”Det er et tilfælde, at vi ikke har spillet sammen før”

Preben Kristensen og Ellen Hillingsø spiller for første gang i mere end 20 år sammen i teaterstykket ”Natten er dagens mor”, der har premiere til april. De er begge nået til et punkt i livet, hvor det kun giver mening at dedikere sig selv absolut til én ting ad gangen

Svenske Lars Norén er forfatteren bag stykket ”Natten er dagens mor”, som er delvis selvbiografisk. Stykket havde premiere i 1982 og kom til Danmark i 1986. Ellen Hillingsø og Preben Kristensen spiller forældrene i stykket. – Foto: Leif Tuxen.
Svenske Lars Norén er forfatteren bag stykket ”Natten er dagens mor”, som er delvis selvbiografisk. Stykket havde premiere i 1982 og kom til Danmark i 1986. Ellen Hillingsø og Preben Kristensen spiller forældrene i stykket. – Foto: Leif Tuxen.

Energien er god mellem de to garvede skuespillere Preben Kristensen og Ellen Hillingsø. Det er mere, end man kan sige om det forældrepar, de skal til at spille i en teaterforestilling om en dysfunktionel familie.

De to skuespillere møder Kristeligt Dagblad på Folketeatret i København, hvor stykket ”Natten er dagens mor”, der havde urpremiere i Sverige i 1982 og er skrevet af den kendte og kontroversielle svenske dramatiker Lars Norén, har premiere til april. Rummet er fyldt af kærlige drillerier, grin og en særlig jargon mellem Preben Kristensen og Ellen Hillingsø, der har kendt hinanden i ”1000 år”. En diametral modsætning til den familie, de om lidt skal spille. Her er faderen alkoholiseret, moderen lungesyg og børnene holdt i et jerngreb af intriger og utryghed.

”Det er et enestående manuskript, og historien er måske endda mere aktuel i dag, end da stykket første gang havde premiere i Danmark i 1986,” siger Preben Kristensen, der foruden at medvirke i et væld af teaterforestillinger, film og tv-serier har en fortid i komediegruppen Linie 3.

Tonen går fra glad til seriøs, før Ellen Hillingsø supplerer.

”I rigtig mange historier ser du det episke familiedrama. Rigtig mange af de historier, du ser, har udgangspunkt i familien. Det er derfra, vi kommer, og vores verden går, og apropos statsministerens nytårstale har det også afgørende betydning for vores liv for fremtiden,” siger hun og fortsætter:

”Det er højaktuelt og vil altid være det at fortælle sådan en slags historie, hvor du også kommer ind til det, der foregår bag dørene.”

Det er mere end 20 år siden, de to skuespillere arbejdede sammen for første og indtil nu eneste gang. Det var i forbindelse med tv-serien ”Charlot og Charlotte” fra 1996. Her spillede Ellen Hillingsø rollen som Charlot, og siden er det blevet til adskillige roller i film og tv-serier foruden teater og arbejde som lydbogsindlæser.

De to skuespillere beskriver det som et tilfælde, at de ikke har arbejdet sammen før nu. De kender begge hinandens familier, ser jævnligt hinanden og er begge venner af kongehuset og deltog blandt andet i kronprins Frederiks 50-årsfødselsdag. Deres kendskab til hinanden er noget, der kan blive en fordel i processen omkring teaterstykket, mener de.

”Vi skal ikke begynde at lære hinanden at kende. Alle de der bekymringer kan vi smide væk, og de to drenge virker også ekstremt dygtige,” siger Preben Kristensen og henviser til Nicolai Jørgensen og Anton Hjejle, der spiller de to børn i stykket.

Til gengæld er der nok at tage fat på, når det kommer til at leve sig ind i karaktererne. De to skuespillere har ikke meget tilfælles med forældrenes fra teaterstykket. Moderens karakter har en lungesygdom, hvorfor det er vigtigt at tilegne sig viden om det for at spille det, pointerer Ellen Hillingsø, før hun bliver afbrudt af Preben Kristensens humoristiske bemærkning om, at han også er begyndt at drikke for at vide, hvordan det er at være alkoholiker.

Det er mere end 20 år siden, Ellen Hillingsø og Preben Kristensen sidst skulle spille over for hinanden. – Foto: Leif Tuxen.
Det er mere end 20 år siden, Ellen Hillingsø og Preben Kristensen sidst skulle spille over for hinanden. – Foto: Leif Tuxen.

”Man skal heller ikke være morder for at spille morder. Forestillingen er noget, vi skaber sammen på scenen. Man kan ikke gå og fastsætte tingene hjemmefra. Det er vores bud på den her dysfunktionelle familie. Det er det resultat, publikum kommer til at opleve, og det kommer nok til at se anderledes ud, end man tror,” siger Ellen Hillingsø.

Begge skuespillere har en stor kærlighed til teatret, fordi det er en analog oplevelse og et rum, der skabes mellem aktørerne på scenen og menneskerne på rækkerne. Og med et stykke om en familie, der er frustreret over at være bundet til hinanden, økonomiske bekymringer og længsel efter at komme væk, er der i den grad lagt i kakkelovnen til en stærk oplevelse.

”Det kommer til at være voldsomme følelser, der opstår. Det her bliver ikke særlig rart for publikum. Det kan vi ikke love. Når du er foran en skærm, kan du skjule dig, og her er du nødt til at tage stilling og føle dig utilpas. Men du får forhåbentlig noget rigtig godt med hjem, når du går herfra. Det er det, teatret kan,” siger Preben Kristensen.

Også Ellen Hillingsø glæder sig til at skabe det unikke rum, hun også mener, teatret er, hvor man er ”100 procent i live”. Både teateroplevelsen i sig selv og manuskriptet har været afgørende for, at både Ellen Hillingsø og Preben Kristensen har sagt ja til rollerne. Samtidig lægger de ikke skjul på, at det også hjalp på det, at Folketeatrets direktør, Kasper Wilton, øjnede muligheden for at se de to skuespillere sammen med instruktion af Rolf Heim.

De er nemlig begge nået til et punkt, hvor det, de laver, skal give mening, og hvor man dedikerer sig helt og aldeles.

”Det er kostbar tid af nogle... ja, ældre menneskers liv,” siger Ellen Hillingsø, der med et glimt i øjet henviser til sig selv og Preben Kristensen, inden hun lægger op til en ”high five”, som han instinktivt kvitterer på.

”Jeg har jo lige været småbørnsmor. Jeg fik to børn med 20 måneders mellemrum, og jeg er nærmest først blevet et menneske i går. Nu er der kommet ro på, efter atde er blevet teenagere, men jeg har også lært mine begrænsninger at kende,” siger Ellen Hillingsø og uddyber:

”Hvis jeg spiller teater, vil jeg helst kun spille teater, så jeg ikke bliver for stresset og kan gå fuldstændig i et med rollen”.

Preben Kristensen nikker genkendende.

”Hvis du har meget andet at se til, hvad enten det er privat eller arbejde, bliver det for meget. Det har vi prøvet. Jeg er også nået til dér, hvor jeg siger, at hvis jeg vil noget andet, så kan jeg ikke det her godt nok.”