Egnsteatrene kan noget særligt

Flere af landets mindre egensteatre oplever publikumsfremgang. Det skyldes et politisk fokus på teatre uden for storbyerne, siger forsker, men også egnsteatrenes evne til samarbejde i lokalområderne

Nordisk Teater-laboratorium – Odin Teatret lidt uden for Holstebro er ét af de danske egnsteatre, der i øjeblikket oplever medvind. Her er det et billede fra forestillingen ”The Tree”. – Foto: Rina Skeel.
Nordisk Teater-laboratorium – Odin Teatret lidt uden for Holstebro er ét af de danske egnsteatre, der i øjeblikket oplever medvind. Her er det et billede fra forestillingen ”The Tree”. – Foto: Rina Skeel.

Det er ikke kun pompøse scener og bløde sæder i storbyernes store, gamle teatersale, der lokker folk i teateret. For rundt omkring i landet er der masser af forestillinger, der får folk til at tage plads på publikumsrækkerne i de mindre teatre. Således var der 303.062 tilskuere til forestillinger på landets egnsteatre i 2017/2018, hvilket er lidt over 46.000 flere end i sæsonen før, viser tal fra Danmarks Statistik.

Et af de teatre, der oplever stigende interesse, er Danmarks ældste egnsteater, Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret, som siden 1966 har boet i en nedlagt bondegård lidt uden for Holstebro. I 2014 så lidt over 4000 mennesker teatrets forestillinger eller gæsteforestilliner, mens teatret i 2018 havde mere end fordoblet antal solgte billetter.

”Vi oplever mere publikumstiltrækning i vores teatersale, men vi har også altid haft et udadrettet blik, hvor vi laver samarbejde med forskellige institutioner i Holstebro. Vi arbejder eksempelvis med teater i forskellige skoleklasser og daginsitutioner i byen, med asylbørn eller på plejehjem. Det afføder en større opmærksomhed omkring, at der er et teater som os, i en mellemstor by som Holstebro,” siger Per Kap Bech Jensen, der er administrator for Nordisk Teaterlaboratorium – Odin Teatret.

Netop fælles projekter med lokalsamfundene gør de lokale teatre og egnsteatre attraktive, fortæller lektor ved institut for Dramaturgi på Aarhus Universitet Louise Ejgod Hansen. Hun peger på et kulturpolitisk fokus på teater i de mindre byer, da der sidste forår under den forrige regering blev afsat økonomiske midler til egnsteatrene. Midlerne har til formål at udbrede teaterkulturen i hele landet, hvor de større byer som København og Aarhus historisk set har haft bedre muligheder for at skabe gode teateroplevleser med byernes historiske bygninger.

”Men nu kommer der et større fokus på egnsteatre, fordi man kan se, at de har en værdi for lokalsamfundet. Egnsteatre er nogle af de eneste nationalt støttede kulturorganisationer, der sikrer, at der er kunstnere, som arbejder i de mindre samfund,” siger Louise Ejgod Hansen.

Teaterleder og instruktør ved Holbæk Teater, Kristoffer Møller Hansen, peger på teatrets samarbejde med byens kultur- og erhvervsliv som en del af grunden til teatrets stigende popularitet. Her er det et billede fra forestillingen ”Ultimatum” på Holbæk Teater. – Foto: Mie Neel.
Teaterleder og instruktør ved Holbæk Teater, Kristoffer Møller Hansen, peger på teatrets samarbejde med byens kultur- og erhvervsliv som en del af grunden til teatrets stigende popularitet. Her er det et billede fra forestillingen ”Ultimatum” på Holbæk Teater. – Foto: Mie Neel.

Ifølge forskeren har egnsteatrene også den funktion, at de har forestillinger, som omhandler emner, der rører sig i lokalt.

”Mange egnsteatre har en kunstneristisk profil, som også indebærer, at de laver teater, der har en lokal relevans. De tager fat i en lokal historie, som har en historisk betydning eller er oppe i tiden. For eksempel lavede Teater Fair Play i Holbæk i efteråret en forestilling om Kundby-sagen, der selvfølgelig har national relevans, men som er særlig vigtig, når man bor i Holbæk,” siger Louise Ejgod Hansen.

Hun fortæller også, at flere egnsteatre har fået nye bygninger i de senere år, og at det har en stor betydning.

”De kan simpelthen have flere publikummer, være mere synlige i bybilledet og producere under bedre vilkår,” siger Louise Ejgod Hansen.

Et nyt teaterhus har også været alfa og omega for Limfjordsteatret, egnsteater for Morsø Kommune i Nordjylland, som efter 15 år kunne slå dørene op til deres nye teaterhus i september.

For Limfjordsteatret, der er egnsteater for Morsø Kommune i Nordjylland, har det været betydningsfuldt at få et nyt teaterhus. Det har fået langt flere besøgende til teatret, fortæller teaterleder Gitta Malling. – Foto: Lars Horn.
For Limfjordsteatret, der er egnsteater for Morsø Kommune i Nordjylland, har det været betydningsfuldt at få et nyt teaterhus. Det har fået langt flere besøgende til teatret, fortæller teaterleder Gitta Malling. – Foto: Lars Horn.

”Vi er usædvanligt heldige i år, hvor der er langt flere, der besøger vores nye teater. Lige pludselig er vi rent faktisk et teater og ikke bare en gymnastiksal og et omklædningsrum, der er lavet om til café. Vi har fået nogle faciliteter, som gør, at folk får en oplevelse af at komme ind i et rum, der er bygget til teater,” siger teaterleder Gitta Malling.

Hun startede hos Limfjordsteatret for 18 år siden efter at have arbejdet med teater i København.

”Jeg havde lyst til at lave teater, som betød noget for et område, og se, hvordan man engagerer folk, så de får lyst til at komme ind at se teater. Det har vi gjort igennem samarbejde med lokalområdet, som bliver betalt tilbage igen ved, at folk bliver nysgerrige og får lyst til at komme at se vores forestillinger. Nu, hvor vi har fået et teater, bliver bygningen også et trækplaster i sig selv,” siger Gitta Malling.

Hos Holbæk Teater, som har eksisteret siden 1983, oplever man også fremgang. I 2015/16 fyldte teatrets billet- og forestillingsindtægter 17 procent af teatrets indtægter, hvorimod tallet var steget til 22 procent i i 2017/18. Teaterleder og instruktør Kristoffer Møller Hansen peger på teatrets samarbejde med det lokale kultur- og erhvervsliv som en del af grunden.

”Egnsteatre kan være mere end bare et teater, for gennem samarbejde med lokalområdet skaber vi et tilhørsforhold. Vi lever i en tid, hvor vi kan streame (afspille digital lyd eller film, red.) hele tiden, men i teatret er man tvunget til at være sammen her og nu. Jeg tror, at teatret dermed bliver en modreaktion på en jeg-sidder-alene-og-streamer-tendens. Det er nuets kunst, som vi har sammen,” siger Kristoffer Møller Hansen.