Prøv avisen
Juletid er læsetid

Den firkantede pakke er fortsat en af danskernes foretrukne

Der er gang i juleslaget af bøger. De seneste to år har bogen ligget på en andenplads over den gave, flest danskere giver hinanden til jul. Foto: Arkiv/ Miriam Dalsgaard/ritzau

Bogen holder sin placering som en af danskernes foretrukne julegaver, mens cd’er og dvd’er er raslet ned ad gavelisterne de seneste år. Bogen er oplagt som gave, fordi den er en identitetsmarkør – både for giver og modtager

I Nordjylland var det især Svend Brinkmanns ”Ståsteder”, der solgte, mens Hella Joofs ”Papmaché-reglen” havde størst succes i Midtjylland, og ”Selfies” af Jussi Adler-Olsen var særligt populær i Storkøbenhavn.

Forskellige bøger hittede i forskellige landsdele i julehandlen sidste år, viser salgstallene fra Saxo, Danmarks største online boghandel. Men fælles for alle Danmarks landsdele var, at boghandelen fra 2015 til 2016 steg, fortæller Martin Stockfleth Larsen, kommerciel direktør hos Saxo. Sidste år solgte boghandlen over 400.000 bøger i juletiden – 15 procent flere end året før.

Også boghandlerkæden Bog & idé, der har mere end 122 butikker landet over, oplever, at traditionen med at give bøger i julegave er stærk, fortæller Anders Iversen, markedschef for Indeks Retail, der er kædekontor for boghandlerkæden. De seneste tre år har Bog & idé solgt et stykke over en million bøger i november og december, hvilket udgør mere end en tredjedel af boghandlernes omsætning, fortæller han.

Særligt kogebøger, krimier, biografier og børnebøger er populære i julen, fortæller Martin Stockfleth Larsen – for eksempel var Claus Meyers ”Simremad” den mest populære bog i julen 2016 blandt københavnerne – mens forbrugerne viger uden om romantisk litteratur i familiehøjtiden. Spørger man Anders Iversen findes der ikke ”does and don’ts” inden for julegavesalget – der kommer til at ligge alt fra ”tung faglitteratur og kommercielle biografier til ’Lokumsbogen’ og ’Glæden med skeden’ (fagbog af Ellen Støkken Dahl og Nina Brochman) under juletræet”, fortæller han.

Også litteraturforsker Anne-Marie Mai fra Syddansk Universitet mener, at der er plads til alt fra sygdomme og alvorlige problemer til livets glade sider under juletræet. Til gengæld er kønnene med til at sætte rammer, når vi vælger litteratur at give i gave, mener hun.

”Jeg tror, der er mange, der kigger efter bøger med historiske emner eller en spændende biografi, når de skal finde en bog til deres far, farfar eller onkel, mens de måske vil finde en samling noveller, digte eller en roman til familiens kvindelige medlemmer,” siger hun.

Selv håber hun, at læserne ikke bare styrter hen til bestsellerne, når de skal udvælge boggaver og anbefaler litteratur af yngre, mindre kendte forfattere som Caroline Albertine Minors ”Velsignelser”, en række menneskelige, gribende noveller om tilværelsens store spørgsmål, Liv Nimand Duvås ”Vi er vel helte”, en tragisk historie om at være barn af en alkoholiker, eller Lone Hørslevs novellesamling ”En ordentlig mundfuld”, 20 noveller om mennesker i overgangsfaser.

De seneste to år har bogen ligget på en andenplads (kun overgået af gavekortet) over den gave, flest danskere giver hinanden til jul – og toppet listen på europæisk plan. Samtidig faldt cd’en i 2015 ud af top-10 over de danske forbrugeres juleindkøbsliste, mens dvd’er og blu-ray sidste år fik dødsstødet fra listen. Det viser den julehandelsanalyse, Deloitte de seneste mange år har lavet, baseret på svar fra 6500 europæiske forbrugere. I en digital tid, hvor musik, bøger, socialt liv og arbejde foregår på nettet, har bogen i sin fysiske form bevaret sin popularitet blandt både unge og gamle, siger forbrugsekspert Peter Møltrup, der stod for julehandelsanalysen sidste år:

”Der er noget over at sidde i glødelampens skær og bladre i bogen, som stadigvæk tiltaler både gamle og unge. Det kan vi også se senest med læsemaratonen, hvor en flok børn brugte et døgn i efterårsferien på at læse bøger på det lokale bibliotek.”

Spørger man de to mænd i boghandlerbranchen, er der flere årsager til, at bogen holder sin placering som et af danskernes mest populære julegavebud. Først og fremmest rammer bogen bredden i befolkningen i forhold til alder, prisklasse og genre, siger Martin Stockfleth Larsen.

”Desuden er bogen ofte en mere gennemtænkt gave sammenlignet med for eksempel et gavekort. Bogen er personlig, fordi den indikerer, at du forstår personens interesser eller måske ønsker at udfordre dem,” siger han, mens Anders Iversen kalder bogen en identitetsmarkør både for giver og for modtager.

”De fleste tror, den fysiske bog er i krise, men det er stadigvæk den, folk hælder til, også når de skal give gaver. Bogen er en fantastisk gave, fordi den siger noget om både giver og modtager. Der er en mangfoldighed i bøger, som gør, at du kan finde noget, der matcher stort set alle. Noget, der har et budskab eller repræsenterer en interesse,” siger han.

Giver man en bog i gave, giver man også et øjebliks absolut ro i en tid, hvor man konstant risikerer afbrydelse i form af beskeder, opkald og mails. Og fordybelse er i høj kurs, mener Anne-Marie Mai.

”Mange hører lydbøger eller læser e-bøger, men der er også mange, der holder fast i den trykte bog, fordi fornemmelsen af at sidde med en bog er forbundet med tid til afslapning, tid til eftertanke, tid til at mærke sig selv og tænke over sin tilværelse. Det tror jeg hænger tæt sammen med juletiden, og det tror jeg at den vil blive ved med, for som medie er bogen meget stærk,” siger hun.