På amatørscenen lærer man at turde fejle

I et øvelokale i Odense slår amatørteatergruppen Det Dårlige Selskab sig løs på de skrå brædder ugentligt, og de er langtfra ene om at mene, at improvisiationsteater er værd at bruge tid på. Teaterformens popularitet er i øjeblikket stigende, blandt andet fordi det taler så godt ind i tidsånden, fortæller kendere af amatørteatret

Nadia Madsen er i rollen som visitationsbetjent trukket i plastichandskerne, klar til at gennemrode René Hansens kuffert for mystisk indhold. De to amatørskuespillere må tilpasse sig hinandens impulsive replikker, efterhånden som spillet skrider frem. – Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.
Nadia Madsen er i rollen som visitationsbetjent trukket i plastichandskerne, klar til at gennemrode René Hansens kuffert for mystisk indhold. De to amatørskuespillere må tilpasse sig hinandens impulsive replikker, efterhånden som spillet skrider frem. – Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.

”Næste gang du rører ved mig, slår jeg dine knæskaller i gulvet!”.

Nadia Madsen hæver en truende knytnæve mod en flypassager netop hjemvendt fra en pornomesse i Tyskland. Passagerens navn er René Hansen, og han befinder sig lige nu i en pinagtig situation som tilbageholdt i dén lufthavn, hvor Nadia Madsen arbejder som visitationsbetjent. René Hansens kuffert er placeret på bordet imellem de to, og jo flere mærkværdige dimsedutter, som Nadia Madsen hiver op af kuffertens røde læderindtræk med sin gummihandske, jo mere sved samler der sig på René Hansens overlæbe.

”Tak skal I have!”, lyder et pludseligt udråb gennem en klukkende latter fra sidelinjen. Latterens ejermand er formand i amatørteatergruppen Det Dårlige Selskab Dan Nørrelund, der med sin indblanding i scenen med ét får forvandlet visitationszonen i lufthavnen tilbage til dets oprindelige rammer: et lejet øvelokale i centrum af Odense, hvor Det Dårlige Selskab holder øveaften denne torsdag.

I dag er fire amatørskuespillere mødt op til den første spillegang i januar. Yngste skuespiller er med sine 26 år Nadia Madsen, der slog sig til gruppen i 2018. Sammen med 37-årige Dan Nørrelund, 41-årige René Hansen og 41-årige Karl Petersen udgør hun den sædvanlige og trofaste hårde kerne i teatergruppen, der blev dannet tilbage i 2016 som et udspring af det nu lukkede odenseanske Nedergadeteater.

Dan Nørrelund roder en bunke papirer igennem for at gøre klar til en helt ny scene med helt nye roller. Nu skal Nadia Madsen agere fødselar og de øvrige spillere hendes gæster, får de besked på. Ingen af skuespillerne ved endnu, hvad der derudover kommer til at ske. Amatørgruppen Det Dårlige Selskab spiller nemlig improviseret teater. En teaterform, hvor skuespillerne skaber historien og replikkerne undervejs.

Dan Nørrelund er spilleleder denne torsdag aften, hvor improvisationsteatergruppen Det Dårlige Selskab holder øveaften i et lokale i Odense. Det er ham, der sætter rammen, og beslutter, hvilke lege der skal leges. Derudover kan alting ske, når skuespillerne slår sig løs. – Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.
Dan Nørrelund er spilleleder denne torsdag aften, hvor improvisationsteatergruppen Det Dårlige Selskab holder øveaften i et lokale i Odense. Det er ham, der sætter rammen, og beslutter, hvilke lege der skal leges. Derudover kan alting ske, når skuespillerne slår sig løs. – Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.

Til daglig læser Nadia Madsen til serviceøkonom i Odense. Men om torsdagen indtager hun rollerne som alt lige fra excentrisk ”Anders And”-fan til ejeren af en souvenirshop og en menstruerende pige, der har spildt indholdet af sin menstruationskop ned i en medspillers sko. I en pause mellem de forskellige lege, som gruppen skal igennem denne aften, fortæller hun om årsagen til, at hun torsdag efter torsdag vender tilbage til øvelokalet for at leve sig ind i legen, rollerne og scenerne sammen med resten af Det Dårlige Selskab: amatørteatergruppen, hvor alting helst skal gå lidt over stregen. Gruppen kan bestilles til arrangementer såsom fødselsdage og firmafester, men størstedelen af tiden øver de blot sammen for fornøjelsens skyld.

”Jeg har tidligere været til optagelsesprøve på musicalakademiet, men jeg fandt ud af, at jeg ikke skal leve af skuespillet. Jeg vil bare spille for at have det sjovt og for at kunne slå hovedet fuldstændig fra i nogle timer,” fortæller hun.

”På en eller anden måde føles det jo sårbart at stille sig op sådan her og vise sig frem i forskellige roller. Men det er også bare vildt fedt at kunne få lov at være noget helt andet igennem rollerne end den, jeg er til hverdag,” fortsætter Nadia Madsen.

Gennem rollerne kan improvisationsskuespillerne udleve roller, der adskiller sig markant fra deres egne personaer. Og det er vildt fedt at få lov til, mener Nadia Madsen, der hér holder René Hansen ansvarlig for sit imaginære ulovlige flygods. – Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.
Gennem rollerne kan improvisationsskuespillerne udleve roller, der adskiller sig markant fra deres egne personaer. Og det er vildt fedt at få lov til, mener Nadia Madsen, der hér holder René Hansen ansvarlig for sit imaginære ulovlige flygods. – Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.

Meget tyder på, at Nadia Madsen langtfra er alene om at føle sådan.

I Danmark er der lige nu omtrent 50.000 amatørskuespillere, der ligesom Nadia Madsen lader sig rive med i skuespillets kunst på de skrå brædder. Det oplyser Pia Longet, der er generalsekretær i landsforeningen for dansk amatørteater og scenekunst, DATS. Hun tør dog kun gisne om tallet. En præcis optælling af, hvor mange der dyrker skuespillet på amatørniveau, findes nemlig ikke, forklarer hun:

”Vi oplever generelt en stigende interesse for amatørteater, og det gælder særligt for amatørerne i vækstlaget (den yngre generation af amatørskuepillere, der særligt holder til i de større danske byer, red.). Men det kan være svært at sætte præcise tal på, hvor mange nye skuespillere der kommer til. Der er nemlig ofte tale om venner og bekendte, der samler sig og laver deres egne teatergrupper, som ikke er registreret og organiseret hos os,” forklarer Pia Longet.

Netop det improviserede teater udøves i udstrakt grad blandt de uregistrerede grupper, vurderer Pia Longet, der oplever genren som stærkt voksende i popularitet lige nu.

I improvisationsteatergruppen Det Dårlige Selskab mødes de fire trofaste gruppemedlemmer hver uge for at øve amatørskuespillet og hygge sig sammen. Fra venstre ses Dan Nørrelund, René Hansen og Karl Petersen, mens Nadia Madsen har indtaget gulvet. –Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.
I improvisationsteatergruppen Det Dårlige Selskab mødes de fire trofaste gruppemedlemmer hver uge for at øve amatørskuespillet og hygge sig sammen. Fra venstre ses Dan Nørrelund, René Hansen og Karl Petersen, mens Nadia Madsen har indtaget gulvet. –Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix.

Det undrer ikke kunstnerisk leder af Improskolen KBH og professionel skuespiller i improvisationsgruppen Kosmonauterne Susanne Billeskov. For hende giver amatørskuespillets vækst ganske god mening, for amatørteater og herunder særligt det improviserede teater passer nemlig ind i tidsånden, hvor vi i høj grad har brug for kompetencer til at kunne samarbejde, improvisere, slippe kontrollen og give afkald på perfekthedskulturen, forklarer hun.

”Især unge mennesker i dag er vant til at blive bedømt konstant, og vi er ofte så fokuseret på, at vi ikke må fejle. Men det skal man lære at turde, når man spiller teater. For man vil opleve, at fejlene ofte er vejen til udvikling, når man tør smide tøjlerne,” siger Susanne Billeskov. Og det er noget, som alle kan lære, fortsætter hun:

”Vi har alle sammen levet os ind i legen, da vi var børn. Det handler om at genfinde den kreativitet og den fantasi, og så gælder det om at turde sige ’JA’ til de muligheder, du får givet. Hvis ikke du gør det, så blokerer du for dine medmennesker. Og det er et princip, der i lige så høj grad gælder i det øvrige liv, som det gør på scenen,” siger Susanne Billeskov.

Nadia Hansens oplevelse af amatørskuespillet som en fribillet til at leve sig ind i andre karakterer end den, hun selv udfylder til hverdag, kan også Per Kap Bech Jensen nikke genkendende til. Som uddannet dramaturg og nu direktør for det internationale teaterlaboratorium Odin Teatret i Holstebro, har han gennem årtier arbejdet sammen med utallige amatørskuespillere og oplevet dynamikken i amatørspil på helt tæt hold. Som amatørskuespiller er du både skabende og iagttagende på samme tid, fortæller Per Kap Bech Jensen og uddyber:

”Jeg vil gå så langt som til at sige, at du øver din grundforskning i at være menneske. Du bytter horisonter med andre mennesker ved at leve dig ind i rollen, og du bliver værdsat som en uundværlig del af et fysisk fællesskab. Det tror jeg i høj grad, at der er behov for at mærke i dag, hvor rigtig mange af vores fællesskaber foregår igennem en skærm.”