Astas første højskoleuge bød på stoledans, nye bekendtskaber og coronatest

Efter to måneder med uvished om fremtiden kunne landets højskolelever i midten af marts endelig begynde det højskoleophold, som corona nær havde sat en stopper for. Asta Mathilde Mølstrøm er en af de elever, der netop er begyndt på Uldum Højskole. Hun fortæller her om sin første uge som højskoleelev

Der var stoledans på programmet, da eleverne lørdag arrangerede børnefødselsdag.
Der var stoledans på programmet, da eleverne lørdag arrangerede børnefødselsdag. . Foto: Uldum Højskole.

Søndag

I onsdags landede beskeden om, at vi i morgen endelig kan begynde på højskole. De seneste måneder har jeg levet fra pressemøde til pressemøde, og uforudsigeligheden har været hård. Jeg er både glad og lettet over nu at komme i gang. Der er meget at se til inden afgang, så jeg bruger det meste af dagen på at pakke og tjekke resultatet af min coronatest, som heldigvis er negativ. Om aftenen er det svært at falde i søvn, og tankerne farer rundt. Jeg er spændt og glæder mig til at blive en del af et mangfoldigt højskolefællesskab. Og så håber jeg, at jeg på skolen vil blive klogere på nogle af livets store spørgsmål, hvem jeg er, og hvad jeg skal i fremtiden. Det tænker jeg meget over, nu hvor jeg befinder mig i overgangen mellem at være teenager og voksen.

Asta Mathilde Mølstrøm er en af de 95 elever, der midt i marts kunne begynde på Uldum Højskole. Højskoleopholdet skulle oprindelig være begyndt 3. januar 2021. – Foto: Uldum Højskole.
Asta Mathilde Mølstrøm er en af de 95 elever, der midt i marts kunne begynde på Uldum Højskole. Højskoleopholdet skulle oprindelig være begyndt 3. januar 2021. – Foto: Uldum Højskole.

Mandag

Der er en lang tur foran os, så efter vi tidligt på formiddagen har læsset to kufferter, mange poser og en potteplante ind i bagagerummet, kører jeg og min far afsted. Da vi klokken 13 kører ind i Uldum, føles det helt surrealistisk, og jeg tænker ”Nu er det nu!”. Jeg bliver taget imod af en lærer, der viser mig hen til mit hus. Jeg falder hurtigt i snak med de andre i huset, som på grund af coronarestriktioner bliver dem, jeg må omgås med uden afstand. I Store Skolestue byder forstanderen velkommen, og efter aftensmaden har lærerne planlagt en masse lege. Det er en sjov måde at møde de andre på, og alle er imødekommende og nysgerrige på at lære hinanden at kende. Da klokken har passeret 22, trækker jeg og min roomie, Kaja, os tilbage til værelset for at gå i seng. Alligevel ender vi med at ligge og snakke videre, og jeg tænker, at det er en god værelseskammerat, jeg har fået mig.

Det nye hold bydes velkommen i Store Skolestue. – Foto: Uldum Højskole.
Det nye hold bydes velkommen i Store Skolestue. – Foto: Uldum Højskole.

Tirsdag

Jeg har sovet godt i min nye seng og vågner kvart over syv med en god fornemmelse i maven. Efter morgenmad og morgensang er der arrangeret aktiviteter rundt omkring på skolen og et orienteringsmøde om coronasituationen, som skolen tager meget alvorligt. Vi bliver sat grundigt ind i, hvordan vi hver dag skal gøre rent, gå med mundbind og testes to gange om ugen. Vi skal også vælge de seks fag, vi vil have de første uger af opholdet. Jeg kan godt lide, at man kan afprøve så mange ting, fordi det giver skolen en stor diversitet af mennesker med forskellige interesser. På min telefon vælger jeg beklædning, psykologi, styrketræning, teater, aquafitness og livredderprøve. Senere på aftenen designer vi alle vores egen kop med navn på. Jeg tegner et frihedstegn, et kvindetegn og skriver et par politiske slogans på min og afrunder dagen med et spil volleyball i skolens svømmehal.

Onsdag

I dag skal vi for første gang have undervisning, så efter morgenmad og morgensamling går jeg op i lokalet, hvor faget Beklædning holder til. Jeg har aldrig prøvet at sy på en symaskine før, men efter en introduktion til maskinerne, begynder jeg at sy et net. Hele eftermiddagen er skemafri, så jeg drikker te og taler med nogle af de andre om, hvor forskellige baggrunde vi har, og hvor fedt det er, at vi kan møde hinanden på en højskole som Uldum. Selvom vi kun har været her i to dage, kan jeg allerede mærke et stærkt fællesskab. Efter aftensmaden er der undervisning igen, så jeg går ned i svømmehallen til aquafitness. Vi laver gymnastikøvelser i vandet og hører gamle sange, og der er rigtig god energi på holdet. Fra svømmehallen tager jeg til et speeddating-arrangement, hvor vi på få minutter roterer rundt mellem hinanden og svarer på atypiske spørgsmål såsom ”Hvilket er det mærkeligste sted, du nogensinde har tisset?” og ”Hvad er det pinligste, du har gjort?”. Det er en god måde at bryde isen og lære nogle flere bedre at kende.

De nye højskoleelever bliver første aften samlet til leg i gymnastiksalen. – Alle
De nye højskoleelever bliver første aften samlet til leg i gymnastiksalen. – Alle Foto: Uldum Højskole

Torsdag

Jeg begynder dagen med teaterundervisning, hvor jeg er komplet nybegynder. Det viser sig dog hurtigt at være noget af det sjoveste, jeg nogensinde har prøvet, og det er spændende at forsvinde ind i en anden verden. Fordi vi i dag skal testes for corona i nabobyen, ender eftermiddagsplanerne med at skride, men heldigvis er alle negative. Om aftenen spiller vi bordtennis og tager til møde om skolens interessegrupper, som vi selv skal stå for at danne. Jeg melder mig til rulleskøjteklub, strikkeklub og øl- og vinklub og beslutter mig for selv at lave en spanskklub for de elever, der interesserer sig for spansk kultur og sprog.

Fredag

Fra morgenstunden bliver vi sendt ud i Uldum, så vi kan lære byen at kende. Vi skal både forbi byens lægehus og pizzeria, og det er en god mulighed for at tilbringe noget tid sammen på tværs af ganggrupperne. Jeg har både beklædning og styrkefitness på skemaet, og så har jeg meldt mig til caféudvalget, som i dag skal stå for at planlægge aftenens aktiviteter. Efter en stor kævleturnering samles hele skolen nede i caféen til musikquiz, hvor de andre skal gætte, hvilke kendte popsange der ligger bag de finske versioner, vi afspiller for dem. Det bliver taget godt imod, og det er skønt at gå på en skole, hvor folk er så initiativrige og hele tiden byder ind til fællesskabet.

Lørdag

Jeg vågner op til min første højskoleweekend og går ned i spisesalen, hvor der i weekenderne hverken serveres morgenmad eller frokost, men i stedet en blanding: ”mokost”. Efter rengøring beslutter jeg sammen med nogle piger at tage til genbrugsbutikken i Rask Mølle. Jeg finder både potteplanter og malerier til mit værelse og nogle rulleskøjter til rulleskøjteklub. Tilbage på skolen har en ganggruppe planlagt weekendprogrammet. To elever har fødselsdag, og derfor er temaet børnefødselsdag. Vi klæder os ud og bliver delt ud i hold, der skal konkurrere mod hinanden. Resten af dagen byder på skattejagt rundt til poster med sækkeløb, stoledans og flødebollespisning. Det er virkelig skægt, og mit hold ender med at vinde det hele.

Til trods for et tætpakket skema bliver der i løbet af den første uge også tid til hygge på skolens fællesarealer. – Foto: Uldum Højskole.
Til trods for et tætpakket skema bliver der i løbet af den første uge også tid til hygge på skolens fællesarealer. – Foto: Uldum Højskole. Foto: Uldum Højskole

Søndag

Der er ingen andre aktiviteter end rundboldturnering på programmet i dag, så jeg syr lidt videre på mine projekter fra beklædningsundervisningen, ser ”Den store bagedyst” med min ganggruppe og lægger vejen forbi skolens fitnesslokale. Om aftenen er jeg lidt udmattet, så jeg bruger et par timer på at ringe til dem derhjemme. Det er vildt at tænke på, at den første uge allerede er gået. Højskolelivet er en spøjs kontrast til alt det, der sker ude i samfundet i øjeblikket, og det føles som et helt andet liv, end det jeg levede for bare to uger siden. Men jeg er ikke et sekund i tvivl om, at det har været den lange ventetid værd, og jeg er spændt på, hvad de kommende måneder vil bringe.