Biskop om regeringens Rwanda-planer: Kristne er på herrens mark, når det gælder politiske spørgsmål

Spørger man biskop Thomas Reinholdt Rasmussen, hvad han har taget med sig fra debatten om regeringens Rwanda-planer, finder han en vigtig pointe i, at man ikke bør forsimple politik med moral

Aalborg-biskop Thomas Reinholdt Rasmussen synes, det er træls, at det kom til at ligne, at biskopperne udtalte sig fælles om regeringens Rwanda-planer. Det gjorde de ikke, og det er der en pointe i, mener han.
Aalborg-biskop Thomas Reinholdt Rasmussen synes, det er træls, at det kom til at ligne, at biskopperne udtalte sig fælles om regeringens Rwanda-planer. Det gjorde de ikke, og det er der en pointe i, mener han. . Foto: Claus Bjørn Larsen/Ritzau Scanpix.

En biskop er i sin gode ret til at udtale sig om politiske spørgsmål som enhver anden borger, siger biskop over Aalborg Stift Thomas Reinholdt Rasmussen, hvis man spørger ham, hvad der står tilbage efter en offentlig samtale, hvor en række af hans bispekolleger kommenterede på regeringens Rwanda-planer. Selv holdt biskoppen i Aalborg sig fra at tale om den konkrete sag.

Du valgte en lidt anden tilgang end nogle af dine kolleger. Hvorfor?

“Jeg kendte kun til regeringens planer om et flygtningecenter i Rwanda fra overskrifter i aviserne, så jeg svarede, at det havde jeg ikke en kvalificeret holdning til," siger Thomas Reinholdt Rasmussen, der i stedet blev citeret i Jyllands-Posten for at sige, at "politik ikke er valget mellem det gode og det onde."

"Det var i virkeligheden et skjult citat af Løgstrup og hans udlægning af den etiske fordring om, at man ikke skal forsimple komplicerede politiske problemstillinger ved hjælp af moral. Politik er en diskussion om begrænsede ressourcer, og hvis der ikke var begrænsede ressourcer, havde vi ikke brug for politik."

Skal biskopper holde sig fra at blande sig i politiske diskussioner?

“Biskoppen er præst, og præstens opgave er at forkynde evangeliet om Jesus Kristus. Det er forkyndelsens opgave at gøre os til ansvarlige individer, så vi går ud og tager vores ansvar i den helhed og sammenhæng, vi er i: “Gå da frit enhver til sit og stole på Guds nåde”, og så må vi alle med et citat af Viggo Hørup forsøge at dele os efter anskuelse," siger han om den politiske proces.

Thomas Reinholdt Rasmussen er usikker på, om "man overhovedet kan give konkrete moralske anvisninger".

"Det ville man kun kunne gøre på den måde, at man siger, du skal tage vare på andre, som Jesus gør i historien om den Barmhjertige Samaritaner, hvor han siger til farisæeren, 'gå du ud og gør ligeså'. Han siger ikke, gå ud og gør sådan og sådan. Så kan man tage en politisk diskussion om, om det er forsvarligt at lave et flygtningecenter i Rwanda. Det kan jeg ikke svare på.”

Thomas Reinholdt Rasmussen er både præst og individ, siger han. Som præst skal han være med til at gøre den enkelte i stand til at tage ansvar. Og som individ skal han selv tage ansvar.

“Det er vanskeligt. Jeg kan ikke give en opskrift. De skal også tage ansvaret på sig som individer. Jeg har så sandelig også en holdning til tingene, men den kommer blandt andet til udtryk, når jeg sætter mit kryds.”

Skal de også gå ud i den offentlige debat og dele den?

“Hvis jeg svarer på det, så går jeg ind i noget, som jeg helst ikke vil svare på. Jeg vil ikke gå ind i den konkrete sag og kritisere mine kolleger.”

Thomas Reinholdt Rasmussen kan ikke sige noget principielt om, hvorvidt der er nogle debatter eller emner, som biskopper ikke bør deltage i eller kommentere på som individ.

"Nej, det kan kun afgøres fra sag til sag. Udfordringen er, at den kristne er på herrens mark. Vi har et krav, ‘gå ud og gør ligeså’. De biskopper, der har udtalt sig, har valgt at forvalte fordringen på deres måde. Det afgørende er, at biskopperne som kollegium ikke har udtalt sig," siger biskoppen, der gerne vil understrege, at han ikke stiller sig modsat nogle af sine kollegaer i spørgsmålet om regeringens Rwanda-planer. Faktisk indtager han et tredje synspunkt, mener han.

"Jeg står på et tredje synspunkt som er, at politiske spørgsmål skal afgøres politisk."

Risikerer en biskops udtalelser om et konkret spørgsmål at splitte?

“Det er muligt. Biskoppen må som præst forvalte sin forkyndelse af evangeliet, men så er det heldigvis sådan i den evangelisk-lutherske kirke, at det taler vi så om. Jeg har hørt prædikener, hvor jeg ikke var enig, men det får mig ikke til at flippe ud.”

Kan man kalde en politik ukristelig?

“Jeg mener, at det var det rigtige at gøre at udsende Hyrdebrevet i 1943 (som angreb nazisternes behandling af jøderne, red). Det var et opgør med en ukristelig politik."

Så det kan man godt?

"Ja, men kun i specielle situationer. Politik bliver afgjort i vores land ved, at politikere stiller op og bliver valgt, og jeg ville være påpasselig med at trumfe politik ved hjælp af Vor Herre. At kalde noget ukristeligt vil jeg også være lidt påpasselig med, for det modsatte synspunkt er jo at placere sig på en piedestal. Min opgave er at skabe rum til politik.”

At bruge ordet “ukristelig” til at beskrive et foreløbigt resultat af regeringens arbejde på Christiansborg er der mange kritikere, der i løbet af de seneste to uger har reageret på. En skarp kritik kom også fra Henrik Dahl, der blandt andet skrev på Facebook, at "Der er ikke et slagtersvar eller grønthandlersvar på, hvad man skal gøre. Og der er heller ikke et teologisk svar.” Det er Thomas Reinholdt Rasmussen sådan set enig i, men han har også en vigtig anke i forhold til den kritik.

“Man skal passe på med, at det ikke ender med, at vi ingenting siger. Politikerne har jo ikke patent på politik. Slagteren har også ret til at sige noget, og det er i virkeligheden det, forkyndelsen handler om. At vi alle sammen tør give vores besyv med, og at ingen trumfer andre.”

Kan man bringe passager fra Bibelen i spil i en politisk debat?

“Man kan altid spille bold op ad skriften. Man skal bare huske, at i den evangelisk-lutherske kirke er vi alle sammen lige. Som Martin Luther siger: ‘Enhver, der er krøbet ud fra dåben, er præst, pave, biskop.’ Det betyder ikke, vi alle skal stå i kirken, men vi har alle ret til at fortolke skriften. Bare fordi vi har ret til at fortolke den, betyder det dog ikke, at vi har ret i vores fortolkning. Uanset, hvem man er. Derfor ender det med, at vi bliver en samtalende kirke, som er i vedvarende dialog. Biskopperne udtaler sig ikke ex cathedra, men deres udtalelser er en opfordring til at snakke sammen,” siger Thomas Reinholdt, der synes, at debatten desværre kom til give nogle det fejlagtige indtryk, at biskopperne havde udtalt sig fælles. Det havde de ikke. Det var kun omkring halvdelen af biskopperne, der udtalte sig, fordi de blev ringet op af journalister og spurgt.

Hvad har du lært af forløbet?

"Jeg håber ikke, at vi har lært, at vi ikke skal tale med journalister, for det synes jeg, vi skal. Men jeg ved ikke, om vi har lært noget. Jeg kan jo kun udtale mig på egne vegne, og jeg har kun udtalt mig principielt om forholdet mellem tro og politik,” siger Thomas Reinholdt Rasmussen, der svarer nej til, at den debat blev diskuteret på bispemødet i Ribe i sidste uge. Ikke officielt i hvert fald.

Der blev ifølge Kristeligt dagblads oplysninger også talt om andre emner som grøn omstilling, da statsminister Mette Frederiksen (S) mødtes med biskopperne i sidste uge. Er det rigtigt?

"Det vil jeg ikke udtale mig om. Jeg kommer ikke til at fortælle om, hvad der blev sagt under statsministerens møde med biskopperne. Det var mellem hende og os," siger Thomas Reinholdt Rasmussen.