Fire bud på, hvordan julebordet anno 2019 kan se ud

Der er mange måder at dække et julebord på. Kristeligt Dagblad har sat sig til bords ved fire af årets juleborde – de unges, de ældres, dem, der tænker nyt, og dem, der holder sig til traditionerne

“Da jeg var barn indførte min mor en tradition, hvor vi havde et lille lys ved vores tallerken som vi tændte. Når det var brændt ned fik vi en marcipangris. Jeg sad derfor og stirrede på mit lys når jeg ikke fandt sovs og kartofler så spændende," fortæller Cathrine de Lichtenberg.
“Da jeg var barn indførte min mor en tradition, hvor vi havde et lille lys ved vores tallerken som vi tændte. Når det var brændt ned fik vi en marcipangris. Jeg sad derfor og stirrede på mit lys når jeg ikke fandt sovs og kartofler så spændende," fortæller Cathrine de Lichtenberg. Foto: Julie Meldhede Kristensen.

Designerens bord

“Vi elsker, når alle årstider eller højtider ikke har en særlig farve, vi bruger jo alle farver hele tiden. Her på bordet kan godt lide at bruge den traditionelle julefarve, rød, sammen med pastelfarver,” fortæller Thilde Maria Haukohl Kristensen.
“Vi elsker, når alle årstider eller højtider ikke har en særlig farve, vi bruger jo alle farver hele tiden. Her på bordet kan godt lide at bruge den traditionelle julefarve, rød, sammen med pastelfarver,” fortæller Thilde Maria Haukohl Kristensen. Foto: Julie Meldhede Kristensen

På Frederiksberg i København står det fineste julebord og lyser op. Thilde Maria Haukohl Kristensen og Cathrine de Lichtenberg tripper rundt i strømpesokker og lægger julekugler, tørrede blomster og halve passionsfrugter på den gule dug.

”Det er et bord, man skal kunne gå på opdagelse i,” siger Thilde Maria Haukohl Kristensen, som er stifter af designstudiet Poppykalas. Her arbejder og dekorerer hun med blomster og designer plakater, gulvtæpper og tapet, hvor blomster er i fokus.

Thilde Maria Haukohl Kristensen og designerkollegaen Cathrine de Lichtenberg dækker et julebord til støtte for velgørenhedsorganisationen World Childhood Foundation. Dugen på bordet er nemlig designet af den svenske dronning Silvia for Georg Jensen Damask, og ved køb af den gule dug støtter man organisationen og bekæmpelsen af overgreb mod børn med 750 kroner. Derfor er julebordet dækket i det, de kalder ”naivistisk stil”, hvor man tilstræber en vis barnlighed.

”Man må gerne pille ved tingene på bordet, og man skal kunne være fuldstændig sig selv omkring det,” siger Cathrine de Lichtenberg.

Thilde Maria Haukohl Kristensen og Cathrine de Lichtenberg arbejder ofte med et undervandstema, hvor de bruger tørret, farvet mos, som kan minde om koraller.

”Nu må vi nok holde,” lyder det fra Thilde Maria Haukohl Kristensen, der placerer en lyserød konkylie i glas for enden af bordet som noget af det sidste og fortsætter sætningen: ”Vi har skabt et rod, et iscenesat rod.”

Det er vigtigt for de to designere, at bordet ikke har et for stringent udseende, da det skal kunne favne børn.

”Det skal være hyggeligt at sidde her, og det er okay at spilde på dugen,” siger Thilde Maria Haukohl Kristensen og fotograferer det færdigdækkede bord, som skal med i World Childhood Foundations nyhedsbrev og på designstudiet Poppykalas’ profil på det sociale medie Instagram, hvor de reklamerer for dugen.

De ældres bord

På Ryetbo Plejehjem gør personalet sig mange overvejelser, når julebordet skal dækkes. Beboerne skal ikke sidde for tæt, da der skal være plads til kørestole. Det er også vigtigt, at når de ældre har sat sig til bords, at deres individuelle behov favnes. Det kan ske ved specielt bestik og glas, der gør det nemmere for beboeren at nyde maden.
På Ryetbo Plejehjem gør personalet sig mange overvejelser, når julebordet skal dækkes. Beboerne skal ikke sidde for tæt, da der skal være plads til kørestole. Det er også vigtigt, at når de ældre har sat sig til bords, at deres individuelle behov favnes. Det kan ske ved specielt bestik og glas, der gør det nemmere for beboeren at nyde maden.

Der dufter af nybagte småkager, og et fjernsyn kører i baggrunden. På Ryetbo Plejehjem i Værløse cirkulerer Tina Andersen, der er ansat som beskæftigelsesvejleder på plejehjemmet, rundt om et næsten færdigdækket julebord. Det er vigtigt, at beboerne den 24. december kan sætte sig til et traditionelt og sanseligt julebord. Et bord, der både kan vække minder og appetitten frem hos de ældre beboere, som ikke husker så godt.

”Vores beboere skal gerne have en æstetisk oplevelse, når de sætter sig til bords, en oplevelse, som måske får dem i kontakt med noget velkendt og de følelser, som er forbundet med minder,” siger Tina Andersen.

Intet er tilfældigt, der er tænkt på det hele, helt ned til den mindste detalje. For her skal julebordet kunne favne borgernes individuelle behov.

”Man skal have kontrastfarver på et bord. En hvid dug og hvide tallerkener går ikke, for så kan vores borgere med demens have svært ved at skelne imellem de to ting,” fortæller Tina Andersen, mens hun placerer det sidste bestik.

”Duftene er vigtige, så der skal dufte af jul, gran, appelsiner med nelliker og vores hjemmelavede julemad,” siger hun og fortsætter:

”Når vi sidder om bordet, taler vi med blide stemmer og prioriterer at være nærværende med beboerne. Opgaverne er fordelt, så vi ikke stresser rundt, på den måde tager vi hånd om julestemningen.”

Det er sanserne der er vægtet højt, når der bliver dækket op til de beboere, der holder jul på Ryetbo Plejehjem, der til hverdag huser 109 beboer.

De adeliges bord

På Rosenholm Slot har slotsforvalteren Martin Knudsen dækket julebordet op med gamle krystalglas, tallerkener fra Royal Copenhagen og store sølvlysestager.
På Rosenholm Slot har slotsforvalteren Martin Knudsen dækket julebordet op med gamle krystalglas, tallerkener fra Royal Copenhagen og store sølvlysestager. Foto: Julie Meldhede Kristensen

På Rosenholm Slot på Djursland står et smukt julebord, der er en del af udstillingen ”Baronessen dækker op”. Den 24. december bliver der varmet op i den 400 år gamle riddersal, og familien Rosenkrantz, hvis slægt har ejet slottet siden 1559, kan sætte sig til bords. Det er vigtigt for Martin Knudsen, som er slotsforvalter, at traditionerne bliver holdt ved lige. Derfor er bordet dækket med sølvtallerkener og høje lysestager. Ovenpå sølvtallerkenen står en lyserød porcelænmalet Royal Copenhagen-tallerken fra omkring 1950, som er blevet brugt igennem mange år.

Julebordet er en del af udstillingen “Baronessen dækker op” på Rosenholm Slots julemarked. Slottets rum vækker minder frem hos de besøgende, der husker tilbage til DRs julekalender “Jul på Slottet”.
Julebordet er en del af udstillingen “Baronessen dækker op” på Rosenholm Slots julemarked. Slottets rum vækker minder frem hos de besøgende, der husker tilbage til DRs julekalender “Jul på Slottet”. Foto: Julie Meldhede Kristensen

”Man skal bare tænke jul, når man ser det,” fortæller Martin Knudsen og peger på grannet, koglerne og de glimtende juledekorationer, der pryder bordet.

De unges bord

Der er frikadeller, flæskesteg og sild på menuen når Kollektivet Grenen holder julefrokost. På et godt julebord er der masser af god mad, mener de unge.
Der er frikadeller, flæskesteg og sild på menuen når Kollektivet Grenen holder julefrokost. På et godt julebord er der masser af god mad, mener de unge. Foto: Julie Meldhede Kristensen

I Risskov ved Aarhus dufter der af flæskesteg og frikadeller. Kollektivet Grenens beboere er samlet til den årlige julefrokost i husets køkken. For halvanden time siden stod to af beboerne med hver sin ende af dugen for at strække den ud. Der var ikke tid til at stryge dugen, da tørt og vådt skulle købes ind i supermarkedet. For beboerne er det vigtigt, at bordet er lidt hyggeligere og mere hjemligt, end det plejer. Der er skruet ekstra meget op for farverne med en farverig dug og nisser.