Forskere: Teatret giver børn mulighed for at spejle deres identitet

Teateroplevelser er vigtige, fordi de foregår i nuet, mener forskere. De skaber sammenhæng og erfaringer, som især er betydningsfuldt for børn og unge

Teateroplevelser er vigtige for børn og unge, fordi de giver mulighed for at spejle egen forståelse af, hvem jeg er, og hvordan verden kunne være, siger forsker i kunst og kultur for børn Merete Cornét Sørensen. – Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.
Teateroplevelser er vigtige for børn og unge, fordi de giver mulighed for at spejle egen forståelse af, hvem jeg er, og hvordan verden kunne være, siger forsker i kunst og kultur for børn Merete Cornét Sørensen. – Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix.

Måske kan man genkalde sig som barn at sidde i et helt mørkt rum, stille, mens skuespillere i muntre kostumer udfoldede et stykke på scenen foran én.

Mange børn oplever at være i teatret enten med familien, børnehaven eller skolen. Men i dag, hvor underholdning er tilgængeligt når som helst både i fjernsynet og på iPad’en, hvad er så det særlige ved teatret for børn?

Hvis man spørger forsker i kunst og kultur for børn ved professionhøjskolen Absalon Merete Cornét Sørensen, beriger teatret børn med magiske oplevelser. Ifølge hende er teatrets berettigelse, at oplevelsen foregår i nuet:

”Vi er nogle mennesker, der mødes her og nu om en fælles oplevelse live, som udspiller sig lige for øjnene af os og nogle gange i et interaktivt samspil med publikum, som det ofte er i børneteater. Det er meget anderledes end de elektroniske medier, som børnene tit bruger tid på.”

Det er en pointe, som ph.d.-studerende i scenekunst for børn og unge ved Roskilde Universitet Pernille Welent Sørensen også peger på. I en tid, hvor børn konfronteres med mange ting i fjernsynet og på sociale medier, der også kan være svære, er nærværet i teateroplevelsen vigtig.

”Noget af det, der kendetegner scenekunsten for børn og unge, er, at man beskæftiger sig med de store ting, og det, der kan være tabuiseret som døden, tab og svigt. Men det foregår ikke gennem en skærm. Det er midt i rummet, og derfor bliver man ikke distanceret fra oplevelsen.”

Ifølge hende er det geniale ved teatret, at man kan få indblik i følelser, man måske ikke har oplevet før.

”Man kan opleve og sanse uden nødvendigvis at have prøvet følelserne i det virkelige liv. Det er muligt at få erfaring med noget, du ikke kendte til i forvejen, eller at spejle nogle følelser, du har inde på livet,” siger Pernille Welent Sørensen.

Selvom det ofte er voksne, der folder sig ud på scenen i teater for børn, så er teatrets virkemåde meget genkendelig for børn.

”Den måde, teatret foregår på med roller og narrativer, ligger meget tæt op ad børnenes egen måde at lege på. Derfor kan børnene i høj grad bruge teateret som inspiration i deres egen leg,” siger forsker i kunst og kultur for børn Merete Cornét Sørensen.

Men teatret er også en læringsproces, der især kan være vigtig for børn og unge, siger hun.

”Teaterforestillinger har nogle tematikker og budskaber. Det handler om følelser, der bliver gjort levende for en. Det er særlig vigtigt for børn og unge at spejle sin egen forståelse af, hvem jeg er, og hvordan verden kunne være. Man kan få en ny viden, fordi man får en oplevelse af, hvordan verden bliver udtrykt og fortolket i teaterforestillingen.”

Hvor en tur i teatret for voksne ofte indebærer, at man sidder på sit sæde og følger oplevelsen, så er der i børneteater en tradition for, at børnene i et eller andet omfang bliver inddraget. Det giver en samhørighed.

”Hvis man eksempelvis sammenligner med en film, så kører filmen, uanset hvad man gør. Man kan råbe, skrige eller blive ked af det, uden at det har en betydning. Men den måde, man reagerer på som publikum i teatret, om man klapper eller griner, det giver en respons fra skuespilleren. Det, at man er til stede i rummet og har indflydelse på det, der foregår, hvad enten det er interaktivt eller som siddende publikum, er særligt, fordi vi er mange mennesker, der deler en oplevelse,” siger Merete Cornét Sørensen og fortsætter:

”Der er en kulturel dannelse i det. En rigtig god teaterforestilling taler både til børn og voksne, så man får en oplevelse sammen, som man både kan dele i øjeblikket og bagefter kan tale om. Det skaber sammenhængskraft både i familier og i samfundet.”