Abortstrid i USA kan give katolikker grund til at flytte sig politisk

Bliver spørgsmålet om abort en sag for delstaterne, bør landets katolske kirke måske ændre politisk strategi

Anti-abort demonstration den 6. juni foran USA's højesteret i Washington.
Anti-abort demonstration den 6. juni foran USA's højesteret i Washington. Foto: Evelyn Hockstein/Reuters/Ritzau Scanpix.

Hvis rygtet taler sandt, og den amerikanske højesteret vil ophæve retten til abort på føderalt plan og overlade afgørelsen til delstaterne, vil landets katolske kirke kunne notere sig en vigtig sejr. Men det er også en sejr, der kun er kommet i stand gennem en alliance med konservative protestantiske kirker og det republikanske parti, som den katolske kirke ellers ikke har meget til fælles med.

Da den amerikanske højesteret i 1973 afgjorde, at forfatningen gav en gravid kvinde ret til abort, havde delstaterne allerede i flere år arbejdet med spørgsmålet. Det arbejde blev afbrudt af rettens ord, og den debat om abort, der fulgte, har lige siden været central i de såkaldte ”culture wars,” altså de voldsomme værdipolitiske stridigheder, der er en central del af USA’s nyere historie. Fordi den katolske kirke er så entydigt imod abort, er den også blevet inddraget, og det har ændret dens image i den brede offentlighed. Mange biskopper har sympati for republikanerne, der lover at begrænse adgangen til abort, ligesom de har lagt afstand til demokraterne, der ønsker at udvide muligheden.

I andre højtprofilerede spørgsmål som dødsstraf, immigranter og social ulighed ligger katolsk socialære imidlertid langt fra republikanernes politiske linje. Det har længe næret interne katolske debatter om, hvorvidt spørgsmålet om abort virkelig skulle overtrumfe kirkens andre etiske mærkesager, eller om kampen mod abort og mod for eksempel dødsstraf i virkeligheden burdes vægtes mere ligeligt?

I Europa er adgang til abort ikke afgjort af en domstol, men vedtaget i parlamenterne eller ved folkeafstemning. Abort er for det meste også stramt reguleret, og de to forhold har gjort det muligt for den katolske kirke i Europa at leve nogenlunde med abort uden at give køb på sin dybtfølte modstand. Sådan et kompromis er meget sværere i USA, hvor en alt-eller-intet-indstilling til abort præger begge sider og bruges af demokrater og republikanere til at få vælgerne til at slutte op og dermed yderligere polarisere debatten.

Alligevel bør biskopperne forsøge sig med en midterposition, mener blandt andre den amerikanske jesuit og kommentator Thomas Reese. For hvis højesteret ender med at overlade afgørelsen om abort til delstaterne, bør biskopperne kappe den tætte forbindelse til republikanerne og søge en ny rolle for sig selv i samfundsdebatten, mener han. De restriktive abortlove i stater som Arkansas, Idaho, Mississippi, Oklahoma og Texas vil i så fald givet blive yderligere strammet, og så har republikanerne – kynisk set – næppe mere at tilbyde biskopperne.

Omvendt vil demokraterne i liberale øst- og vestkyststater åbne endnu mere op for abort. Men også her giver det mening for biskopperne at droppe republikanerne til fordel for en mere upartisk optræden. I stedet kunne de fokusere på klassiske katolske emner som sundhed, familie og uddannelse, som også prioriteres af demokraterne, og som kan fjerne incitamentet til abort. Det vil tage lang tid, før biskopperne vinder demokraternes tillid i stater som New York. Men der er ikke rigtigt noget at tabe, og i andre demokratiske stater som Californien, Massachusetts og Maryland har katolikkerne vist sig i stand til at trænge igennem til lovgiverne.

De amerikanske biskopper er ikke enige om kirkens plads i kulturkrigene, eller om hvordan kampen mod abort skal føres, og hvor meget man skal satse på republikanerne. Ej heller synes alle, at det er en god ide at true højtprofilerede demokratiske, katolske politikere som præsident Joe Biden og formanden for Repræsentanternes hus, Nancy Pelosi, der begge går ind for fri abort, med ikke at kunne gå til alters. For kirketugt af de folkevalgte i et demokrati er problematisk.  

Pave Frans har ikke blandet sig i den amerikanske debat, men i pavens seneste runde af kardinaludnævnelser er det slående, at den eneste amerikaner, der til august får en rød hat i Peterskirken, er biskop Walter McElroy af San Diego. Han er pragmatiker og har tidligere i år advaret imod at nægte abortvenlige politikere at gå til kommunion. Det vil uvægerligt blive opfattet som et forsøg på at ”banke dem på plads” i stedet for at overvinde dem gennem ”dialog og fornuft,” mener han.