Biskopper til politikere: Behold fag med klart kristent indhold

Danmarks biskopper støtter bevarelsen af KLM-faget i læreruddannelsen. Bemærkelsesværdigt, at de er så offensive på dette punkt, vurderer ekspert

Kommende lærere skal uddannes til at "sætte sig ud over subjektive holdninger til religion i mødet med elever, forældre og kolleger," lyder det fra danske biskopper
Kommende lærere skal uddannes til at "sætte sig ud over subjektive holdninger til religion i mødet med elever, forældre og kolleger," lyder det fra danske biskopper. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix.

Kommende skolelærere må ikke møde elever og forældre med ringere viden om religion, end de gør i dag. Det mener folkekirkens biskopper, der støtter op om bevarelsen af faget ”Almen dannelse: Kristendomskundskab, livsoplysning og medborgerskab”, eller KLM, på læreruddannelsen.

“Vores lærere skal jo danne og dueliggøre eleverne til at tage fat på livet i et land, hvor demokratiet er styreformen. Derfor er der brug for et bredt dannelsesfag, og med KLM-faget får lærerne en meget bred indføring i, hvad kristendommen, livsoplysning og medborgerskab er,” siger Peter Skov-Jakobsen.

Han har vendt faget på bispemøde med sine kolleger tidligere på måneden, og der er ifølge folkekirkens øverste lag brug for viden, så kommende lærere "kan sætte sig ud over subjektive holdninger til religion i mødet med elever, forældre og kolleger," som det hedder i referatet fra bispemødet.

Udmeldingen er en reaktion på oplægget til den nye læreruddannelse, som i november blev fremlagt af en udviklingsgruppe nedsat af Forsknings- og Uddannelsesministeriet.

Oplægget blev dengang mødt af heftig kritik fra en række uddannelsesfolk og kirkeordførere, der mente, at udviklingsgruppen lagde op til en nedjustering af kristendomsundervisningen i læreruddannelsen.

Ifølge biskopperne er kristendommen afgørende for dannelsesfaget på læreruddannelsen:

“I kristendommen er der uendelig højt til loftet, idet den siger, at man skal følge med sin modstander og elske sin fjende. Det er grundlæggende for dannelsen i demokratisk samfund som det danske, hvor talen skal være åben og tillidsfuld,” siger Peter Skov-Jakobsen.

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S), der kun vil svare skriftligt på biskoppernes udmelding, forholder sig ikke til, om der vil være en nedjustering af kristendomsdelen af faget, men siger, at "kristendom, etik og dannelse er indeholdt" i udviklingsgruppens forslag, selvom KLM-faget foreslås ændret.

Der er dog stadig ikke forhandlet om emnet, skriver ministeren videre:

"Partiernes ordførere mødes i denne uge med udviklingsgruppen, og når vi senere i år får egentlige forhandlinger, er jeg sikker på, det bliver et af de emner, der bliver fokus på i drøftelserne, så vi rammer den bold rigtigt. Regeringen er endnu ikke kommet med sit oplæg til forhandlingerne, men jeg sætter pris på biskoppernes medvirken i debatten her,” lyder det fra uddannelses- og forskningsministeren.

Det er bemærkelsesværdigt, at biskopperne melder sig på banen i denne debat, mener Kurt E. Larsen, professor ved Menighedsfakultet i Aarhus:

"Uddannelsesområdet ligger ellers i periferien af, hvad biskopperne normalt arbejder med, men her har de været opmærksomme på, at en lille ændring på læreruddannelsen kan få en stor betydning for folkekirken. For KLM-fagets svækkelse er en svækkelse af lærernes kendskab til den kristne tro, og dermed også deres elevers," siger Kurt E. Larsen.

Men om biskoppernes udmelding vil bidrage til bevarelsen af KLM-faget, er professoren i tvivl om:

"Om det får gennemslag rent politisk, kan jeg ikke vurdere. Men hvis der er udmeldinger fra det kirkelige miljø, som kunne få en effekt, så må det være fra folkekirkens biskopper," siger Kurt E. Larsen.