadspil, til en sammenhængende teateroplevelse. Skulle det lykkes, så skulle materialet også løftes op på et højere niveau, forklarer Sigurd Barrett.

”Vi har skullet udvikle på det, så det ikke bare var en koncert, men et dramatisk stykke. Derfor har vi først og fremmest skullet finde et narrativ, der kunne bære en hel teaterforestilling,” forklarer Sigurd Barrett om processen, der tog et halvt år og involverede et utal af møder og omskrivninger af manuskriptet.

Idéen har fra start været, at forestillingen skulle handle om en ung pige, der ikke synes, historie er særligt spændende.

Igennem stykket følger man således Sofie, hvis far har opfundet en tidsmaskine, og som efter en teknisk fejl bliver taget helt tilbage til danmarkshistoriens begyndelse. Herfra drager hun på en rejse op igennem historien, hvor hun undervejs møder kendte danskere som Egtvedpigen, H.C. Andersen og Grundtvig og krydser veje med sine egne forfædre.

”Vi har arbejdet meget med spændingskurven i historien. Der skal helst ske noget spændende lige inden pausen, og så skal stykket slutte på en måde, hvor publikum går derfra med noget stof til eftertanke,” fortæller Sigurd Barrett og fortsætter:

”Det skal være sjovt og underholdende, men bagefter skal der gerne være noget at tale om. Jeg håber, at publikum på tværs af generationer bagefter vil tale sammen om danmarkshistorien: Om hvordan vi former nutiden og fremtiden, og hvad vi kan lære af det, der er sket før,” forklarer han.