FAKTA: Politiken har trykt flere omstridte bøger i avisen

Politiken bragte 9. oktober bog om PET på trods af forbud. Avisen har tidligere udgivet omstridte bøger.

Politiken bragte 9. oktober hele indholdet af bogen "Syv år for PET", selv om der var nedlagt et forbud mod udgivelsen.

Fredag har Østre Landsret godkendt forbuddet fra byretten, hvilket nu har fået Politiets Efterretningstjeneste til at anlægge sag mod JP/Politikens Hus.

Det er ikke første gang, at avisen bringer uddrag af bøger, som er blevet forsøgt stoppet:

* I 2009 skriver den tidligere jægersoldat Thomas Rathsack bogen "Jæger - i krig med eliten" om sin tid i Jægerkorpset.

Forsvarskommandoen mener, at bogen kan skade udsendte danske soldaters sikkerhed og forsøger at få bogen standset ved hjælp af et fogedforbud.

Politiken udgiver bogen som et tillæg til avisen 16. september 2009.

21. september 2009 afviser en dommer i Københavns Byret et fogedforbud.

22. september 2009 sigtes Thomas Rathsack for at have overtrådt sin tavshedspligt.

17. december 2010 giver Forsvaret Thomas Rathsack en skriftlig advarsel for alvorligt brud på tavshedspligten.

20. december 2010 siger Thomas Rathsack sin stilling i Forsvaret op i protest mod den skriftlige advarsel.

* I oktober 1995 trykker Politiken Ritt Bjerregaards "Kommissærens dagbog" om hendes tid som miljøkommissær i EU.

Avisen sælger den dag 321.000 eksemplarer.

Ritt Bjerregaard og forlaget Aschehoug anlægger et civilt søgsmål mod daværende chefredaktør Tøger Seidenfaden og kræver godt 6,5 millioner kroner for krænkelse af ophavsretten.

Parterne indgår senere et forlig, og Politiken betaler en million kroner til Ritt Bjerregaard.

Tøger Seidenfaden bliver desuden i en straffesag i Københavns Byret idømt 20 dages betinget hæfte for at have offentliggjort bogen.

Kilde: Ritzau.