Prøv avisen
LUK

Det ser ud som om at du ikke er logget ind

Log ind for at dele artiklen

Glemt adgangskode? Klik her.

Højskole på cv’et

Fagfolk: Et højskoleophold på ansøgningen til job og studie er et plus

Vi ved, at et højskoleophold giver en livsduelighed, som er vigtig, når man søger ind på en videregående uddannelse, siger Pernille Kindtler, der er sektionschef for vejledning og optagelse på Københavns Universitet.

Den personlige dannelse og de faglige kompetencer, man tilegner sig i løbet af et højskoleophold, er gode at få med, når man skriver ansøgninger til drømmestudiet eller -jobbet, lyder det fra fagfolk. Vigtigt er det dog, at man viser, at man kan reflektere over, hvad man har lært

Pernille Kindtler, sektionschef for vejledning og optagelse på Københavns Universitet.

Hvad betyder et højskoleophold for kvote 2-ansøgningen til en universitetsuddannelse?

Et højskoleophold er som udgangspunkt meget relevant for en kvote 2-ansøgning, så man skal helt sikkert skrive det på. Generelt ved vi, at et højskoleophold giver en livsduelighed, som er vigtig, når man søger ind på en videregående uddannelse. For eksempel betyder det for det meste, at man har prøvet at bo et andet sted end hjemme hos mor og far, og at man dermed i et eller andet omfang har lært noget om at stå på egne ben.

Ofte er en højskole også et sted, hvor man tilegner sig nogle rigtig gode sociale færdigheder. Og det, at man ved noget om, hvad det vil sige at indgå i sociale fællesskaber, er meget afgørende for, om man er i stand til at gennemføre og trives på en videregående uddannelse. Et højskoleophold kan selvfølgelig også give en nogle konkrete faglige kompetencer. Især hvis det har været et længerevarende ophold, eller hvis man har haft en bestemt faglig linje, og det er også vigtigt at få med. Det vigtigste for os, når vi vurderer ansøgningerne, er, at vi kan se, at ansøgeren har truffet det, vi kalder et kvalificeret uddannelsesvalg. Det vil sige, at vedkommende ved, hvad uddannelsen indebærer og måske endda har gjort sig nogle tanker om, hvilke jobs han eller hun kan se sig selv i på længere sigt. Men når det er sagt, så er det ikke nok bare at skrive, at man har været på højskole. For det er jo ikke sikkert, at opholdet har givet en alt det, jeg lige remset op. Man skal ikke overlade det til os at gætte på, om det er det, ansøgeren har fået ud at sit højskoleophold. Vi skal tydeligt kunne se, at ansøgeren selv har gjort sig de her refleksioner.

Daniel Bell, kontorchef hos rekrutteringsbureauet Academic Work Danmark, der rekrutterer nyuddannede og studerende til fuldtids- og deltidsstillinger.

Hvad betyder et højskoleophold for jobansøgningen?

Det kan absolut være med til at gøre en kæmpe forskel for, hvor god ansøgningen bliver. Men det er vel at mærke kun, hvis man er i stand til at bruge højskoleopholdet til noget i ansøgningen. Helt grundlæggende handler det at skrive en god jobansøgning om, at man får koblet de faglige og personlige kompetencer, man hidtil har tilegnet sig, sammen med det, der efterspørges i det nye job. Hvis man bare skriver, at man har gået på højskole uden at forklare, hvad det har betydet for en, så skaber det absolut ingen værdi for den virksomhed, som skal ansætte en ny medarbejder. Det er heller ikke nok bare at skrive, at man har lært at tænke kreativt, fordi man har gået på højskole. Man skal være mere konkret. Jo flere cases eller eksempler, man kan hive frem, som kan underbygge, hvordan ens kreativitet blev styrket, jo bedre er det. Allerbedst er det, hvis man også kan forklare, hvordan kreativiteten kan bruges i det job, man søger.

Det lyder måske banalt, men vi oplever bare, at det ikke er åbenlyst for alle vores kandidater, så det er for det meste det, vi coacher dem til at gøre. Men hvis man formår at lave denne kobling, så står man rigtig stærkt. Og jeg vil også mene, at et højskoleophold er noget, som mange virksomheder i så fald vil lægge mærke til. For tiden oplever vi meget ofte, at vores kunder, som altså er virksomhederne, efterspørger, at vi rekrutterer nogle kandidater til deres stillinger, som har brugt tid på at arbejde med deres egen selvudvikling. De skal kende deres styrker og deres udfordringer. Netop sådan noget tror jeg, der er rig mulighed for at lære på en højskole.

”Det at skrive en god jobansøgning handler om, at man får koblet de faglige og personlige kompetencer, man hidtil har tilegnet sig, sammen med det, der efterspørges i det nye job,” siger Daniel Bell. – Foto: Academic Work Danmark