K.dk fylder rundt. I anledning af 20-årsjubilæet rejser den bedagede hjemmeside sig fra graven

Foto: Leif Tuxen

For 20 år siden udkom Kristeligt Dagblads nyheder for første gang på det store world wide web. En inspektion i de digitale arkiver afslører, at internettet dengang var nyt land for mange - også for de ansatte på avisen

Forestil Dem en sygeplejerske i en støvet landsby langt ude på landet i Afrika. Med et digitalt kamera filmer hun sin patients sjældne symptomer og kobler så udstyret til en telefonlinje og e-mailer billederne til læger i England, som stiller diagnosen.

Ovenstående linjer er indledningen på en artikel, som lå helt i toppen af kristeligt-dagblad.dk om aftenen søndag den 22. juli 2001. Her var hjemmesiden kun nogle få måneder gammel. Det er her, de tidligste rester af kristeligt-dagblad.dk’s liv kan spores tilbage til ved hjælp internetarkivet Wayback Machine.

Dengang så hjemmesiden i øvrigt sådan her ud. 

Journalisten, som skrev artiklen, trak unægteligt på de fineste sci-fi-forestillinger om, hvordan fremtiden i et uland på et tidspunkt kunne komme til at se ud. I dag ville et videoopkald fra en smartphone kunne klare det omtalte patientproblem. Selv i en støvet landsby langt ude på landet i Afrika.

Men der er sket hæsblæsende meget på 20 år. Ikke mindst, hvad angår teknologiske landvindinger. For at sætte dét i perspektiv rejser Kristeligt Dagblads digitale redaktion anno 2021 tilbage til dagen, hvor kristeligt-dagblad.dk fødes digitalt – og hvor Kristeligt Dagblad ikke længere kun var en papiravis. Det skete for præcis 20 år siden, den 25. maj 2001. 

Som administrerende direktør og ansvarshavende chefredaktør Erik Bjerager skriver i ovenstående artikel fra maj 2001, var det ikke kun "internetadressen", der var ny for Kristeligt Dagblad den 25. maj 2001. Læsere kunne nu også kontakte avisens journalister via ”elektronisk post”.

Det er sket en hel del siden da, konkluderer Erik Bjerager i dag:

"Det er tankevækkende, hvor hurtigt den digitale udvikling er gået, siden vi lancerede avisen på nettet. Vi lever i dag i en langt mere avanceret - og kompliceret – digital virkelighed, men lige siden Kristeligt Dagblad tog det første spæde digitale skridt, har vores fokus været at formidle tro, etik og eksistens på en så lødig og kvalitetsbevidst måde, som det er muligt. I de senere år har det ført til, at vi har modtaget en række priser for avisens digitale journalistik, og det er vi både glade for og stolte af. Med få ressourcer gør avisens medarbejdere en meget stor indsats.”

Foto: Leif Tuxen

Chefredaktør Erik Bjerager viser rundt på Kristeligt Dagblads redaktion i forbindelse med Kulturnatten 2001 - kort efter lanceringen af kristeligt-dagblad.dk. Dengang havde avisen redaktionslokaler på Rosengården 14 i Indre København. Her ses spørgelystne læsere tale med redaktionssekretær Mie Petersen.

Da kristeligt-dagblad.dk blev lanceret for 20 år siden, havde avisen allerede én hjemmeside – nemlig religion.dk. En énmandshær i form af Kirke & Tro-redaktør, Anders Ellebæk Madsen, der dengang var internetchef, styrede dem begge. I dag ser han tilbage på en vanskelig digital fødsel, der heldigvis har udviklet sig til det bedre.

”Det er ikke nogen hemmelighed, at Kristeligt Dagblad ikke ligefrem var den første avis til udgive sine artikler på nettet. Og det var da også en vanskelig fødsel. I en årrække havde vi simpelthen problemer med at få læsere over på nettet. Det var heller ikke alle garvede printjournalister, der var lige begejstret for den nye hjemmeside. Få mente faktisk, at vi slet ikke skulle have en hjemmeside. I dag ville det være helt utænkeligt, hvor den digitale redaktion i alt tæller knap 30 mand, som producerer, formidler og distribuerer journalistik til den nuværende hjemmeside, k.dk, samt til Kristeligt Dagblads app og andre digitale platforme,” siger Anders Ellebæk Madsen.

Anders Ellebæk Madsen fortæller også om et møde, som forhenværende kirkeredaktør Peter Birch, der i dag er biskop i Helsingør Stift, skulle have overværet. På mødet, der gik forud for lanceringen af kristeligt-dagblad.dk, blev det diskuteret, om husets journalister overhovedet skulle have e-mails; om et e-mailsystem var for stor en satsning, og om det var en døgnflue. Det endte som bekendt med, at e-mailsystemet blev implementeret, hvorefter man kunne kontakte journalisterne via ”elektronisk post”. 

For 20 år siden illustrerede avisen også - på "lødig og kvalitetsbevidst" vis - hvordan hjemmesiden rent faktisk fungerede. En helsidesartikel i den trykte avis forklarer i en analog klik-dig-klogere-manual, hvordan Kristeligt-Dagblad.dk skulle bruges; til gavn for alle brugere og læsere - herunder især de knapt så velbevandrede på internettet.  

Ovenstående billede viser samtidig, hvad man kunne forvente at møde på kristeligt-dagblad.dk. Det første, der springer i øjnene - i hvert fald i nutidens øjne - er den visuelle stil. Men der var skam lagt store tanker bag, forklarer Anders Ellebæk Madsen.  

”Vi var jo helt på forkant med det visuelle. Det syntes vi i hvert fald selv. Det var en designer fra Berlingske, som var hyret ind til at løfte det grafiske udtryk. Og vi syntes, det var blevet rigtig flot. Det var skam ikke for sjov. Selvom man måske godt kan trække lidt på smilebåndet af det i dag."